10 657 läst · 2 svar
11k läst
2 svar
Byta ut fasad och måla om - kostnad?
Hejhej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta ut träfasaden? Vi behöver göra detta nu, och försöker få in offerter på jobbet, men problemet är att alla är så fullbokade just nu, och jag skulle gärna vilja få en aning om vad det kommer att kosta.
Ytan på fasaden är ca 200 kvadrat, och jag tror att det mesta av fasaden måste bytas (murket både här och där) och sen måste det ju målas
Någon som vet ett ungefärligt pris för detta? Måste ju göra upp en budget
/Anna - ny på detta forum
Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta ut träfasaden? Vi behöver göra detta nu, och försöker få in offerter på jobbet, men problemet är att alla är så fullbokade just nu, och jag skulle gärna vilja få en aning om vad det kommer att kosta.
Ytan på fasaden är ca 200 kvadrat, och jag tror att det mesta av fasaden måste bytas (murket både här och där) och sen måste det ju målas
Någon som vet ett ungefärligt pris för detta? Måste ju göra upp en budget
/Anna - ny på detta forum
Kolla in beijer, www.beijerbygg.se/upload/byggråd/brädgård/beijer_5_bra att veta om trä.pdf, Här hittar du en virkesåtgångs lista lpm per kvm, sen titta ut färg åtgången och räkna med att måla med färgens system, Vi har valt Caparol (goda erfarenheter) här grundar man en ggn, täcker 2ggr och oljar ändarna. Vi räknar att vår prislapp (har runt 200 m2 att byta) 18 000:- + massa eget arbete. (sen har vi köpt vike billigt iof) Lycka till!
Vi fick 30% rabatt på caparols färger genom villaägarna. Vi fick bud på 140 kvm fasad på 220 000 kr. Till slut hittade vi en som gör det betydligt billigare, då river vi själva, och målar själva. Det går satans snabbt att få upp panelen om allt är förberett. De första räknade 3 veckor på 5 man, men de som fick det kör 2-3 veckor på 2 man. De har panelat en sida på en dag. Sen ska listen upp och allt finjobb göras.
Bryt ner offerten i småbitar. Vill ni ha nån aom fixar allt, be om att få jobbb o material specat. Kolla antar mandagar och jämför mellan de olika offerterna.
Kolla priser på byggmaterial själv. Vi fick fram att de billigaste här var gamla AKB/nya Optimera. Deras pris skickade vi till Fredells som bjöd under. Är det nån vajsning tror vi att det är lättare att ha att göra med Fredells (måna om ryktet) än ett mindre ställe. På Byggmax kan man inte begära att få x antal så långa plank, x antal av en annan längd. Nu slipper vi få skarvar på gavlarna som det var förr - där hade fukten tagit sig in.
Bryt ner offerten i småbitar. Vill ni ha nån aom fixar allt, be om att få jobbb o material specat. Kolla antar mandagar och jämför mellan de olika offerterna.
Kolla priser på byggmaterial själv. Vi fick fram att de billigaste här var gamla AKB/nya Optimera. Deras pris skickade vi till Fredells som bjöd under. Är det nån vajsning tror vi att det är lättare att ha att göra med Fredells (måna om ryktet) än ett mindre ställe. På Byggmax kan man inte begära att få x antal så långa plank, x antal av en annan längd. Nu slipper vi få skarvar på gavlarna som det var förr - där hade fukten tagit sig in.