B
Olen tehnyt uuden sisäänkäynnin taloon, jossa rakensimme kellarin maanvaraisen laatan alle. Ajatuksena on, että tilaa, joka on noin 6 m2, käytetään kylpyhuoneena ja se on nyt valmisteltu lattialämmityksellä ja viemäröinnillä. Suunnitellessamme kerroin, että haluamme putket vedetyiksi seiniin ja koska kyseessä ovat ulkoseinät, sanoin, että asennus-seinä rakennetaan eristeiden ulkopuolelle, jonne vedetään vesi.

Olen miettinyt, oliko oikein suunnitella näin. Voiko tulla ongelmia, jos teen kehikon metalliprofiileilla ja ruuvaan vanerin/kipsin siten, että eristeen ja tulevan sisäseinän väliin jää tyhjää tilaa? Kellarin seinä on kuitenkin salaojitettu ja eristetty, joten jäätymisvaaraa ei ole, mutta mietin enemmän mahdollista kosteusongelmaa, jos tila on suljettu.

Vaihtoehtona nyt on tehdä putkivedot ulkopuolelle, mutta silloin wc:n viemäri ja lattia kaivo suihkussa ovat valitettavasti vähän turhan kaukana seinästä.

B Baskavoda sanoi:
Olen tehnyt uuden sisäänkäynnin taloon, jossa rakensimme kellarin laatalla maassa. Ajatuksena on, että noin 6 m2 tila käytetään kylpyhuoneena, ja se on nyt valmisteltu lattialämmityksellä ja viemäröinnillä. Suunniteltaessa sanoin, että haluamme putket vedettäväksi seinien sisään, ja koska ne ovat ulkoseiniä, sanoimme, että rakennetaan asennusseinä eristeblokkien päälle, johon vesi vedetään.

Olen miettinyt, oliko oikein suunnitella niin. Voiko tulla ongelmia, jos säädän metalliprofiileilla ja kiinnitän vaneria/kipsilevyä niin, että eristeblokin ja tulevan sisäseinän väliin jää tyhjää tilaa? Kellarin seinä on kuitenkin salaojitettu ja eristetty, joten jäätymisvaaraa ei ole, mutta mietin enemmänkin kosteuden aiheuttamaa ongelmaa, jos siitä tulee suljettu tila.

Vaihtoehto nyt on vetää putket pintaan, mutta silloin wc:n ja suihkun lattiakaivon viemärit ovat valitettavasti sijoitettu hieman liian kauas seinästä.
Niin kauan kuin sinulla on hyvä ilmanvaihto kylpyhuoneessa poistuilman kanssa, ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Saathan ilmarajan metalliprofiileilla. Jos olet kuitenkin huolissasi mahdollisesta kosteudesta, käytä seinällä jotain muuta levyä, joka ei ole orgaaninen.

B
Joo, totta kai voi olla fiksua käyttää kahta kerrosta minerit tai vastaavaa sen sijaan, että käyttäisi plyfa+gips

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.