7 118 läst · 4 svar
7k läst
4 svar
Elektrisk golvvärme med temp.givare i hall
Är det någon som vet om det går att förlägga temperaturgivaren i samma VP-rör som själva värmekabeln, eller är det bara att riva upp väggen? Hur mycket värma kan egentligen alstras av den plastisolerade delen av värmekaneln?
Du kan inte få givaren dit den ska genom att trä den tillsammans med starkströmskabeln. Givaren måste ligga ingjuten i golvspacklet för att känna golvtemperaturen, stoppar man den i röret kommer den att stanna ovanför golvspacklet och ge ett felaktigt värde. Har man missat förläggningen kan man som nödlösning använda en rumsgivare, men det förutsätter att golvvärmen är av den typ som gör det tillåtet.
Hakar på denna tråd lite: Om man nu har lagt gv enligt konstens alla, kan man då sätta termostaten i annat rum? - Personligen så satte jag min termostat inne i ett föråd som ligger i anslutning till hallen (där golvvärmen är) då den, enligt instruktionerna, endast hade ingång för golvgivaren... det finns väl även termostater som känner av luften & värmen i golvet? - Och isf bör den ju sitta i samma rum.. eller är det ett val man gör i termostaten, luft eller givare?? Om den endast mäter golvet så skulle den ju kunna, om givarlägden medger, sitta var som hellst? Min termostat var fruktansvärt ful så därför min fråga...elmont skrev:Du kan inte få givaren dit den ska genom att trä den tillsammans med starkströmskabeln. Givaren måste ligga ingjuten i golvspacklet för att känna golvtemperaturen, stoppar man den i röret kommer den att stanna ovanför golvspacklet och ge ett felaktigt värde. Har man missat förläggningen kan man som nödlösning använda en rumsgivare, men det förutsätter att golvvärmen är av den typ som gör det tillåtet.
MVH: Marcus
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det normala (tror jag) är att en golvvärmetermostat är omkopplingasbar. Normalmoden är att den reglerar på rumstemperaturen (dvs den bör sitta i samma rum). Och använder golvgivaren som en säkerhetsbrytare. Golvet får inte bli varmare än typ 27 grader för då är dte risk att det blir sprickor. Då komemr temostaten att slå ifrån om golvet blir för varmt. Men den reglerar på rumstemrp.
Ofta går det att ställa om termostaten så att den reglerar på golvgivaren istället. Vilket som är bäst vet jag inte.
Ofta går det att ställa om termostaten så att den reglerar på golvgivaren istället. Vilket som är bäst vet jag inte.
Det "normala" är en givare i golvet som styr värmen, men det finns några som man kan välja golv eller rum och några som har funktionen golv och rum i den senare fungerar golv som maxbegränsare.
För att få rätt "komfort" använder man golvgivaren och får då jämt varma golv, använder man rumsgivaren som styrning kommer golvtemperaturen att pendla mellan varma o kalla golv. Vissa golvslingor får man överhuvudtaget inte styra med enbart en rumsgivare.
För att få rätt "komfort" använder man golvgivaren och får då jämt varma golv, använder man rumsgivaren som styrning kommer golvtemperaturen att pendla mellan varma o kalla golv. Vissa golvslingor får man överhuvudtaget inte styra med enbart en rumsgivare.
Liknande trådar
-
Felsöka elektrisk golvvärme (slår gnista från termostaten).
El -
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt -
Varför min elektrisk golvvärme i badrummet lagt av efter 8 år. Vi har bytt termostat och golvgivare. Har testat alla elkablar alla fungerar.
Badrum -
Elektrisk golvvärme under fast inredning?
Värme allmänt