SnällKyckling Kycklingen sanoi:
Sen kunde varken styrelsen, externa förvaltare eller ritningarna på bygg/platstjänst säga om det är bärande vägg. Är det verkligen så att ingen vet? Låter jätte konstigt, kan köpa att styrelsen inte vet men förvaltaren då? Eller ingen har koll på bärande väggar när man bygger i Stockholm?
Mitä tarkoitat bygg/platstjänst? Oletko saanut esille rakennesuunnitelmat Kaupunkirakennusvirastosta? Rakennuslupa-asiakirjoissa pitäisi olla selkeät kuvaukset kantavista osista. Ehkä kaikki eivät osaa tulkita tietoa, mutta suhteellisen modernissa kerrostalossa Tukholman kunnassa ei pitäisi olla ongelmia saada tietoa esille. Mutta se on sinun tehtäväsi, ei yhdistyksen, koska juuri sinä haluat muuttaa asuntoa.

• Tykkään
MONTREAL ja 4 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mitä säädökset sanovat ei-kantavista seinistä, täytyykö minun todella palkata suunnittelija antamaan lausunto 10 cm seinän purkamisesta?

Sitten hallitus, ulkoiset hoitajat eivätkä rakennus/piirustukset osanneet sanoa onko se kantava seinä. Tietääkö kukaan oikeasti? Kuulostaa tosi oudolta, voin ymmärtää ettei hallitus tiedä mutta entä hoitaja? Vai eikö kukaan tiedä kantavista seinistä kun rakennetaan Tukholmassa?
Lainsäädäntö on varsin selkeä tässä asiassa, asunto-osakeyhtiölaki antaa sinulle vastuun arvonasi kunnossapidosta ja siten myös suuren vapauden (BRL 7 luku 12 §). Yhdistyksen säännöt voivat kuitenkin rajoittaa tätä vastuuta niin, että yhdistys on ottanut vastuun esimerkiksi seinistä. Tällöin et myöskään saa muuttaa niitä ilman, että yhdistys vastaa niiden kunnossapidosta. Mutta erityisesti sisäseinissä on harvinaista, että yhdistys ottaa vastuun. Tarkista säännöt!

Hallinnon lupa tarvitaan aina (BRL 7 luku 7 §):

1. muutos kantavassa rakenteessa,
2. muutos olemassa olevissa viemäri-, lämmitys-, kaasu- tai vesijohdoissa, tai
3. muu merkittävä muutos asunnossa.

Pienen, ei-kantavan seinän purkaminen tai asentaminen ei siis kuulu asioihin, joihin hallinto voi antaa luvan. (Jos yhdistys ei kokonaan vastaa sisäseinien kunnossapidosta, silloin hallitus omistaa päätösvallan seinään.) Yhdistys ei myöskään voi laajentaa tätä vaatimusta sääntöjensä kautta.

Mutta et halua joutua hankaluuksiin ja tehdä muutoksia kantavaan rakenteeseen ilman hallituksen lupaa. Tästä syystä kaikki neuvot hakea asiantuntevan asiantuntijan apua.

Mutta helpointa on, kuten yllä ehdotettiin, sahata aukko seinään, jotta voit tarkistaa, mitä sen sisällä on.

Mitä säännöt sanovat ei-kantavista seinistä, pitääkö minun todella palkata suunnittelija antamaan lausunto 10 cm:n seinän purkamisesta?
Sinulla on vastuu varmistaa, että seinä ei ole kantava, ja on oma päätöksesi, teetkö päätöksen itse vai annatko jonkun rakennustaitoisen henkilön tehdä sen. Jos olet itse epävarma, voi olla hyödyllistä saada dokumentoitua asia yrityksen toimesta, joka suorittaa rakennus-/suunnittelutöitä.

• Tykkään
  • Rakastan
sinclairhacker ja 1 muu
  • Laddar…
1 16386 sanoi:
Mitä tarkoitat rakentamis-/paikkapalvelulla? Oletko saanut rakennuspiirustukset Kaupunkisuunnittelutoimistosta? Rakennuslupa-asiakirjoissa pitäisi olla selkeät kuvaukset kantavista osista. Kaikki eivät ehkä osaa tulkita tietoa, mutta suhteellisen modernin kerrostalon kohdalla Tukholman kunnassa ei pitäisi olla ongelmia saada tietoa. Mutta se on sinun tehtäväsi, ei yhdistyksen, sillä sinähän haluat muuttaa asuntoa.
Juuri niin, olen hakenut piirustukset kaupunkisuunnittelutoimistosta ja helpottaakseni merkinnyt asuntoni keltaisella ja seinät, joista puhun, punaisella. En voi nähdä että ne olisivat kantavia?
Korkearesoluutioinen: https://ibb.co/f09nL5S
Kerrospiirustus.png

A AndersS sanoi:
Sinulla on vastuu varmistaa, että seinä ei ole kantava, ja sitten on omalla päätökselläsi tai rakenneasiantuntijan päätöksellä, miten tämän teet. Jos et ole itse varma, voi olla eduksi saada se dokumentoitua yritykseltä, joka suorittaa rakennustöitä/rakennetta.
Kuinka tarkistan tämän itse? Toin paikalle sähköasentajan ja rakennustyöntekijän, eikä kumpikaan tiennyt ja viittasivat hallitukseen. Lähetin sähköpostia sekä hallitukselle että ulkopuoliselle isännöitsijälle, ja sain töykeän vastauksen mutta lyhyesti sanottuna he eivät tienneet myöskään.

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Laki on täällä aika selkeä, asunto-osakeyhtiölaki antaa sinulle vastuun myönnetyn asunnon kunnossapidosta ja siten myös suurta vapautta (AOYL 7 luku 12 §). Yhdistyksen säännöt voivat kuitenkin rajoittaa tätä vastuuta niin, että yhdistys on ottanut vastuun esimerkiksi seinistä. Silloin et saa myöskään muuttaa niitä ilman, että yhdistys pitää ne hyvässä kunnossa. Mutta sisäseinien vastuuta on harvinaista, että yhdistys ottaa vastuulleen. Tarkista säännöt!

Tarvitset aina hallituksen luvan (AOYL 7 luku 7 §):

1. puuttuminen kantavaan rakenteeseen,
2. olemassa olevien viemäri-, lämmitys-, kaasu- tai vesijohtojen muuttamiseen, tai
3. muu merkittävä muutos asunnossa.

Pienen ei-kantavan seinän purkaminen tai pystyttäminen ei siis kuulu hallituksen hyväksyntää tarvitsevien asioiden piiriin. (Jos yhdistys ei ylläpidä kokonaan sisäseiniä, silloin hallitus omistaa päätösvallan seinästä.) Yhdistys ei saa myöskään laajentaa tätä vaatimusta sääntöjensä kautta.

Mutta et halua joutua vaikeuksiin ja purkaa kantavaa rakennetta ilman hallituksen lupaa. Siksi kaikki neuvot hakea konsulttiapua asiantuntijalta.

Mutta helpointa on kuten yllä ehdotettiin, sahata reikä seinään, jotta näet, mitä sisällä on.
Kiitos Claes! Olen nyt tarkistanut sääntömme ja liitän kaksi kohtaa, jotka mielestäni koskevat minua. Kuten sanot, tulkitsen sen niin, että "ei-kantavaan seinään" minulla on oikeus tehdä puuttumisia ilman hallituksen hyväksyntää, ilman että tarvitsee palkata rakennesuunnittelijaa ja antaa lausuntoa hallitukselle. Joten kysyn, miksi saan heiltä ja kiinteistönhoitajalta töykeitä vastauksia. He kirjoittivat näin, kun kysyin, ovatko seinät kantavia:
"Olet saanut luvan remonttiin jättämäsi hakemuksen perusteella. Että nyt tuletkin haluamaan tehdä muita asioita, ei toimi ystäväni. Kuka luuletkaan olevasi, joka saa purkaa seiniä vasemmalle ja oikealle? Vastaus ensimmäiseen kysymykseen kylpyhuoneen oven pienentämisestä on lyhyt ei. Vastaus seinien osalta hallituksella ei ole tietoa, mitä sinulla on seinissäsi, tarvitsemme lausunnon rakennesuunnittelijalta sinun kustannuksellasi, toistaiseksi ei ole hyväksytty koskea seinään."

Asukkaan oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva asiakirja, 27 ja 32 §. Bostadsrättshavaren och förening nämnda useita kertoja.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aivan, olen hankkinut piirustukset kaupunkisuunnittelutoimistosta ja helpottaakseni olen merkinnyt asuntoni keltaisella ja seinät, joista puhun, punaisella. En voi nähdä, että ne olisivat kantavia?
Suurtarkkuus: [linkki]
Våningsritning.png

Miten tarkistan sen itse? Kutsuin paikalle sähköasentajan ja rakentajan, kumpikaan ei tiennyt ja he viittasivat hallitukseen. Lähetin sähköpostia sekä hallitukselle että ulkoiselle isännöitsijälle ja sain epämiellyttävän vastauksen, mutta lyhyesti sanottuna he eivät tienneet myöskään.

Kiitos Claes! Olen nyt tarkistanut sääntömme ja liitän kaksi kohtaa, jotka uskon koskevan minua. Se on juuri kuten sanot, ja tulkitsen sen niin, että "ei-kantaviin seiniin" minulla on oikeus tehdä muokkauksia ilman hallituksen hyväksyntää, ilman tarvetta palkata rakennesuunnittelijaa ja antaa lausunto hallitukselle. Joten kysymykseni on, miksi saan epämiellyttävän vastauksen heiltä ja talonhoitajalta. He kirjoittivat näin, kun kysyin, ovatko seinät kantavia:
"Olet saanut rakennususluvan hakemuksen perusteella, jonka olet jättänyt. Et voi nyt tulla ja haluta tehdä muita asioita, ystävä. Kuka luulet olevasi, kun saat repiä seiniä vasemmalle ja oikealle? Ensimmäiseen kysymykseen kylpyhuoneen oven pienentämisestä vastaus on lyhyesti ei. Vastaus seiniä koskien on, että hallituksella ei ole tietoa, mitä sinulla on seinissäsi, meidän on saatava arkkitehdin lausunto kustannuksellasi, siihen asti ei ole hyväksyttyä koskea seinään."

[kuva]
Kyllä, noita sääntöjä seurataan BRL:n mukaisesti, kuten pitää, ja hallitus ei näytä tietävän, mistä puhuvat. Älä sotke näitä henkilöitä asioihin, joista he eivät määrää.

• Tykkään
SnällKyckling
  • Laddar…

Paras vastaus

Kumpikaan seinä A tai B ei ole kantava. Sen voi sanoa nähtyään koko kerroksen pohjapiirroksen. Välipohja koostuu raudoitetusta betonista, joka on kauttaaltaan tuettu asuntojen välisten seinien ja rappujen ympärillä olevien seinien varaan. Kysymysmerkki on ulkoseinissä, mutta sillä ei ole merkitystä tässä yhteydessä. Konstruktionsritning (eli raudoituspiirustus) luo tietysti täydellisen selvyyden, mutta sitä ei oikeastaan tarvita.

• Tykkään
  • Rakastan
Karlia ja 4 muuta
  • Laddar…
Kiitos asiantuntevista vastauksistanne! Mitä seinä b:ssa voi olla, miksi se näyttää siltä kuin se tekee? Miten minun pitäisi edetä nyt, mitä minun pitäisi vastata hallitukselle, joka on "kieltänyt" minua koskemasta seiniin ja vaatii lähettämään lausunnon rakennesuunnittelijalta. Kysyin myös, saanko muuttaa kylpyhuoneen sisäoven kokoa ja sain kieltävän vastauksen, onko se näin?

Nissens Nissens sanoi:
Mutta, miksi et vain avaa seinää ja katso mitä siellä on? On usein mahdollista nähdä, onko seinä kantava katsomalla miten se on rakennettu.
Tyhmä kysymys mutta miten avaan seinän :o? Ja seinä a:ssa tuuletuksen vieressä on vaatekaappi sivulla, pitäisikö minun purkaa se voidakseni porata sivulta, vai riittääkö katsoa edestä?

Kiitos asiantuntijavastauksistanne! Mitä voi olla seinässä b, miksi se näyttää siltä miltä näyttää? Kuinka minun pitäisi edetä nyt, mitä minun pitäisi vastata hallitukselle, joka on "kieltänyt" minua koskemasta seiniin ja vaatii lähettämään todistuksen rakennesuunnittelijalta. Kysyinkin, voinko muuttaa kylpyhuoneen sisäoven kokoa ja sain kieltävän vastauksen, onko se näin?
Eikö olisi vain helpompaa hankkia todistus rakennesuunnittelijalta ja jatkaa eteenpäin, niin kaikki ovat tyytyväisiä? Niiden tietojen perusteella, jotka sinulla on, sen pitäisi olla halpa. Minulla oli samanlaiset lähtötiedot ja maksoin 3k.

Claes Sörmland
Hanki kirjallinen lupa (esim. sähköpostilla) hallitukselta niihin muutoksiin johtojen ja ilmastoinnin suhteen, joita sinun täytyy tehdä. Kiitä siitä ja kiitä hyvästä hallitustyöskentelystä, ja katkaise sitten yhteydenpito. He eivät voi ehdollistaa rakennusprosessia sen jälkeen, kun ovat antaneet luvan, sillä asunto-osakeyhtiölaki ei tue sitä.

Koska ainakin yksi hallituksen jäsen käyttäytyy jo tökerösti viestinnässä kanssasi, kiitä lyhyesti luvasta muuttaa johdotuksia ja LVI:tä ja katkaise sitten kommunikointi. Älä väittele tai vahvista mitään heidän sanomaansa, vaikka kuinka virheellistä se olisikaan. Heidän epäpätevyyteensä puutut luottamuksellisesti yhdistyksen tilintarkastajan tai vaalitoimikunnan kanssa. Tue muita ehdokkaita hallituksen vaaleissa.

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Tyhmä kysymys, mutta miten avaan seinän :surprised:? Sekä seinä a tuuletusaukolla on kaappi puolella, pitäisikö minun purkaa se, jotta voin porata sivulta, vai riittääkö tarkistaa edestä?
Voit poistaa kipsilevyn, niin näet, mistä seinä on tehty.

BirgitS
Kysyin myös, saanko muuttaa kylpyhuoneen sisäoven kokoa ja sain kieltävän vastauksen, onko se niin?
Oletko suunnitellut remontoida kylpyhuoneen kokonaan?
Mutta en usko, että leveämpi ovi toimii hyvin, koska joko WC tai pesuallas tulee ulos oviaukkoon ja se näyttää yleensä oudolta ja joskus tuntuu, että törmää siihen, mikä työntyy ulos.

• Tykkään
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Juridikassa on aika selvää, asunto-osakeyhtiölaki antaa sinulle vastuun huoneistosi kunnossapidosta ja sinulla on siten myös suuri vapaus (BRL 7 luku 12 §). Yhdistyksen säännöt voivat kuitenkin rajoittaa tätä vastuuta niin, että yhdistys on ottanut vastuun esimerkiksi seinistä. Silloin et saa myöskään muuttaa niitä, vaan yhdistys vastaa niiden hyvässä kunnossa pitämisestä. Mutta juuri sisäseiniin on harvinaista, että yhdistys ottaa vastuun. Tarkista säännöt!

Hallituksen suostumus tarvitset aina (BRL 7 luku 7 §):

1. kantavaan rakenteeseen kohdistuvat toimenpiteet,
2. olemassa olevien viemäri-, lämmitys-, kaasu- tai vesijohtojen muuttaminen, tai
3. muu olennainen muutos huoneistossa.

Pienen, ei-kantavan seinän purkaminen tai rakentaminen ei siis kuulu hallituksen luvanantoon. (Jos yhdistys ei kokonaisuudessaan vastaa sisäseinien kunnossapidosta, hallitus omistaa päätösvallan seinään nähden.) Yhdistys ei myöskään saa laajentaa tätä vaatimusta sääntöjensä kautta.

Mutta et halua jäädä kiinni ja ryhtyä toimiin kantavan rakenteen suhteen ilman hallituksen lupaa. Tästä syystä kaikki neuvot hakea asiantuntijan apua.

Mutta helpointa on, kuten ehdotettiin yllä, sahata reikä seinään niin, että voit nähdä, mitä siellä on sisällä.
Tässä minun täytyy kerrankin korjata sinua :rofl: jos tulkitsen vastauksesi oikein.

Täytyy todella käydä lukemassa säännöissä KUKA vastaa ei-kantavista sisäseinistä. Kokemukseni mukaan on harvinaista, että jäsen vastaa ei-kantavista sisäseinistä yhdistyksen sääntöjen mukaan VAIKKA on olemassa yhdistyksiä, joissa jäsen vastaa juuri ei-kantavista sisäseinistä.

• Tykkään
D_Anders
  • Laddar…
Fairlane
Haluatko pienentää kylpyhuoneen oven?
Tässä esteettömyys voi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia? Huom en väitä, että näin on, mutta mahdollisesti.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Oletko ajatellut, että remontoisit koko kylpyhuoneen?
Mutta en usko, että leveämpi ovi toimisi, koska joko wc tai pesuallas työntyy oviaukkoon, ja se näyttää yleensä oudolta ja joskus tuntuu siltä, kuin törmäilisi siihen, mikä työntyy ulos.
Hei ajattelin päinvastoin, koska ovi on 100 cm leveä karmien kanssa, mutta kummallisesti vain 80 cm. Joten ajattelin pienentää 10-20 cm, jotta kylpyhuonekalusteet eivät työntyisi ulos. Mutta sain lyhyen vastauksen ei. Muistan, että on tullut uusi laki esteettömyydestä vessan oville, ja tässä asiassa he ovat ehkä oikeassa.

Tällä hetkellä tuntuu vain yleensä rasittavalta kysyä yhdistykseltä, kun heillä on niin aggressiivinen sävy.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.