En haluan hieroa suolaa haavoihin, mutta miksi alun perin ei tilattu koko pituista palkkia?
Tuntuu, että joudut nyt käyttämään aika paljon rahaa ilman, että olisit kysynyt neuvoa rakennesuunnittelijalta ennen aloittamista?
Ongelma on varmistaa, minkä kuorman tiilet kiskon alla kestävät, mutta eikö voisit jälkiasentaa vkr/kkr ikkuna-aukkojen sivuille tai ehkä valaa seisovan pilarin?
Arvioimme, että 12 metrin liimapuun saaminen olisi ollut erittäin vaikeaa. Aluksi se oli niin pitkä, mutta me katkaisimme sen. Mutta vaikka se olisi ollut katkaisematon, kuormat olisivat vain osittain pienemmät, eivätkä ratkaisseet ongelmaa.
Olen välillä ollut yhteydessä rakennesuunnittelijaan, mutta heiltä puuttuu usein ymmärrys vanhemmista rakenteista. Lisäksi he eivät voi taata mitään laskelmia vanhoilla muurauksilla. Nyt olen kuitenkin käsitellyt kuormat liimapalkista valmistuttamalla KKR-tuet, jotka tulevat ensi viikolla. Mutta juuri nyt mietin siis kattotuolien kuormia. Ne syntyvät riippumatta siitä, miten käsittelen liimapalkin.
Ongelmana on, että kisko on liian lyhyt. Leikkaushalkeamat (vinot zick-zack-muotoiset) ovat todiste siitä, että kisko ei ole kestänyt kattotuolikuormia, mikä näkyy selvästi alla olevassa kuvassa. Radikaali ratkaisu on vaihtaa kisko pidempiin teräspalkkeihin ja muurata seinä uudelleen. Koska muuraus on tehty vuorottelevilla juoksutiilillä ja päätytiilillä, ei tämä ole aivan yksinkertaista.
Revi kaksi kerrosta kiveä ikkunan yläpuolelta, jyrsi pystysuorat urat kummallekin puolelle ikkunoita ja poista kivi. Aseta kaksi rautapilaria uriin ja aseta heabalkki päälle. Verkota ja rappaa koko seinä.
Poista kaksi kerrosta kiveä ikkunan yläpuolelta, jyrsii pystysuoria uria ikkunan kummallekin puolelle ja poista kivi. Aseta kaksi teräspilaria uriin ja aseta I-palkki päälle. Verhoile ja rapattu koko seinä.
Kiitos paluusta. Saa nähdä vähän ratkaisuja muutaman päivän ajan nyt. Laitan kaksi kuvaa tiiliseinästä - pitkittäinen, jotta näette koko kuvan. Aikaisemmin on ollut puupalkki, johon kattoristikot ovat nojanneet. Näyttää olevan kohtalaisen hyvä ratkaisu jakaa kuormaa. Huomaa, että maassa on ollut valtavaa vajoamista, mikä on myös vaikuttanut halkeamien muodostumiseen seinissä. Laitan siitäkin kuvan, siis ennen perustan valua, jotta otatte huomioon.
Mikä on tämä "talo", jonka parissa työskentelet? Näyttää siltä, että se on liikkunut kaikissa mahdollisissa suuntiin. Onko sinulla kuvia ulkopuolelta, joita voisit näyttää? Mitä tämä oli ennen kuin "tartuit siihen"?
Mikä "talo" tämä on, jonka parissa työskentelet? Näyttää siltä, että se on liikkunut kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Onko sinulla kuvia ulkopuolelta, joita voisit näyttää? Mikä tämä on ollut ennen kuin aloitit työstämään sitä?
Vanha autotalli/verstas noin vuodelta 1935, joka on täydentävä rakennus pysyvään taloomme. Sitä on käytetty useita vuosikymmeniä teollisena verstaan ajoneuvojen ja muiden raskaiden laitteiden kanssa. Lattian alla oli mm. vanha öljykuoppa, joka koostui betonikuopasta 2×2×2m!
On ilmeistä, että se rakennettiin vain kestämään yhden sukupolven, mutta toisaalta se on pitänyt suhteellisen hyvin, vaikka maa on asettunut.
Katso liitetyt kuvat ulkopuolelta. Se on melko tuoreesti maalattu, mutta edellisen omistajan toimesta.
Kattopalkkien keventämiseksi pitkittäisellä sivuseinällä, jossa minulla on kaksi suurta ikkunaa (1,8 m leveitä), yksi pieni ikkuna (0,8 m leveä) sekä ovi 0,8 m leveä. Kaikki ikkunat ja ovet vaihdetaan tiedoksi. Katso yläpuolella olevaa kuvaa, miltä se näyttää ulkopuolelta.
Pohdin tällä hetkellä näitä neljää eri ratkaisua. Katso alla;
Vaihtoehto 1: Tuen asennus seinään.
Vaihtoehto 2: Tuki, joka keventää uutta kiskoa. Yksinkertaisempi kuin vaihtoehto 1.
Vaihtoehto 3: Vanhan kiskon poistaminen ja korvaaminen pidemmällä palkilla.
Vaihtoehto 4: Poistaa kivirivi ja asettaa pitkä palkki. Vanha kisko jää paikoilleen. Juuri näin se on tehty muissa ikkunoissa, mutta puupalkilla tasattuna kuormitusta...
Mieti tätä hieman, olenko unohtanut jonkin vaihtoehdon?
Keskeinen kysymys on, miltä haluat seinän näyttävän, kun se on valmis. Jos haluat säilyttää mahdollisimman paljon muurin luonnetta, niin vaihtoehto 4 on todennäköisesti paras.
Eräs ratkaiseva kysymys on, miltä haluat seinän näyttävän valmiina. Jos haluat säilyttää mahdollisimman paljon muurin luonteesta, niin vaihtoehto 4 on varmaan se oikea.
Haluaisin juuri tämän osan (noin 6 metriä, väliseinään asti) olevan tiilettävä uusilla hienoilla saumoilla, jos se on teknisesti mahdollista kuormitusten kannalta. Muut seinät verkotetaan ja rapataan joka tapauksessa.
Vähän teräspalkkeja paikallaan keventämään liimapuupalkkia. Pitkän ikkunan kevennys on vielä tekemättä. Pienen ikkunan osalta en todennäköisesti tee mitään, vaan otan riskin, että se kestää 9,5 kN.
Hyödynnän tilaisuuden kysyäkseni teiltä aivan toisenlaisesta asiasta. Miten ihmeessä arvioidaan kattohuovan kuntoa? Koska aion eristää katon sisäpuolelta selluloosalla, en tulevaisuudessa pysty tarkastamaan raakaponttia sisäpuolelta.
Olen ottanut muutaman kuvan kattohuovasta alastuloputkien kohdalla. Se on melko jäykkä ja kuiva, mutta se on ehjä mitä näen. Leikkasin pienen palan ja kun sitä taittaa, se katkeaa. Ymmärrän, että se on nähnyt parhaat päivänsä, mutta haluaisin mieluiten odottaa katon kanssa muutaman vuoden... voin myös mainita, etten ole nähnyt meneillään olevia kosteusjälkiä viime viikkoina, vaikka on satanut aika paljon..