Hei,
olen käyttänyt mitoitustyökalua osoitteessa traguiden.se tehdäkseni laskelmat suunnitellulle mökilleni harjapalkin kanssa. Minulla on talosta jäljelle jäänyt melko leveä ikkuna, kun laitoimme terassinovet yhteen paikkaan. Ikkuna vaatii moduulimittana 214 cm leveyttä, ja haluaisin sen keskitettävän toiselle päätyseinälle. Siksi minun täytyy vaihtaa jotenkin, koska silloin ei voi olla pilari keskellä.

Löysin itse asiassa keskustelun, jossa on periaatteessa identtinen ongelma täällä foorumilla: https://www.byggahus.se/forum/threa...etta-garageport-under-baerande-pelare.397169/
ja niiden johtopäätösten mukaan, jotka teen kyseisestä keskustelusta, ehdottamani liimapuupalkin mitoituksen pitäisi olla ok, 115x315. Kysymys on käytännössä: kestääkö palkki kyseisellä jännemitalla 18,8 kN kuorman keskellä? Mutta onko kellään hyviä viitteitä taulukoihin tai vastaaviin? Minusta on vaikeaa löytää sellaista.

• Rakennussuunnitelman kaavio, jossa on limittäispalkit 115x315 ja muut mitat. Mittabalkin korostettu paikka. Palkin koko ja pituus ilmoitettu.

Paras vastaus

Tällä mitalla ja jännevälin pituudella palkki kestää 100 kN eli noin 10 tonnin pistekuorman keskellä. Voit pienentää mittoihin 115x225 ja silti saada hyvin rajatun taipuman, jos pistekuorma on 18 kN. Tällaisiin asioihin ei ole taulukoita, koska muuttujia on liikaa. Mutta se on helppo laskea.

J justusandersson sanoi:
Tällä mitalla ja jännevälillä palkki kestää 100 kN tai noin 10 tonnin pistekuorman keskellä. Voit pienentää sen 115x225:een ja silti saada hyvin rajoitetun taipuman, jos pistekuorma on 18 kN. Tällaisille asioille ei ole taulukoita, koska muuttujia on liikaa. Mutta se on helppo laskea.
Kiitos vastauksesta, näyttäisi siltä, että olin hieman liian kunnianhimoinen, mutta sitten pienennän hieman niin se on loistavaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.