4 908 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Snabbt svar
Hej skall koppla in en fläkt i badrumet som är fuktstyrd.
jag har 3 tåtar som hänger ner blå och svart samt jordkabel. I fläkten finns inkoppling för fas och nolla men jordkabeln var skall jag koppla in den ? Måste jag ta en elektriker för detta ? borde ju kunna fixas själv tycker man.
har många kvaliter inom bygg men el är jag inte haj på !!! Tacksam för snabbt svar !!
jag har 3 tåtar som hänger ner blå och svart samt jordkabel. I fläkten finns inkoppling för fas och nolla men jordkabeln var skall jag koppla in den ? Måste jag ta en elektriker för detta ? borde ju kunna fixas själv tycker man.
har många kvaliter inom bygg men el är jag inte haj på !!! Tacksam för snabbt svar !!
Oftast är de kapslade, dvs att man inte kan beröra de ev metalliska föremålen.
Därav att det inte skall kopplas in skyddsjord.
Antingen drar du ut skyddsjorden eller sätter en torixklämma runt kabeln för att undvika kontakt med fas el dyl.
Mvh
Peter
Därav att det inte skall kopplas in skyddsjord.
Antingen drar du ut skyddsjorden eller sätter en torixklämma runt kabeln för att undvika kontakt med fas el dyl.
Mvh
Peter
Och skall man köra enligt lagen skall väl en elektriker egentligen sköta inkopplingen i badrummet.. 
Jag hjälpte våran elektriker när han monterade in våran. Tydligen är det krav på att det skall finnas en skyddsbrytare monterad före fläkten.
Jag hjälpte våran elektriker när han monterade in våran. Tydligen är det krav på att det skall finnas en skyddsbrytare monterad före fläkten.
Pax säljer en liten dubbelpolig brytare som laglydiga Pax-kunder kan sätta in i kåpan till sina fläktar. Jag tillhör de olydiga, eftersom det verkar vara väl byråkratiskt med en sådan brytare i en fläkt som lossas från sin elektriska anslutning i samma ögonblick man vill öppna den (fläkten lossas från sitt chassi och på det sitter en modulkontakt för elen). Men det kanske är vad Pax har förstått, och det är därför man säljer brytaren lös. Någon som vet hur det ligger till?
Liknande trådar
-
Jätte snabbt svar! Måla med oanvänd färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fråga om radiatorkoppel, snabbt svar önskas.
Vatten & Avlopp -
Behöver snabbt svar. Skydd under takbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Blå kabel för fas? Nybörjare fråga (Önskar snabbt svar)
El -
Fyllnadsmassor pris, snabbt svar uposkattas
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.