11 591 läst · 3 svar
12k läst
3 svar
Måla teakskåp träet blöder igenom, vad göra?!
I söndags grundmålade jag ett gammalt skåp i teak som jag först hade slipat. Inte trärent men ruggat upp ordentligt med en omgång sandpapper. Jag började måla med en vit vattenbaserad grundfärg (Nordsjö tror jag) och tyckte att det gick riktigt bra. Men när jag va klar såg jag att träet hade "blött igenom" på vissa ställen. Inte överallt, men på vissa ställen. Igår grundmålade jag en andra gång i förhoppning om att det skulle täcka, men ikke, det blödde igenom igen 
Vad göra? Kommer det att funka att börja måla med slutfärgen? Det är en vattenbaserad lackfärg, undviker helst oljebaserade då de luktar så hemskt (jag målar inomhus) och jag får sån huvudvärk.
Primärt ska jag slut måla med vitt men på vissa delar ska jag måla orange.
Jag vet, det e lite "no no" att måla teakmöbler, men jag har fler teakmöbler som jag inte målar, men just den här vill jag måla om
Någon som har några tips, råd elelr erfarenheter av att måla gamla teakmöbler? Skulle jag ha slipat mer? Det blir ju svårt att slipa bort allt nu
Vad göra? Kommer det att funka att börja måla med slutfärgen? Det är en vattenbaserad lackfärg, undviker helst oljebaserade då de luktar så hemskt (jag målar inomhus) och jag får sån huvudvärk.
Primärt ska jag slut måla med vitt men på vissa delar ska jag måla orange.
Jag vet, det e lite "no no" att måla teakmöbler, men jag har fler teakmöbler som jag inte målar, men just den här vill jag måla om
Någon som har några tips, råd elelr erfarenheter av att måla gamla teakmöbler? Skulle jag ha slipat mer? Det blir ju svårt att slipa bort allt nu
Teak är väl ett träslag som just är svårt att måla om pga att det blöder. Tvätta med mycket T-röd innan man målar samt pljebaserad färg är mitt tips.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Japp. Naftabaserad färg är ett krav för att det inte skall blöda. Bara att bita ihop.
Aj, aj då
Tvätta med T-röd e kanske lite sent nu när jag redan har målat.
Men funkar det att jag har använt en vattenbaserad grundfärg nu och sen använder en oljebaserad slutfärg? Eller måste jag måla först en gång till med en grundfärg, fast oljebaserad?
Men funkar det att jag har använt en vattenbaserad grundfärg nu och sen använder en oljebaserad slutfärg? Eller måste jag måla först en gång till med en grundfärg, fast oljebaserad?
Liknande trådar
-
Slipa och måla om eller byta fyllningen i altandörren?
Fönster & Dörrar -
Schemaläggning FTX
Ventilation -
demontera Element för att måla väggen
Vatten & Avlopp -
Vad ska jag halkbekämpning min målade betongtrappa med?
Trädgård allmänt -
Hsb Mälardalarna. Har någon erfarenhet om deras verksamhet?
Bostadsrätt