Hei.

Tarvitsee vaihtaa putken kellarissa. Siinä on asbestia mutkassa. Ajattelin puhdistaa pois kaikki asbestimutkat kellarissa.

Olen puhunut puhdistusyrityksen kanssa ja kysynyt, miten he tekevät sen. Sain vastaukseksi, että he eivät sulje huonetta, vaan itse saha/terä on omassa pussissaan, joka sulkee suoraan mutkan päällä eikä mitään pölyä pääse ulos.

Onko näin tavallista tehdä? Olen kuullut muilta firmoilta, että he sulkevat koko alueen, joka pitää puhdistaa, jotta se ei pääse muihin huoneisiin. Ja että tuuletin on päällä 24 tuntia imeäksen kaiken pölyn.

Toivottavasti joku tietää, miten yleensä tehdään. En halua puhdistaa ja että se ei tule tehtyä kunnolla.

C
Jos aiot vaihtaa itse putken, on varmaan helpointa vain muovittaa mutka kunnolla ja sitten katkaista putki mutkan molemmilta puolilta ja heittää koko roska pois. Silloin sinun ei tarvitse koskea asbestiin ollenkaan, ja se on jotain, jonka voit helposti tehdä itse ilman mitään puhdistusfirmaa.

Hei.

Ei, en aio tehdä sitä itse, tulee putkimies tekemään sen. Ajattelin ensin tehdä sen itse, mutta sitten ajattelin, että haluan poistaa kaiken asbestin kerralla. Muuten se aiheuttaa jatkuvia ongelmia aina kun pitää korjata jotain putkea siellä alhaalla.

Toinen kysymys, joka tuli nyt mieleen. Saako asbestin poistosta kotitalousvähennyksen?

M Martin_355 sanoi:
Toinen kysymys, joka tuli nyt mieleen. Voiko asbestipurkuun saada kotitalousvähennyksen?
Olen kutsunut purkuyrityksen kotiin pari kertaa poistamaan asbestirakennusmateriaalia, ja kotitalousvähennyksen saaminen ei ole koskaan ollut ongelma!

Luulen, että he yleensä ottavat jonkinlaisen pussin putken ympärille, jonka kanssa he vetävät alas eristystä. Annoin erään yrityksen puhdistaa kaikki kellarini putkieristykset aiemmin tänä vuonna.

BigR
Putkissani on vain asbestipohjaista putkieristystä mutkissa, joten ne sahataan irti ja nostetaan pois kuten tavallinen putki. Varsinainen puhdistus vaaditaan vain, jos sinun täytyy sahata asbestin läpi.

M Martin_355 sanoi:
Ei aio tehdä sitä itse, tulee putkimies, joka tekee sen..
Koska se on vain mutkissa, putket voi vain katkaista hieman kauempaa, laittaa sopiviin säkkeihin ja viedä kierrätyskeskukseen.
Miksi sekoittaa mukaan putkimies tai saneerausfirma näin yksinkertaiseen asiaan?

Staffans2000
Yleisesti ottaen vinkkinä on kostuttaa asbesti vedellä, jolloin se palautuu siihen mössömuotoon, jossa se oli sen jälkeen, kun putkimies sekoitti asbestijauheen veden kanssa kellarissasi. Kiedo muovi mutkan ympärille, tee reikä yläosaan ja kaada vettä sisään. Toista muutaman kerran. Valmis!
Tai tee kuten minä ja kaikki muut putkimiehet tekivät - viillä eristys auki alhaalta mora-puukolla. Se oli neljäkymmentä vuotta sitten. Siis, pitkään ennen kuin muotisana "saneraus" alkoi korvata "siivous", "pyyhi", "poista"... Yksikään entisistä luokkatovereistani putkikoulussa ei ole saanut keuhkosyöpää. Ei edes se, joka tupakoi. Varovaisuus on toki tärkeää. Mutta kun on kyse asbestista, on menty täysin yli.

Staffan

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.