Sitten on aika purkaa palomuuri/tukimuuri kahdelle savupiipulle talossa. Tukimuurin sijaan asennetaan 115x180 mm liimapuupilari tiiviisti savupiipun viereen. (Ehkä valitsen sen sijaan vastaavan HEB-palkin saadakseni muutaman senttimetrin suuremman oviaukon sivusuunnassa ja korkeussuunnassa).
Kysymykseni on, tarvitaanko vaakapalkin kiristämistä ulkoseinää vasten antamaan riittävä tuki savupiipulle? Ulkoseinän runko koostuu 75x230 mm raakapontista, kun voima jakautuu vähintään 3-4 kpl yli.
Kiitos vastauksista kaikille. En näe mitään suoranaista syytä vaakakuormitukseen tutkiessani talon runkoa, jännitys taas oli tarkoitettu vakaannuttamaan savupiiput, koska tiilien välinen laasti oli alkanut rapautua. Savupiiput ovat imeneet kosteutta ja talo on ollut pidemmän aikaa ilman lämmitystä.
Vaikka suosisin puuta rakennusmateriaalina, päätös tehdään HE200B teräspalkeista (ylikokoiset). 12 m noin 10 000 kruunua, mikä riittää kolmeen vaihtoon. Näitä ei tarvitse esikääntää, koska ne kestävät suunnittelijan mukaan pitkäaikaisen kuormituksen. Päätän myös välttää pingoitusta, joka oli tämän foorumiviestin aiheena, koska kuormitus on jo ennestään suuri ulkoseinällä, mikä muuten saattaisi luhistua ja välittää voiman yläkertaan ei-toivotulla tavalla. Jäljellä on enää valita sopiva palkkilaji pystytolpille (kaksi tukea jokaista aukkoa varten) sekä rakentaa jalat, jotka jakavat voiman mahdollisimman hyvin tukipisteessä.
Siitä tulee melko ilkeät pistekuormat välipohjan alle. Mieti myös liitosten kytkentää - minä tapaan hitsata konsolin, joka voi ottaa momentin kunnolla - silloin voi huomioida sen mitoituksessa. Kiinteästi tuettu palkki voi olla hieman hoikempi kuin vapaasti tuettu. Luulen, että täällä on vanha ketju, joka näyttää, miten tein sen kerran. Konsolien haittapuoli ylhäällä on, että ne vievät hieman rakennuskorkeutta, mutta sen voi usein piilottaa alakattorakenteella.
Kuvissa ketjussasi sydänseinän purkamisesta näkyi selvästi, mitä konsolia tarkoitat. Kysymys on, kuinka paljon katet-mitata pitäisi vetää ulos tässä tapauksessa!? Mietin myös käänteisiä konsoliratkaisuja, kun asennetaan pylväitä yläkerrokselle, vasten alempikerroksen katkaisupalkkia.
Syy on, että itse savupiippu on kärsinyt paljon aiemmista rakennusmuutoksista, joissa näyttää siltä, että tiiliä on käytetty vipusiimalla ym. Tavoin tukevana. Kivet ovat kokonaan irti useissa kohdissa kolmen ryhmissä, mikä aluksi sai minut epävarmaksi siitä, miten piippu käyttäytyy, kun puran palomuurin.
Kysymys onkin, onko nuohooja pätevä sanomaan jotain savupiipun rakenteellisesta eheydestä. Minä en varmaankaan konsultoisi nuohoojaa ennen kuin on aika hyväksyä savupiippu polttoa varten.
Tietysti voi tehdä täysin kuormittamattoman rakenteen ja valaa perustuksen kellarin lattian alle, joka ottaa koko rasituksen, mutta tämä on melko kallista, koska tarvittaisiin tällaisia rakenteita kaksi kappaletta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.