Etsin neuvoja koskien kulmarakennetta, jota en ole täysin selvillä siitä, kuinka minun pitäisi korjata se hyvällä tavalla.
Kyseessä on ulkonurkka, jossa kellarimuurin osuus rinnetalon siirtyy rankarakenteiseen ulkoseinään.

Tyhjensin salaojat viime kesänä ja eristin maan alla Isodränillä. Nyt tavoitteena on eristää muuri maanpinnan yläpuolella (todennäköisesti solumuovilla, joka sitten rapataan), mutta en ole varma kuinka saisin ulkonurkan tehtyä hyvin (ja asianmukaisesti). Tällä hetkellä (ja on ollut siitä lähtien kun talo rakennettiin 70-luvulla) ovat paneelilaudat kulmassa osittain olleet maan alla ja imeytyneet... Tein väliaikaisen ratkaisun poistamalla vahingoittuneet osat ja laitoin palan Platon-muovia, ikään kuin hätäratkaisuna syksyksi/talveksi (katso kuvat).

Eristys tulee kasvattamaan 100 mm, ja lisäksi aion rakentaa tarkastusputket pieneen avattavaan rungolliseen laatikkoon. Mutta kuinka pitkälle kulmaan asti minun pitäisi laittaa solumuovia? Mietin, että poistaisin valkoisen paneelin kokonaan ja antaisin solumuovin levätä kiinni viereisessä ulkoseinässä, mutta olen epävarma kuinka helposti voin tehdä uuden siirtymän puupaneeliin?

Vaikea saada tekstiin miten ajattelen, mutta laitan pari kuvaa siitä, miltä se nyt näyttää tämän väliaikaisen ratkaisun kanssa, ja jos joku suoralta kädeltä näkee ratkaisun, olisi erittäin arvostettua saada siitä tietoa!

Yttervägg med röd panel och grå källarmur, luftkonditioneringsenhet och dränerad mark; temporär hörnfix med Platon. Kuva esittää talon nurkkaa, jossa oranssit tarkastusputket maassa ja musta syöksyputki punaisen seinän vieressä. Väliaikainen ratkaisu on asennettuna. Rakennuksen ulkokulma, jossa on mustaa platon-levyä, valkoista rapistunutta paneelia ja oransseja salaojaputkia. Väliaikainen korjaus näkyvissä. Ytterhörn av hus med rör och tillfällig Platon-lösning synlig. Röd och svart plaströr nära vitmålad vägg. Grusmark i bilden.

Onko kellään neuvoja kuinka ratkaista tämä parhaiten? En löydä mitään rakennusesimerkkejä mistään, kun etsin ympäriinsä...

Liitän mukaan pienen skissin, joka on tehty paintilla ja näyttää hyvin yksinkertaisesti nykyisen rakenteen, katsottuna ylhäältä (harmaa = laatta, musta = ulkoseinä, ruskea = pystyt rangat ja sokkeli). Tämän lisäksi ulkokulmassa on paneelilautoja.

Skiss av byggkonstruktion sett uppifrån: grå platta, svart yttermur, bruna stående reglar och syll; del av ytterhörn med panel.

Mietin, voinko laittaa 100mm solumuovia koko muuriin, joka on maan yläpuolella, ja antaa levyjen ulottua liitoksessa olevan puuseinän päälle, jotta voin tehdä uuden ulkokulman näiden levyjen päälle, vai pitäisikö minun mennä solumuovilla vain niin pitkälle kuin perustusmuuri rakentuu? Edut/haitat, jos niitä on?

Kuinka tehdään vastaava ratkaisu modernina aikana? Onhan edelleen rakennettava joitain rinnetaloja, mutta kuten sanottu, en ole löytänyt mitään konkreettisia rakennusesimerkkejä edellä mainitusta, niin paljon kiitollinen, jos jollakulla on tietoa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.