Hei,

Olen selaillut foorumia siitä lähtien kun meistä tuli talonomistajia reilu vuosi sitten ja olen saanut apua lukemattomia kertoja. Nyt on aika esittää muutamia omia kysymyksiä, joihin toivon teidän viisaudenne pystyvän vastaamaan.

Aion sisustaa yläkertamme, joka on eristetty. Aion aloittaa tekemällä asennusseinän pitkälle sivulle, jotta voin vetää valmistellut elementtiputket kattolampun alle (sijaan että veisin ne makuuhuoneiden sisäseinille...). Ajattelin tehdä tämän 45x45 rimoilla ja sen jälkeen laittaa yksikerroksisen kipsilevyn. Kysymykseni on, kuinka minun pitäisi asentaa rimat. Voinko tehdä sen vaakatasoon (mikä etäisyys siinä tapauksessa?) vai tarvitaanko pystyasentoinen (vasat + alaohjauspuu myös silloin?).
Liitän kuvan seinästä, joka on 1m korkea.

Yläkerran keskeneräinen remonttitila, jossa kattoikkuna, työkalulaatikko, talouslapio, harja ja eristysmateriaalia. Lattialla puulevyjä ja kaapeli.

Aion myös tehdä lattian kahteen makuuhuoneeseen, jotka rakennetaan, jotta saadaan lisää säilytystilaa. Kattotuolit ovat cc1200 (nopeasti mitattuna maltillisesti innostunut tytär lanteella) ja tuntuu luonnollisimmalta kiinnittää palkisto näihin. Riittääkö 45x170 cc1200 ristikoilla vai täytyykö mitoitus tehdä toisin?
Voiko säilytystilan yläpään olla avoin makuuhuoneiden välillä vai täytyykö sisäseinän ulottua koko matkaltaan kattoon. Ajattelen, että voisi olla mahdollista ruuvata kantava palkki kantavan pilarin (115x180) ja ulkoseinän väliin, johon palkit voivat tukeutua ja kiinnittää rimat?
Jos voi olla avoin, tilan leveys on 3,7m ja syvyys 3,9m.
Liitän kuvan siitä, miltä tällä hetkellä näyttää, jos se tekee mistään kirjoittamastani selkeämpää.

Eristetty ullakkotila, jossa on puupalkit, kaksi ikkunaa ja remontoitavia alueita; keskeneräinen sisustusprojekti näkyvissä.

Mukavaa viikonloppua teille!
/Fredrik

Miksi ei asentaisi vesikiertoista lattialämmitystä ja päästäisi eroon elementeistä?

F Freniño sanoi:
Hei,

Olen selaillut foorumia siitä lähtien, kun meistä tuli talonomistajia hieman yli vuosi sitten, ja olen saanut apua lukemattomia kertoja. Nyt on aika esittää muutamia omia kysymyksiä, joihin toivottavasti teidän viisaus voi vastata.

Aion sisustaa yläkerran, joka on eristetty. Aloitan tekemällä asennusseinän pitkälle sivulle, jotta voin vetää valmiit elementtiputket niin, että ne tulevat kattoikkunoiden alle (sen sijaan, että ne olisivat makuuhuoneiden väliseinissä...). Ajattelin tehdä tämän 45x45 eristeillä ja sitten laittaa yksinkertaisen kipsilevyn päälle. Kysymykseni on, miten minun pitäisi asentaa eristykset. Voinko tehdä sen makuulla olevilla eristyksillä (mikä on välimatka siinä tapauksessa?) vai pitäisikö niiden olla pystyasennossa (sillipalkki + sääri myös siinä siis?).
Liitän kuvan seinästä, joka on 1m korkea.

[kuva]

Aion myös tehdä palkistot kahden makuuhuoneen yläpuolelle saadakseni hieman säilytystilaa. Kattoristikot ovat cc1200 (mitattu nopeasti hieman kyllästyneen tyttären ollessa lanteella) ja tuntuu luontevimmalta kiinnittää palkistoit niihin. Riittääkö 45x170 cc1200 korteilla välissä vai tulisiko se mitoittaa toisin?
Voiko säilytystilan yläosa olla avoin makuuhuoneiden välillä, vai tarvitaanko sisäseinä koko matkalta kattoon asti? Ajattelen, että kantavan pylvään (115x180) ja ulkoseinän väliin voitaisiin kiinnittää kantava palkki, johon palkit voivat nojata ja johon eristykset voidaan kiinnittää?
Jos se voi olla avoin, tilan leveys on 3,7m ja syvyys 3.9m.
Liitän kuvan, miltä se näyttää tällä hetkellä, jos se tekee jostakin kirjoittamastani selvemmän.

[kuva]

Hyvää viikonloppua teille!
/Fredrik
Asennusseinä käytä vaneria ja kipsiä, niin kaikki voidaan helposti ruuvata ja ripustaa.

Asennusseinä ei enää ole ongelma.
Ei ideoita parven lattiavasoille? Kattotuolit eivät ole mitoitettu kantamaan varastoparven kuormaa, joten en voi käyttää niitä. Pitäisikö minun mitoittaa sisäseinät niin, että niistä tulee kantavia sen sijaan? Ja voinko sitten laittaa ne suoraan lattialastulevyn päälle?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.