A
Hei, olemme parhaillaan remontoimassa mökkiämme ja haluan samalla tarkistaa kantorakenteen, joka tehtiin joskus 60-luvulla, kun mökkiä laajennettiin.

Aukko on nykyään noin 2,5 metriä ja liittyy toisella puolella savupiippuun ja toisella puolella seinään, yläpuolella on ulkokatto, pulpettikatto 4 astetta. Se on tähän asti tuettu kahdella yhteen naulatulla 170 mm: n palkilla, mutta haluan asentaa teräspalkin sen sijaan, jonka upotan kattoon. Haluan myös ohittaa savupiipun, joka puretaan, ja sen sijaan tehdä tuen olemassa olevaan seinään savupiipun ohi ja seinään toisella puolella, uusi pituus tukien välillä on noin 4 m.

Liimapuupalkkina 90*315 mm palkki olisi tehnyt työn, mutta jos haluan mieluummin teräspalkin, minkälaisen minun pitäisi ottaa? Sain apua palkin arvioinnissa ja päädyin HEA 160: aan, jonka voin hyväksyä, mutta mitä foorumin viisaus sanoo? Liimapuupalkilla olisi ollut 65% käyttöaste 13 mm:n muodonmuutoksella.

Jos pärjään HEA 160: lla, voin välttyä näkyvän palkin asentamiselta katon alle, mikä olisi upeaa, mutta tärkeämpää on, että katto kestää, kuin ettei minun tarvitse koteloida palkkia. Samaan aikaan kaksi 170 mm:n palkkia on kestänyt työn 50 vuotta.

4 metriä pitkä liimapuupalkki 90x315 saa alas painuessaan noin 13 mm oletetulla kuormituksella 12 kN/m. Samoissa olosuhteissa HEA 160:n painuminen on 11 mm, joten HEA 160 voi korvata ajatellun liimapuupalkin näissä olosuhteissa.

Jos käytät sen sijaan 165x270 liimapuupalkkia, alaspainuminen on 11 mm. HEA-palkki olisi tarkoituksenmukaista palosuojapäälystää, mikä lisää hieman korkeutta. HEA-palkki tulee kalliimmaksi, varaudu noin 3000 kr.

Valitsin kuormituksen 12 kN/m saadakseni 13 mm alaspainumisen ensimmäiselle liimapuupalkille. Spontaanisti se tuntuu hieman paljolta kesämökkiin Skånessa. Miten olet laskenut kuormituksen palkille? 13 mm vastaa 4 metriä jaettuna 300:lla, mikä on kohtuullista.

A
Kiitos avusta! Sain tiedot syöttämällä mitat yhteen ilmaisista mitoitusohjelmista verkossa. Olisin oikeastaan voinut laskea yhden koon pienemmän, mutta silloin olin juuri rajoilla, 95% käyttöasteella.

Tarvitseeko palkki verhoilla erikseen, ei pelkästään rakentaa kattoon?

Scouten sanoi:
Täytyykö palkki verhota erikseen, eikä vain upottaa se kattoon?
En ole mikään superasiantuntija tässä asiassa. Palosäädökset ovat muuttuneet paljon vuosien varrella. Olen parempi paloasioiden laajemmassa käsittelyssä. Riippumatta mitä normit sanovat, mielestäni kannattaa ajatella omaa turvallisuuttaan. Jos verhoat katon alapinnan kipsillä ja eristät palkin ympärillä mineraalivillalla, sen pitäisi riittää.

A
Se kuulostaa järkevältä, niin teen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.