1 379 lukukertaa ·
5 vastausta
1k lukukertaa
5 vastausta
Ankkurointi aita/ristikko tukimuurissa
Hei,
Aion rakentaa aidan tontin rajalle keväällä ja olen suunnittelemassa rakennuslupahakemuksen lähettämistä.
Minulla on kuitenkin hieman pohdintoja siitä, miten aita tulisi kiinnittää maahan.
Aita rakennetaan tontin rajalle.
Meidän tonttimme sijaitsee noin 3-4 dm alempana kuin naapuritontti, ja tämän korkeuseron korjaamiseksi ajattelimme rakentaa tukimuurin muuritiilistä, joiden korkeus on 3 kerrosta näkyvissä ja 1 kerros maanpinnan alapuolella. Muuritiilet kiinnitetään kiviliimalla.
Meidän puolelle laitetaan sitten pihakiviä tukimuurin viereen ja toiselle puolelle tulee kasvillisuutta.
Tyylikkäintä ja ehkä yksinkertaisinta olisi kiinnittää aidan tolppakengät keskelle muuria niin, että aita seisoo tukimuurin päällä.
Olen kuitenkin huolissani, kestääkö tämä pitkällä aikavälillä?
Jos esimerkiksi käytettäisiin betonipilaria tai maaruuvia, kummalle puolelle muuria ne tulisi asentaa?
Perusolosuhteet ovat hiekkaa. Aita ei ole tiivis vaan lähinnä ritilämäinen, jossa on niin suuret välit lautojen välillä kuin laudan leveys.
Aidan korkeus on noin 150 cm muurilla ja pituus 15 metriä.
Oletteko tervetulleita jakamaan ajatuksia ja ideoita siitä, miten kiinnittäminen tulisi tehdä.
Aion rakentaa aidan tontin rajalle keväällä ja olen suunnittelemassa rakennuslupahakemuksen lähettämistä.
Minulla on kuitenkin hieman pohdintoja siitä, miten aita tulisi kiinnittää maahan.
Aita rakennetaan tontin rajalle.
Meidän tonttimme sijaitsee noin 3-4 dm alempana kuin naapuritontti, ja tämän korkeuseron korjaamiseksi ajattelimme rakentaa tukimuurin muuritiilistä, joiden korkeus on 3 kerrosta näkyvissä ja 1 kerros maanpinnan alapuolella. Muuritiilet kiinnitetään kiviliimalla.
Meidän puolelle laitetaan sitten pihakiviä tukimuurin viereen ja toiselle puolelle tulee kasvillisuutta.
Tyylikkäintä ja ehkä yksinkertaisinta olisi kiinnittää aidan tolppakengät keskelle muuria niin, että aita seisoo tukimuurin päällä.
Olen kuitenkin huolissani, kestääkö tämä pitkällä aikavälillä?
Jos esimerkiksi käytettäisiin betonipilaria tai maaruuvia, kummalle puolelle muuria ne tulisi asentaa?
Perusolosuhteet ovat hiekkaa. Aita ei ole tiivis vaan lähinnä ritilämäinen, jossa on niin suuret välit lautojen välillä kuin laudan leveys.
Aidan korkeus on noin 150 cm muurilla ja pituus 15 metriä.
Oletteko tervetulleita jakamaan ajatuksia ja ideoita siitä, miten kiinnittäminen tulisi tehdä.
Kiinnittää tolppakenkiä muuriin, joka on "vain" liimattu kiviliimalla ei tunnu turvalliselta. Jos se olisi minun tukimuuri ja aita/kaide, olisin valanut pohjan ja pylväät tasaisin välein ja sitten asettanut aitatolpat näihin pylväisiin ja rakentanut tukimuurin niiden väliin. Silloin saat vahvat ja kestävät tolppakiinnikkeet aidalle ja muurin, joka kestää.
Jos haluat asettaa tolpat muurin viereen, se on helpompaa huoltaa, jos ne ovat muurinne puolella, mutta tyylikkäämpää, jos ne ovat toisella puolella.
Jos haluat asettaa tolpat muurin viereen, se on helpompaa huoltaa, jos ne ovat muurinne puolella, mutta tyylikkäämpää, jos ne ovat toisella puolella.
Kiitos vinkeistä!T Testarn sanoi:Kiinnittääkseen tolppakenkiä muuriin, joka on "vain" liimattu kiviliimalla, ei tunnu turvalliselta. Jos se olisi minun tukimuuri ja aita, olisin valanut pohjan ja pylväät säännöllisin välein ja sitten laittanut aitatolpat näihin pylväisiin ja rakentanut tukimuurin niiden väliin.
Silloin saat vahvat ja kestävät tolppakiinnitykset aitaan ja muurin, joka kestää.
Jos haluat laittaa tolpat muurin viereen, on helpompi huoltaa, jos ne ovat muurin teidän puolella, mutta ne näyttävät paremmilta muurin toisella puolella.
Kiinnitys aitaan näyttää olevan hieman monimutkaista.
Riittääkö tavallisesti 700 mm:n valmiit betonipilarit aitakäyttöön?
Voisin ehkä jättää tukimuurin pois ja vain laittaa aidan ja antaa maaston eron tukeutua esimerkiksi aitausta vasten olevan muottivanerin avulla.
Periaatteessa rakennat säleikköä, jotta tuulikuorma on pienempi kuin laudalla.
Jotkut muurijärjestelmät sisältävät joko erityisiä kiviä tai ovat onttoja, joten voit valaa betonia (vahvikeraudalla) ja kiinnittää sokkeliraudan.
Muottivaneri ei kestä tukimuurina.
Jotkut muurijärjestelmät sisältävät joko erityisiä kiviä tai ovat onttoja, joten voit valaa betonia (vahvikeraudalla) ja kiinnittää sokkeliraudan.
Muottivaneri ei kestä tukimuurina.
Kiitos vinkistä.Z z_bumbi sanoi:
Alan kallistua löytämään joitakin muurinkiviä, joihin voi valaa.
Kuinka syvälle maanpinnan alle luulet, että muuri tarvitsee ankkuroida?
Olen samaa mieltä tuulikuormituksesta.
Se riippuu korkeudesta ja materiaalista taustalla, voiko ankkuroitua rinteeseen, minkä kiven ja saumauksen valitsette.vr12 sanoi:
Katso mitä valmistaja sanoo juuri siitä kivestä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Tips på plank/staket på 95x95 stolpar
Altan & Uteplats -
Förankring pergola - stolpspjut eller betongplint?
Altan & Uteplats -
Hur täta horisontell glipa mellan plankor på vägg
Fasad -
Hur kan jag ”se genom väggarna” på vårt plankhus med murad mellanvägg?
Lösvirke & Timmerhus -
Förankring av plank
Altan & Uteplats