941 lukukertaa ·
4 vastausta
941 lukukertaa
4 vastausta
Äänieristys - vaihtoehdot
Olen selaillut foorumilla ja yrittänyt ymmärtää, miten yksinkertaisin keinoin voisi parantaa sisäseinän äänieristystä, kun joka tapauksessa rakennetaan uutta. En ole täysin selvillä kaikista vaihtoehdoista, mutta toivon nöyrästi suosituksia näiden kahden esimerkin välillä.
Edellytys:
Sisäseinä (joka siis on uusi) tulee kylpyhuoneen ja eteisen väliin. Tilasyistä johtuvat vaatimukset ovat, että voin käyttää vain 45x70-kokoisia runkotolppia. Kylpyhuoneen puolella tulee laatoitus, kipsi (13) sekä vaneri (15). Eteisen puolella tulee kaksinkertainen kipsi (13).
Pohtimani vaihtoehdot ovat luonnoksen mukaan. Joko runkotolpat tavallisesti niin, että "45-puoli" on ulospäin seinämateriaaliin, TAI kääntää tolpat niin, että "70-puoli" on kohti seinämateriaalia ja asettaa ne limittäin samalla keskipisteellä. Jälkimmäinen sen vuoksi, että luo ilmarakoa, jonka olen ymmärtänyt voivan torjua ääntä ja tärinöitä(?).
Joten, kysymykseni ei ole, miten yleisesti parhaiten äänieristetään sisäseinä, vaan kumman näistä kahdesta vaihtoehdosta pitäisi valita äänieristyksen sekä seinän kantavuuden perusteella?
Ja, pitäisikö täyttää tyhjä tila eristyksellä molemmissa vaihtoehdoissa?
Suosituksia ja mielipiteitä asiantuntijoilta, joilla on teoreettista ja/tai käytännön kokemusta, otetaan kiitollisena vastaan! 😌
Edellytys:
Sisäseinä (joka siis on uusi) tulee kylpyhuoneen ja eteisen väliin. Tilasyistä johtuvat vaatimukset ovat, että voin käyttää vain 45x70-kokoisia runkotolppia. Kylpyhuoneen puolella tulee laatoitus, kipsi (13) sekä vaneri (15). Eteisen puolella tulee kaksinkertainen kipsi (13).
Pohtimani vaihtoehdot ovat luonnoksen mukaan. Joko runkotolpat tavallisesti niin, että "45-puoli" on ulospäin seinämateriaaliin, TAI kääntää tolpat niin, että "70-puoli" on kohti seinämateriaalia ja asettaa ne limittäin samalla keskipisteellä. Jälkimmäinen sen vuoksi, että luo ilmarakoa, jonka olen ymmärtänyt voivan torjua ääntä ja tärinöitä(?).
Joten, kysymykseni ei ole, miten yleisesti parhaiten äänieristetään sisäseinä, vaan kumman näistä kahdesta vaihtoehdosta pitäisi valita äänieristyksen sekä seinän kantavuuden perusteella?
Ja, pitäisikö täyttää tyhjä tila eristyksellä molemmissa vaihtoehdoissa?
Suosituksia ja mielipiteitä asiantuntijoilta, joilla on teoreettista ja/tai käytännön kokemusta, otetaan kiitollisena vastaan! 😌
Reguloiden pitäminen vaihtoehdon 2 mukaisina on parempi äänen kannalta, mutta se ei luultavasti riitä jäykkyyden kannalta märkätilan seinänä. Pitäisi kai olla 70-regel cc450, jos muistan oikein.
Ah ok. Joten perinteisesti kuten vaihtoehto 1 sitten. Eristyksellä reglojen välillä?A Arga ingenjörn sanoi:
Kyllä, katso tämä linkki lisätietoja varten:
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
Vaihtoehto 2, mutta ei niin tiiviisti koolauksilla, muuten ei ole tilaa eristykselle😂D diceman sanoi:Olen etsinyt foorumilta ja yrittänyt ymmärtää, kuinka parantaa väliseinän äänieristystä yksinkertaisin keinoin samalla kun rakennetaan uusi. En ole täysin perillä kaikista vaihtoehdoista, mutta pyydän nöyrästi suositusta näiden kahden esimerkin välillä.
Edellytys:
Väliseinän (joka siis on uusi) tulisi olla kylpyhuoneen ja eteisen välissä. Tilasyistä vaatimuksena on, että voin käyttää vain koolauksia 45x70. Kylpyhuoneen puolelle tulee laatta, kipsilevy (13) ja vaneri (15). Eteisen puolelle tulee kaksinkertainen kipsilevy (13).
Vaihtoehdot, joita olen miettinyt, ovat kuvan mukaiset. Joko koolata tavallisesti "45-puoli" ulospäin kohti seinämateriaalia TAI kääntää koolaukset "70-puoli" kohti seinämateriaalia ja asettaa ne limittäin samalla cc-etäisyydellä. Jälkimmäinen luo ilmarakoa, joka ymmärtääkseni voi vähentää ääntä ja värinöitä(?).
Kysymykseni ei ole, kuinka parhaiten yleisesti äänieristää väliseinä, vaan kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta minun tulisi valita, ottaen huomioon äänieristys, mutta myös seinän kantavuus? Ja, pitäisikö minun täyttää tyhjät tilat eristeellä molemmissa vaihtoehdoissa?
Asiantuntijoiden suositukset ja näkemykset, joilla on teoreettista ja/tai käytännön kokemusta, otetaan kiitollisuudella vastaan! 😌
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Byggföretag med kompetens inom ljudisolering - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Alternativ till Decra - Lättviktstak
Tak & Vind -
Kynnykset & Kylmäsäilytykset - Mitä vaihtoehtoa suositellaan?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kapslat relä, WiFi, alternativt DIN-skena
Villalarm & Hemautomation -
Äänieristys 1940-luvun talossa - Vaihtaa sahanpuru mineraalivillaan?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka