Minulla on vanha maatilarakennus, joka on aiemmin toiminut autotallina. Täyttääkseen paloturvallisuusvaatimukset oli aiemmin laatikko tässä suuremmassa osassa kaksoisgyprokilla. Suunnitelmani on nyt hyödyntää koko tila autotalliksi, ja haluaisin siivota saadakseni korkean kattokorkeuden muun muassa autotallinostimen asentamista varten.
Kattomateriaali on asbestilevyjä oikealla puolella ja peltiä vasemmalla harjaa.
Suunnitelma:
- Kairaa ja valaa betonilaatta
- Vaihda kattotuolit sopivasti, saadaksesi korkean kattokorkeuden sisäpuolella
- Eristä katto, asenna sisäkatto, joka täyttää palonsuojavaatimukset
- Erottele muut tilat vintillä molemmin puolin, rakenna uudelleen kahdella kolmiolla, palonsuojaus.
- Rappaa sisäseinät
- Lämmitysjärjestelmä
Yksi tapa voisi olla vaihtaa harjapalkilla.
Meillä on jänneväli 9,4 m, voin kuvitella 3 tukipistettä. Olen varma, että kattotuolit, kuten ne näyttävät nykyään, täytyy sovittaa tai vaihtaa (rakentaa uusia olemassa olevien väliin), jotta ne sopivat tällaisiin muutoksiin.
Kysymyksiä:
1. Mitä vaihtoehtoja on tyypillisesti käytettävissä vaihdoissa ja siivouksessa, kun se näyttää olosuhteideni mukaiselta?
2. Vaikka kattotuolit eivät kuormita seiniä, onko riski, että seinät liikkuvat, voivatko ne tarvita jotain, joka yhdistää ne puolelta toiselle? (kuten nykyään on) Ne ovat vanhoja savitiiliseiniä.
Muuta
Minun itse täytyy tutkia, mitkä vaatimukset ovat ja miten niitä täytyy täyttää paloturvallisuusvaatimuksissa, mutta jos teillä on vinkkejä, esimerkiksi puhalluslevy + 1x gyprok on ok, niin otan ne kiitollisena vastaan.
Se on melko edistynyt tehtävä, joka sinulla on edessäsi. Jos et tarvitse välipohjaa koko talon pituudelta, minä poistaisin sen keskiosan, mutta säilyttäisin pilaririvin, joka kantaa kattoristikon tukijalkoja. Eristä hanhiristikon suuntaan.
Voin lisätä, että olemme Etelä-Skoonessa, lumikuorma 1, tuulikuorma 26.
Jos tulkitsen vastauksesi oikein, meillä on jotain, joka muistuttaa vasenta luonnosta.
Olen lisännyt lisähanapalkin, osittain koska uskon, että niiden pitäisi olla paksumpia kuin olemassa olevat, ja osittain jotta voin asettaa ne oikeaan korkeuteen, jotta ei tarvitse shimmailla kipsilevykehystä.
Luonnos oikealla on alkuperäinen ideani, mutta tilaa on riittävästi nostolle, vaikka rakentaisikin ehdotetun periaatteen mukaan.
Sen pitäisi näyttää suunnilleen samanlaiselta kuin vasemmanpuoleinen kuva. Useimmat hanbjälkar ovat ylimitoitettuja. Ne altistuvat normaalisti vain vetovoimille. Hanbjälken korkeussuunnassa siirtäminen ei ole suositeltavaa. Mikään ei kuitenkaan estä sinua asentamasta toista.
Okei, kuten ymmärrän vastauksesi, muutos ei vaadi nockbalkin asentamista, mikä helpottaa.
Ne palkit, jotka haluan poistaa, ovat olleet lattian palkistona ja aikaisemmin kuorma oli suuri kaikilla näillä ullakoilla.
Pohdin eniten, mitä toimenpiteitä voidaan vaatia, jos toteutamme alla olevan luonnoksen.
Onko hanbjälklaget kattoharjassa riittävä, jotta seinille ei aiheudu ulospäin suuntautuvaa voimaa?
Ehdottomasti. Se, mitä poistat, ei vaikuta kattoristikon toimintaan ollenkaan ymmärtääkseni (jos olet piirtänyt oikein). Parrulauta auttaa myös vähentämään korkopalkkien mittoja. Siksi sitä ei pidä siirtää.
Varmasti. Se mitä poistat ei vaikuta kattoristikon toimintaan ollenkaan, mitä voin ymmärtää (jos olet piirtänyt oikein).
Oletko varma siitä? Jos en ole ymmärtänyt väärin, niin palkit, jotka "pitävät yhdessä" seinät (lattiarakenne, joka muodostaa nykyisten kattoristikoiden suuret kolmiot), katoavat. Ilman tukea jyrkän katon puolella näyttää siltä, että on olemassa riski, että voimat työntävät seinää ulospäin. Se on "vain" katon alaosan taipumiskestävyys (hanbjälklaget? en osaa terminologiaa kunnolla...), joka vastustaa tätä (seinän lisäksi). En uskalla arvioida, onko voimien taso sellainen, että siitä pitäisi murehtia.
Vai missaanko tässä jotain perustavaa laatua olevaa?
Kattopalkit ovat jäljellä ja niillä on juuri se yhdistävä funktio. Vanhan välikaton jäänteillä ei ole sitä, mitä voidaan nähdä kuvista ja piirustuksista.
Ymmärsin väärin, mitä hanbjälklaget tarkoittaa, joten jätetään viittaukseni siihen huomiotta...
Miten näet, että vanhalla lattia bjälklaget ei ole yhdistävää toimintoa? Etkö usko, että ne palkit on yhdistetty pituussuuntaiseen palkkiin (seinän vieressä) ja siten kattotuoleihin? Vastaavat rakenteet, joita olen tutkinut, olivat yhdistettyjä siellä ja loivat suuren kantavan kolmion. Olen myös nähnyt kattoja, jotka ovat alkaneet taipua, kun tuki hanbjälklagetin alla on poistettu tilan lisäämiseksi.
Huolenaiheeni olisi se, mitä olen ympyröinyt kuvassa. Taivutus punaisessa ympyrässä, joka aiheuttaa puristusvoimaa ulospäin seinää vasten (sekä taivutus hanbjälklagetin toisessa päässä, mikä aiheuttaa lisää vinovoimia seinää vasten). Paljonko vai vähän, en tiedä, mutta käsitin, että se oli myös TS:n huolenaihe.
Huoleni ovat täsmälleen kuten Erik esitti viimeisimmässä viestissä, josko syntyy mahdollisesti ulospäin suuntautuva voima, jonka suuruutta ei voi jättää huomiotta.
Totuus lattiarakenteesta on, että kolme viidestä lattialaudasta on kiinnitetty molemmin puolin kattotuoleihin.
Kaksi päättyy portin yläpuolella olevalle tukipisteelle. Katso kuva:
Sitten meillä on kolme, jotka ovat kiinnitetty kattotuoleihin puolelta toiselle suoraan yli.
Se, mistä Erik puhuu, on kuten minä käsitän sen, sivuttaisvakautta. Tämä on tärkeää, mutta sitä ei voi ratkaista kattotuolien tai poikittaispalkkien avulla, vaan tarvitaan poikittaisseiniä. Levykonstruktiot tai diagonaalit ovat ainoita, jotka luovat sellaista vakautta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.