Hej!
Jag håller på att bredspackla och måla en vägg i mitt hus och får inte riktigt rätt på det, bifogar en bild på hur det ser ut.
Har spacklat flera lager och sedan slipat det så jämnt man kan få med 240-papper.
Dock så envisas spacklet med att ha olika struktur på olika ställen. Kan detta bero på att min spacklingsteknik är dålig, slipningen är dålig? Eller målningen? Spackelkvaliten är från rusta då denna kanske också kan påverka?
Tror ni att jag kommer kunna måla två till lager och att detta syns mindre/inte alls eller bör jag spackla ett till lager och försöka få det slätare istället?
Svårt att se hur ojämnt det är på bilder.
Är spacklet medium eller fint? Spacklar du hela ytan eller duttar du där du tycker?
Slipar du med skaft till slipplattan?
Har spacklat hela ytan flera gånger, det är inte direkt ojämnt om man känner på det men spacklet har av någon anledning olika struktur på olika delar av väggen. Det är jämnt på ett ställe och grövre på en annan trots intensiv slipning i cirkelrörelser med förlängningsskaft.
Det står inte på burken om det är fint eller medium endast att det är "lätt och lättslipat"
När jag vill få en hel vägg jämn så kör jag ett eller ett par lager rullspackel över hela, det blir fint som tusan.
Så länge du har spackel på väggen är det bara slipa tills du är nöjd men så speciellt många tag ska det inte behövas. Och kör 120 papper så det händer nåt.
Målar du med roller så ger den struktur åt väggen. Då kommer inte skillnaderna på spacklet att synas.
Jag använde fyra olika sorters spackel i mitt källarrum (f.d. Garage, numera hemmabio/biljardrum/mancave) och det går inte att se någon skillnad efter två lager färg. Kanske syns på vita väggar och med kraftigt släpljus, men jag tvivlar på det.