Hei,

Olen laajentamassa vanhaa terassia.
Jos katsot liittämääni kuvaa, minulla on muutamia kysymyksiä koskien alakerran katon tekemistä.

Ajattelen tarvitsevani jonkun höyrysulkukankaan betonia vastaan, jotta voisin eristää laattaa?
Sitten käytän teräsprofiileja, joihin laitan runkorakenteen ja levyä, toimiiko tämä?

Pelkään myös ulkoista kylmyyttä, koska betonilaatta ulottuu ulkopuolelle vinon katon alla.
Onhan sisällä lämmintä ja kun ulkona tulee todella kylmä, muodostuu kondensaatiota. Pitäisikö minun olla huolissani tästä?
Laatta on kuitenkin täysin suojattu vedeltä.

Oikein vai väärin?
Kiitollinen kaikista vastauksista!

• Katettu poikkileikkauspiirros talon laajennuksesta, jossa on merkintöjä seinistä, betonilaatasta ja eristeistä. Kysymys sisäkaton rakentamisesta.
En ymmärrä, mitä aiot tehdä? Aiotko rakentaa aiemman terassin sisään? Miten betoniholvi päätyi sinne?

Miltä ympäröivät rakenteet näyttävät? Jos sinulla on vain 100 mm eristystä ja lattialämmitys, saatat riskoida käänteisellä kosteuden siirtymisellä, mikä pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa sinulle ongelmia alueen ulkopuolella.

mexitegel mexitegel sanoi:
En ymmärrä, mitä aiot tehdä? Aiotko rakentaa aiemmin olleen terassin sisälle? Miten betoniholvi on sinne tullut?

Miltä ympäröivät rakenteet näyttävät? Vain 100 mm eristeen ja lattialämmityksen kanssa riskinä on käänteinen kosteuden siirtyminen, joka pahimmillaan voi aiheuttaa ongelmia alueen ulkopuolella.
Aion rakentaa holvitaiteen sisään ja mietin, kuinka välttää kondenssia.
Juuri sisäkattoa ajattelen. Tämä johtuu siitä, että holvi/levy ulottuu ulos ja jäähtyy.

Se on ollut terassi, ja aion rakentaa sen sisään yllä olevan piirustuksen mukaisesti.
Holvi on valettu paikan päällä ja tuettu betonipylväillä (ei kuvattu piirustukseen).

Vanha betoniperustus, jonka piirsin, on oikeastaan kalliomurskaa. Voisinko kaivaa lisä 100 mm saadakseni 200 mm eps?

Silloin sinun pitäisi ehdottomasti kaivaa pois sepelikerros ja lisätä vähintään 200 mm, jotta vältyt ongelmilta ja lämmönhukka alaspäin vähenee huomattavasti 👍.

Betoniholvin suhteen olen epävarma, se on melkoinen kylmäsilta. Paras ratkaisu olisi varmaan eristää se vaahtomuovilla "räystäillä" katkaistakseen sen. Muuten voi miettiä kuten kellarin seinä, joka eristetään sisältäpäin. Toisin sanoen se on tuuletettu.

Mitä on yläpuolella? Mikä tyyppinen huone siitä pitäisi tulla, jonka haluat nyt rakentaa?

mexitegel mexitegel sanoi:
Sitten sinun pitäisi ehdottomasti kaivaa pois makadami ja lisätä vähintään 200 mm, jotta voit välttää ongelmat ja saada huomattavasti vähemmän lämmönhukka alaspäin 👍.

Betonivalua en osaa sanoa, se on merkittävä kylmäsilta, joka sinulla on siellä. Paras ratkaisu olisi ehkä eristää solumuovilla "kattopalkki" katkaistaksesi sen. Muuten voi olla ajateltava kuin kellariseinää, joka eristetään sisäpuolelta. Eli että se on tuuletettu.

Mitä on yläpuolella? Minkälainen huone siellä pitäisi olla, jossa haluat rakentaa nyt?
Sitten kaivan enemmän.

Mietin solumuovia, esimerkiksi 40 mm? (20 mm kahdessa kerroksessa), jonka liimaan betonivaluun.

Syynä miksi haluan eristää sisäkaton on, ettei lämpö karkaa betoniin?

Alhaalla tulee olemaan eteinen ja ylhäällä toimisto.

Suurin osa lämmöstä nousee ylöspäin siellä, missä on asuintilat? Mietin, onko olemassa kondensaatioriskiä aivan ulkoseinän vieressä betonikatossa, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole niin suuri riski kun tarkemmin ajattelen. Mutta en voi vastata varmuudella.

A
G gevsan sanoi:
Hei,

Olen tekemässä laajennusta vanhalle terassille.
Jos katsot liittämääni kuvaa, minulla on joitain kysymyksiä siitä, miten tehdä alakerran sisäkatto.

Ajattelen, että tarvitsen jonkinlaisen höyrynsulkukankaan betonia vasten, jotta voin eristää laatan?
Sitten käytän teräskiskoja, joihin asennan kehikon ja levymateriaalin, toimiiko tämä?

Pelkään myös ulkoa tulevaa kylmyyttä, koska betonilaatta ulottuu vinon katon alle.
Sisällä on kuitenkin lämmin ja kun ulkona tulee erittäin kylmä, muodostuu kondensaatiota. Pitäisikö minun olla huolissani tästä?
Laatta on täysin suojattu vedeltä kuitenkin.

Oikein vai väärin?
Kiitollinen kaikista vastauksista!
Sinun täytyy eristää ulkopuolinen palkisto!

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.