Hei!
Tarvitsen jälleen neuvoja, mielellään joltain rakennesuunnittelijalta, onko toiveeni mahdollinen. Olen valtavan kiitollinen neuvoista.

a) Tarvitseeko minun vahvistaa lattiarakennettani saavuttaakseni tavoitteeni, vai voinko jatkaa ilman vahvistusta?
b) Jos minun täytyy vahvistaa: Onko mahdollista vahvistaa siporex-välipohjaa (kevytbetoni) esimerkiksi raudoitetulla tasoitteella (valumassa) vai täytyykö minun raudoittaa välipohja alhaalta?

Lähtökohtia:
Teknisten piirustusten mukaan on mainittu, että välipohja, ellei toisin ole mainittu, on valmistettu 200mm kevytbetonielementistä BE230. Tämä lisättynä toisella huomiolla yhdellä piirustuksista, jossa mainitaan, että välipohja kestää 2,3 kN, ellei toisin ole mainittu, tulkitsen, että BE230-elementti kestää 230kg/m2. Jänneväli on noin 3,9 metriä ja välipohja lepää siporexista valmistetulla 250mm perusmuurilla (kellarin seinät), betonin anturalla, reuna- ja keskiarmeroidulla laatalla.

Tarkoitus:
Laittaa klinkkerilattia keittiöön. Valumassa noin 15mm (25kg/m2), kiinnityslaasti/sauma-aine ym. sekä kivi, yhteensä noin 53 kg/m2. Lisäksi tulee sitten keittiö.

Viimeksi muokattu:

Paras vastaus

Ongelma on, että Siporexfabriki ei ole enää olemassa ja relevantin teknisen dokumentaation löytäminen on vaikeaa. Oma kokemukseni kevyestä betonista on rajallinen ja lisäksi melko kaukaa menneisyydestä, joten olen unohtanut paljon. Tietojesi pohjalta voidaan kuitenkin käydä periaatteellinen keskustelu. Jos oletamme, että välipohjaelementit kestävät jaetun kuorman 230 kg/m2 (mistä en ole täysin varma), voimme vähentää 200 kg/m2 ns. käyttökuormana, eli kaikki sisustus ja kaikki ihmiset, mikä on normi normaalille asunnolle. Tällöin jäljelle jää 30 kg/m2 käytettävissä olevaan kuormitukseen samalla kun haluat lisätä omapainoa 53 kg/m2. Tuloksena on miinus 23 kg/m2. Tarvitseeko sinun vahvistaa välipohjaa tämän syyn vuoksi? Ei, kymmenen prosentin poikkeaman ei pitäisi merkitä mitään. Mutta voit silti varmistaa, että keittiökalusteista tulee hieman kevyemmät. Vältä esimerkiksi lastulevyjä rungossa ja graniittitasoja.

Välipohjaa ei voi vahvistaa ylhäältäpäin, se täytyy tehdä esimerkiksi alapuolella olevalla palkilla.

• Tykkään
magnuss
  • Laddar…
Hei!
Kiitos vastauksesta! Olen tutkinut asiaa ja ymmärtänyt, miten se liittyy toisiinsa, joten ajattelin jakaa tietoa, jos joku muu kohtaa ongelmia.

1970-80-luvuilla laskettiin, että villan välipohja kantaa käyttökuorman (eli se, mitä teet tilassa) noin 150 kg/m2. Tähän lisättiin 50 kg/m2 väliseinille (asennettuna välipohjan päälle) sekä 30 kg/m2 lattiamateriaalille. Tämä antaa kokonaiskantavuudeksi 230 kg/m2, mikä vastaa suunnilleen 2,3 kN/m2 (toisin sanoen merkitä BE230). BE400, joka oli seuraava elementtitason kuorma (kestää 400 kg/m2), käytettiin esimerkiksi kylpyhuoneissa ja kohdissa, joissa suuret pistekuormat voivat olla ajankohtaisia.

Vuonna 2017 nykyään käyttökuorma on asetettu 200 kg/m2, seinämä 50 kg/m2 sekä lattia 30 kg/m2, mikä antaa yhteensä 280 kg eli noin 2,8 kN/m2, minkä vuoksi nykyaikaiset kevytbetonivälipohjat merkitään 2,8.

Omassa tapauksessani, jossa ei ole väliseiniä, tuloksena on 230 kg/m2 miinus noin 55 kg/m2 >> noin 175 kg/m2 jää käyttökuormille (hyötykuorma). Olen todennut aivan kuten sinäkin, ettei minun tarvitse vahvistaa välipohjaa, mutta vältän valulaastia juuri keittiösaarekkeen alla (vaihtuvan puurunkoisen ja kivitasoisen rakenteen vuoksi (vaikka se on kevyttä)).

Suositeltavaa halukkaille on etsiä kevytbetoninkäsikirja vuodelta 1993. Verkossa on PDF juuri välipohjista. Ymmärrän, että välipohjan raja on 1,3-kertainen kantavuus, eli 300 kg/m2.

Toivottavasti joku muu hyötyy tiedosta ja kiitos justusandersson, kun vahvistit ymmärrykseni.

• Tykkään
Tomasmexitegel ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.