1. 2017-03-04 11:43
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jun 2009
    Stockholm
    8 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Grannen har monterat en spalje på vår vägg.

Hej,

Vår granne har utan lov med obehandlat virke (38x38) monterat en typ spalje över hela vår yttervägg som angränsar mot deras trädgård. Vi bor alltså i ett kedjehus.

Min farhåga att obehandlat virke direkt mot vår tegelfasad kan utgöra en risk. Vad tror ni kunniga?

Tacksam för input!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget
    Thomas Buskhagen gillar detta.
    gillar

2. 2017-03-04 13:29
    Svara | #2

Forumgud Medlem: feb 2015
    Stockholm
    3 478 inlägg
    Gillad 767 gånger
    33 bilder
    Bild tack, hur är den monterad? Ta bort den om ni inte vill ha den där, om det är på er fastighet och inte någon gemensam del.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-03-04 13:34
    Svara | #3

Oldboys avatar
    Forumgud Medlem: nov 2012
    Skåne
    2 840 inlägg
    Gillad 558 gånger
    65 bilder
    Nej, obehandlat virke i en spalje påverkar inte en tegelfasad.

4. 2017-03-04 14:22
    Svara | #4

Senior medlem Inloggad Medlem: jul 2015
    Jönköping
    1 459 inlägg
    Gillad 661 gånger
    23 bilder
    Växterna kommer att göra sen.

5. 2017-03-04 14:36
    Svara | #5

Junior medlem Medlem: mar 2009
    Stockholm
    91 inlägg
    Gillad 21 gånger
    5 bilder
    Har de borrat i er tegelfasad?
    Det skulle kanske kunna leda till trubbel, tänker på om det kommer in vatten som kanske kan leda till spräckt tegel. Någon annan kan säker svara i tråden om det är sannolikt att det sker. Och om så om det är problem bortsett från det estetiska.

Om de har borrat i en tegelfasad tycker jag det är väldigt fräckt. Att lösa det snyggt är nog ett stort jobb. Hade det varit träfasad hade det varit enklare att återställa.

6. 2017-03-04 17:31
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: jun 2009
    stockholm
    510 inlägg
    Gillad 188 gånger
    36 bilder
    Byt granne!

7. 2017-03-04 17:58
    Svara | #7

Forumgud Medlem: jul 2014
    Dalarna
    1 607 inlägg
    Gillad 705 gånger
    3 bilder
    Har dom borrat i teglet? Det är ju i det närmaste omöjligt att återställa. Bilder som sagt.
    matsgran gillar detta.
    gillar

8. 2017-03-04 18:29
    Svara | #8

Senior medlem Inloggad Medlem: jan 2009
    Östergötland
    1 165 inlägg
    Gillad 137 gånger
    13 bilder
    Så länge som växterna inte växer in i din vind så gör de ingen skada. Några borrhål spelar ingen roll heller. Du ser väl nog aldrig den väggsidan heller!?
    Använd din energi på annat....

9. 2017-03-04 18:31
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2015
    36 år
    Värmland
    137 inlägg
    Gillad 45 gånger
    12 bilder
    sen är det väl inte så kul att ha en rabatt som fuktar inpå huset heller
    matsgran och Varg gillar detta.
    matsgran, Varg gillar

10. 2017-03-04 18:36

hul
    Junior medlem Medlem: jan 2017
    västra götaland
    99 inlägg
    Gillad 32 gånger
    vad spelar de för roll med obehandlat eller inte? båda möglar.
    stör de dig prata med grannen

11. 2017-03-04 18:52

uselesss avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: aug 2007
    Gävleborg
    821 inlägg
    Gillad 443 gånger
    35 bilder
    Rent byggnadstekniskt är det nog inget problem. Det stora problemet är väl om grannen har tagit väggen i anspråk utan att fråga?

12. 2017-03-04 18:55

Nykomling Medlem: jun 2015
    .
    12 inlägg
    Gillad 11 gånger
    Man gör inte så som din granne gjort. Nåt måste gått fel i hans uppväxt. Alla normala föräldrar lär sina barn att skilja på mitt och andras grejer. Dags att tala om för din granne att han är en klant. Jag skulle inte tolerera sånt. Om han frågat först skulle jag uppskattat det och kanske gått tillmötes men inte till nån som tar mitt som sitt.

13. 2017-03-04 19:01

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2008
    Värmland, Molkom
    11 379 inlägg
    Gillad 3 134 gånger
    202 bilder
    Vad sa grannen om saken? (Jag hoppas ni frågade lite försynt och inte började med att fråga om han uppfostran )

14. 2017-03-04 20:08

Senior medlem Medlem: apr 2007
    Västerbotten
    696 inlägg
    Gillad 282 gånger
    9 bilder
    Oj vilka grannar det finns.... Oavsett material eller hur det är fäst i tegelväggen skulle jag omgående kräva att grannen återställde väggen.

Även om inga skador uppstår direkt är det aldrig en fördel att ha växter växande efter hela väggen.

/Krille

15. 2017-03-04 21:32

Senior medlem Inloggad Medlem: mar 2008
    Uppsala
    1 045 inlägg
    Gillad 102 gånger
    362 bilder
    Är inte de flesta rad- och kedjehus så att grannens yttervägg blir din vägg. Typ in mot en tomt, eller en parkering eller liknande. Där många brukar ha sina rabatter mot då "grannens vägg". Jag tycker nästan överallt man ser så har man tagit "grannens" vägg i anspråk för spaljeer till blommor, rosor etc. Dvs grannen använder "din" vägg och du använder din andra grannes.
    Hmm det blev jäkligt bökigt att förklara detta. Vet inte om någon förstår hur jag menar.

Liknande ämnen

1. Ta bort spalje och bygga nån slags vägg/mur
    av Lena Rud Forsberg i forum Inredning
  2. Göra om spalje till tillfällig vägg?
    av mrw i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Vattenrör i vägg som delas med grannen
    av bjorne76 i forum Vatten & avlopp
  4. hur hade ni monterat stor tung skiva på vägg
    av Yrrol i forum Byggmaterial & byggteknik