8 401 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Andas vanlig väggfärg?
Hej. Har hittat flera trådar som handlar om målning av källarväggar. Tyvärr kan jag inte hitta information om en "vanlig" väggfärg typ "Beckers Väggfärg" där bindemedlet är Sampolymerlatex (lösningsmedel vatten).
Är denna färg lämplig att måla om en betong/putskällarvägg där jag vill att väggen ska kunna andas eftersom jag vet att väggen kan innehålla fukt.
Eller ska man måla med en så kallad Silikatfärg som jag oxå läst en del om här? Väggen är inte målad sedan 20 år tillbaka skulle jag tro och då med en vanlig väggfärg.
Är denna färg lämplig att måla om en betong/putskällarvägg där jag vill att väggen ska kunna andas eftersom jag vet att väggen kan innehålla fukt.
Eller ska man måla med en så kallad Silikatfärg som jag oxå läst en del om här? Väggen är inte målad sedan 20 år tillbaka skulle jag tro och då med en vanlig väggfärg.
fel
"Efter filmbildningen kvarstår en hel del mikroskopiska porer som jämte kvarvarande dipergeringsmedel i filmen gör att den blir hydrofil. Med detta menas att en färgfilm baserad på akrylatlatex lätt släpper in och ut fukt. Färgfilmen blir "öppen" och "andas". Detta faktum har missförståtts av både medier och allmänhet som ofta oegentligt påstår att latexfärg är tät som en plastpåse, plastfärg."
kör själv med latex i källaren (har dock gipsputs, hade det varit ren betong eller puts så hade jag nog kört silikatfärg)
(info från)
http://www.linolje.com/forklaringforskjelligeoljer.htm#11
"Efter filmbildningen kvarstår en hel del mikroskopiska porer som jämte kvarvarande dipergeringsmedel i filmen gör att den blir hydrofil. Med detta menas att en färgfilm baserad på akrylatlatex lätt släpper in och ut fukt. Färgfilmen blir "öppen" och "andas". Detta faktum har missförståtts av både medier och allmänhet som ofta oegentligt påstår att latexfärg är tät som en plastpåse, plastfärg."
kör själv med latex i källaren (har dock gipsputs, hade det varit ren betong eller puts så hade jag nog kört silikatfärg)
(info från)
Ett riktigt bra och korrekt svar, som förtjänar att lyftas upp igen.T tiggre skrev:fel
(info från)
Har själv försökt hitta en passande färg till mina gipsputsade lättbetongväggar och det var inte så lätt att hitta. men till slut fick jag samma svar på min fråga som du ger här.
Liknande trådar
-
Blanda våtrumsfärg (90%) med vanlig väggfärg (10%)
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över kalkfärg med vanlig väggfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla med vanlig väggfärg på silikatfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Grön umbra i vanlig vattenbaserad väggfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla silikatfärg eller vanlig väggfärg på innerväggarna i hela huset?
Färg, Måla & Tapetsera