Ajattelimme muuttaa olemassa olevan huoneen makuuhuoneeksi. Huone rajoittuu keittiöön, ja sillä on tällä hetkellä 95–100 mm ontto seinä, jossa on OSB-levy kummallakin puolella puurunkoa.
Haluaisin äänieristää seinän mahdollisimman hyvin tekemättä siitä paksumpaa.
Kaksois- ja siirretyt rungot ovat varmaan liikaa.
Ajattelin vain avata seinän yhdeltä puolelta ja säilyttää rungot ja keittiötä lähinnä olevan OSB-levyn.
Mietin, pitäisikö minun liimata ja saumata kipsilevy OSB-levyn päälle siten, että se on PUURUNKOJEN välissä. Sitten noin 30 mm eristystä myös puurungon väliin ja lopuksi OSB ja kaksinkertainen kipsilevy. Tulee yhteensä 93 mm.
Mitä mieltä olette ajatuksesta kiinnitetystä kipsilevystä, joka on puurungon välissä?
Onko sillä vaikutusta? Vai onko se vain monimutkaisempaa/kalliimpaa.
Vaihtoehtona mietin vain 45 mm eristeen (kivivilla) laittamista puurungon väliin ja sitten OSB:n sekä kaksinkertaisen kipsilevyn päällä.
Liitteet.
Onko teillä muita ehdotuksia?
Sitten on huonosti eristetty ovi, mutta käsittelemme sen myöhemmin.
Päivitän itseäni, kun olin ajatellut vähän hassusti.
Seinä on tarkalleen 100 mm (tein porausreiän) ja koostuu kahdesta OSB-levystä, noin 11 mm/kpl, ja sitten jonkinlaisesta kiskosta. Kysymys on, mikä kisko se on? Lähdin siitä oletuksesta, että se on 45 mm, mutta silloinhan seinä olisi vain 67 mm. Ja 69 mm kiskolla seinän pitäisi olla 91 mm.
Mitä luulette? Eihän ne voineet laittaa 45 mm kiskoja siirrolla ilman eristystä tai muuta äänieristävää rakennetta/materiaalia.
Kiskon rungon vaihtaminen olisi liian iso työ mielestäni, joten vaihtoehtoja ei taida paljoa olla kuin tehdä seinä 2x13 mm paksummaksi kuin nykyisellään. Eristettä voi tietenkin lisätä helposti enemmän.
Lisätään eristystä ja viimeistellään kaksinkertaisella kipsilevyllä, niin siitä tulee hyvä. Ole tarkka katon kohdalta, katto on yleensä helpoin reitti äänen kulkea.
Osb on yleensä 11 mm, mutta onko seinällä nyt vain osb-vaippa molemmilla puolilla? Minulla oli 13 mm kipsi, 45 mm karmi ja 13 mm kipsi. Oli iso ero, kun laitoin 45 mm eristeen ja sitten kaksoiskipsin puolelle, jonka purin. Kipsillä on hyvät äänieristysominaisuudet.
Oletko itse käyttänyt heidän tuotteitaan? Olisivatko ne sitten heidän vaimennuslevyt tai vaimennusmatto. Ne on tehty seinissä käytettäväksi?
Tunsin, että hinta nousi siellä hieman, ja mietin myös, vapauttavatko ne myrkkyjä ajan myötä. Mutta sitten ehkä OSB ei ole paras valinta myöskään toisaalta.
Oletko itse käyttänyt heidän tuotteitaan? Olisivatko ne olleet heiden vaimennuslevyjään tai mattoaan. Ovatko ne tehty seiniin laitettaviksi?
Tuntui, että hinta nousi aika paljon tässä, ja olen ehkä vähän huolissani siitä, erittävätkö ne myrkkyjä ajan myötä. Mutta ehkäpä OSB ei ole myöskään paras valinta siinä tapauksessa ainakaan
En vielä. Mutta mielestäni valikoima oli hyvä ja alan etsiä vaihtoehtoja kalliille tuotteille nyt, kun aiomme vaimentaa uutta kivitaloamme, joka on kaikkea muuta kuin hiljainen. Meillä kaikuu hienosti ja lapsetkin olisi tarpeen vaimentaa myös.
Oletko käyttänyt heidän tuotteitaan itse? Olisivatko siinä tapauksessa heidän vaimennuslevynsä tai vaimennusmattonsa. Ne on tehty seinien sisälle laitettavaksi?
Tunsin, että hinta nousi siellä vähän, sitten olen ehkä hieman mietteliäs, jos ne vapauttavat myrkkyjä ajan myötä. Mutta ehkä sitten OSB ei ole paras valinta myöskään muutenkaan
Niin, muistin, että ostimme sieltä tiivistenauhoja oviin. Meillä on massiiviset mustat ovet ja ne tulivat ilman listaa, erehdys tilauksessa. Eikä sitä voinut asentaa jälkeenpäin. Olemme kokeilleet kaikkia markkinoilla olevia tyyppejä, mutta mikään ei toiminut, koska tila oli liian tiukka. Mutta heidän mustan 2mm listan kanssa se toimi loistavasti. Ovet tuntuvat kuin kassakaapin ovelta nyt kun ne sulkee. Ja ei mitään kolinaa talossa, kun joku sulkee oven.
Ajattelin jakaa kanssanne äänileikkeen tuloksesta.
Keittiön liesituuletin laitettu täysille, hana juoksee täydellä teholla ja vaimoni kolistelee aterinlaatikossa samalla kun avaan ja suljen makuuhuoneen oven.
Siitä tuli 45mm kivivillaa, OSB, kaksinkertainen kipsilevy (limittäin olevat saumat) makuuhuoneen puolella, saumat tiivistetty kattoa, lattiaa ja kulmia pitkin lateksikittillä. Lisäksi 35db ääniluokiteltu ovi, eristetty ja tiivistetty (makuuhuoneen puolelta).
Tulos oli paljon, paljon parempi kuin mitä odotimme. Ja silti keittiön puolella ei ole yhtään kerrosta kipsilevyä, vain yksi OSB.
Aiemmin kuulimme kaiken! Seinällä/ovella ei ollut juurikaan merkitystä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.