61 087 läst · 14 svar
61k läst
14 svar
hur såga taklisten?
Finns en massa andra trådar om detta, med bilder, länkar och allt. Kan säga att hetaste tipset är att du låter vänstra listen gå rätt in mot hörnet helt utan gerning, bara rakt sågat. Högra listen (hålkäl) geringsågas som vanligt, men "överflödet" sågas bort så den ligger an mot den ogerade vänstra listen. Poängen är att krympglipor syns mindre samt att du får större tolerans mot icke exakta 45-hörn.
/A
/A
Som jag förstod så är själva hörnet 45 grader, d.v.s inte som normalt, 90 grader? Då skall du nog gera "åt fel håll" på vänstra listen, så att den går in mot den andra väggen. Högra listen gerar du som Alko säger, i 22.5 grader sisådär, och sågar bort överflödet. Sök på "förkroppning" på forumet så skall du nog hitta en beskrivning på hur du gör.
Om det blir 22.5, 20 eller 25 grader spelar inte så jättestor roll eftersom det blir bra resultat ändå. Jämför med fallet då man gerar båda listerna, där är det ju verkligen viktigt att man gerar exakt lika mycket på båda listerna, vilket brukar vara svårt eftersom de flesta hörn inte är exakt rätvinkliga.
Om det blir 22.5, 20 eller 25 grader spelar inte så jättestor roll eftersom det blir bra resultat ändå. Jämför med fallet då man gerar båda listerna, där är det ju verkligen viktigt att man gerar exakt lika mycket på båda listerna, vilket brukar vara svårt eftersom de flesta hörn inte är exakt rätvinkliga.
Ett vanligt fel nybörjare gör när de ska gersåga lister är att lägga listerna på fel håll i sågen/gerlådan. Man lägger dem "på rygg" eller uppochner, eftersom det är lättast att såga på det hållet. Men då stämmer inte geringen alls.
Det enklaste är att tänka att listerna måste vara likadant som de ska sitta i taket när du sågar dem. Listerna måste alltså "stå upp" i gerlådan.
Det enklaste är att tänka att listerna måste vara likadant som de ska sitta i taket när du sågar dem. Listerna måste alltså "stå upp" i gerlådan.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 836 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 836 inlägg
Jag brukar göra två korta snuttar som man kan ha och testa gerningen mot på plats, även för mätning av längd på listen som ska kapas.
Är man noga och har en bra såg blir resultatet jättebra om man gerar bägge listerna, sedan att mina krympte isär efter ett tag var mindre roligt. Se till så listerna legat inne i värmen ett bra tag innan montage.
Är man noga och har en bra såg blir resultatet jättebra om man gerar bägge listerna, sedan att mina krympte isär efter ett tag var mindre roligt. Se till så listerna legat inne i värmen ett bra tag innan montage.
Gäller detta om man har en kapgersåg där man kan både vinkla och luta klingan?andersmc skrev:Ett vanligt fel nybörjare gör när de ska gersåga lister är att lägga listerna på fel håll i sågen/gerlådan. Man lägger dem "på rygg" eller uppochner, eftersom det är lättast att såga på det hållet. Men då stämmer inte geringen alls.