Hei,
Rookie-kysymys;

Meillä on 30-luvulta oleva talon laajennus, joka tehtiin joskus 70-luvulla.

Olen hiljattain purkanut vanhan paneelin ja tretexin sekä aiemman muovin (joka muuten oli vain limittäin, eikä saumoja tiivistetty) ja kaikki näytti yllättävän hyväkuntoiselta.

Pohja on valettu perustus, joka on vaikeapääsyinen, asfaford, palkisto eristyksellä, lastulevy ja kivilaatat/marmori päällä.

Olen nyt parantanut seinäeristystä, muovittanut ja tiivistänyt saumat sekä asentanut harvalaudat ohjeiden mukaan seiniin ja kattoon. Kuitenkin rakenne on tehty hieman eri tavalla, joten en pääse käsiksi sokkeliin, jolle pystyseinärankat ovat kiinnitetty. Se sijaitsee ikään kuin lastulevyjen alla. Katso kuva.

Nyt kysymys; miten minun tulisi ajatella, kun tiivistän muovia lattiaa vasten? Pelkään nyt, että kun teen sen "oikein" saan kosteuden nousemaan alhaalta ja olen tehnyt kaiken liian tiiviiksi, koska oletan, että perusmuurin tuuletusaukkojen kautta tuleva kostea ulkoilma ei pääse mihinkään... 😟? Kuten sanottu, en pääse käsiksi ja kiinnittämään/tiivistämään muovia täysin alhaalta/alta.

Olen ajatellut täyttää tilan eristevaahdolla niin hyvin kuin mahdollista ja sitten tiivistää ylhäältä. Eli se, mitä näet kuvassa. Kun työnnän metrin mitan reikään, pääsen palkistoon, eristykseen ja lopulta asfaboardiin.

Vaikea selittää, mutta otan kiitollisena vastaan vastauksia, kysymyksiä ja vinkkejä!

• Vanerilevy ja eriste, joissa on puurunko näkyvissä; etualalla marmorilevy.
Viimeksi muokattu:
Cheesen
30-luvun talossa kannattaa välttää muovia. Se ei ole suunniteltu höyrysululle.

• Tykkään
Jonatan79 ja 2 muuta
  • Laddar…
Kosteus siirtyy lämpimästä kylmään, joten muovin voit kiinnittää sisälattiaan päin.

Jos on rakoja, tiivistä ne tiivistenauhalla tai vaahtomuovilla vähentääksesi vetoa/kylmäsiltaa.

Perustan kosteus on pääasiassa maaperästä tuleva kosteusongelma, jos kyseessä on ryömintätila, muovia voi laittaa maata vasten kosteuden vähentämiseksi.

Ja lopuksi, talon rakennusvuosi ei ole väliä, kunhan on hallussa fysiikka ja toteutus.

Nissens
Rabbithole Johannes Carlsson sanoi:
Kosteus kulkee lämpimästä kylmään, joten muovin voit liittää sisälattiaan.
Samaa mieltä
Jos on rakoja, tiivistä ne drevremsa:lla tai saumavaahdolla minimoidaksesi vedon/kylmäsillan.
Vältä saumavaahtoa, se voi ajan myötä irrota/haljeta, koska se ei ole joustava.
Perustuksen kosteus on pääasiassa maaperän lisäkosteuden ongelma; jos kyseessä on ryömintätila, voit laittaa muovin maata vasten vähentääksesi lisäkosteuden määrää.
Samaa mieltä
Ja lopuksi ei ole väliä milloin talo on rakennettu, kunhan tiedät fysiikan ja suorittamisen.
Samaa mieltä

Nissens Nissens sanoi:
Samaa mieltä

Vältä rakennusvaahtoa, se voi ajan mittaan irrota/haljeta, koska se ei ole joustava.

Samaa mieltä

Samaa mieltä
Rakennusvaahto sopii paremmin, jos sisällä on hieman suurempia onteloita ja niin edelleen, mutta mielestäni sillä ei ole niin suurta merkitystä.

Nissens
Polyuretaanivaahto sopii paremmin, jos sisäpuolella on isompia aukkoja ja niin edelleen, mutta mielestäni se ei ole niin tärkeää.
Jos vedon ja vuotojen syntyminen ei haittaa, niin sillä ei ole merkitystä ei.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.