Kuinka minun pitäisi asentaa listat? Kun kyseessä on MDF, ajattelin ensin esiporata/uppokantaporata ja ruuvata ne kiinni, mutta nyt olen alkanut miettiä, miten ruuvit voisi sitten kauniisti peittää? Luin, että jotkut liimaavat listat kiinni esim. PL400:lla, onko se parempi ratkaisu?

Listat ovat siis profiloituja (12x95) valmiiksi maalattuja MDF-listoja, mikä on tyylikkäin tapa kiinnittää ne?

Dyckertpistooli.

Dyckertpistooli, tai jos et ehdottomasti halua naulanreikiä, niin käytä silloin kiinnitysliimaa, kuten pl400 tai vastaavaa.

Kiinnitä dyckertillä tai käytä naulainta. Lisää hieman lateksitiivistettä jokaiseen naulanreikään, pese pois saippualla ja vedellä heti.
Lisää sitten vähän valkoista maalia jokaiseen naulaan/ reikään.
Nyt naulankannat näkyvät vain, jos menee aivan lähelle.

Mutta pitäisikö todella käyttää dyckert-nauloja? Ymmärtääkseni mdf-listat halkeavat, ellei niitä esiporata...

Josvap sanoi:
Mutta kannattaako todella käyttää dyckert? Ymmärtääkseni mdf-listat halkeilevat, ellei niitä esiporata...
Olen kyllä naulannut satoja kilometrejä mdf-listaa eikä ne halkeile. Onko se folioitu vai lakattu mdf?

verktygsgurun sanoi:
Olen kyllä naulannut satoja mailia mdf-listaa, eikä ne halkeile. Onko se folierad vai lakattu mdf?
Satoja mailia?, wow :)

Kaikki riippuu tietysti viimeistelynaulan koosta, jos naulaa käsin karkealla viimeistelynaulalla, joka on 2mm, se voi haljeta, jos osuu lähelle reunaa, mutta naulapyssyillä käytettävät viimeistelynaulat (Ga18) ovat vain noin 1mm paksuja, enkä ole koskaan kokenut mitään ongelmia männyn tai MDF:n halkeilussa, kunhan pysyy yli noin 10mm etäisyydellä reunasta.

Limma on aivan outstanding. Latex tulee näkymään jonkin ajan kuluttua.

evertb sanoi:
Limma är helt outstanding. Latexen kommer att synas efter ett tag.
Olen täysin samaa mieltä. Käytän lateksia siellä, missä kuitenkin maalataan päälle, mutta yrittää "töpötellä" pieniä naulankantoja, jotka on peitetty lateksilla, en usko että tulee erityisen huomaamattomaksi, joten jos TS on allerginen naulankannoille, suosittelen myös liimaa.

Suosittelisin PL600:ta sen sijaan, se pysyy mutta ei tartu kuten PL400, etuna on että se on vesipohjainen ja voidaan pyyhkiä pois.
Muuten dyckertpicka on se mitä muutkin ovat sanoneet.

/Kent

Miten kiinnität karmit? Tarkoitin, että et varmaankaan voi asentaa kaikkia neljää sivua kerralla, asetatko ensin pohjan ja tuet sen niin, ettei se liu'u alas, vai miten teette sen?
Jos tekee tätä työssään, en usko, että siitä saa mitään tehokkuutta, mutta jos on paljon aikaa, se varmasti toimii.
Kuten sanottu, olen asentanut karmit noin 8000 ikkunaan ja oveen, eikä vielä ole tullut valituksia naulankannoista.

Kokemukseni (montagelimillä byggmaxista) on, että listat ovat niin kevyitä, etteivät ne liu’u alas.
Paina niitä kiinni 20-30 sekuntia, niin ne pysyvät paikoillaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.