Byggahus.se
Hej skall koppla in en fläkt i badrumet som är fuktstyrd.

jag har 3 tåtar som hänger ner blå och svart samt jordkabel. I fläkten finns inkoppling för fas och nolla men jordkabeln var skall jag koppla in den ? Måste jag ta en elektriker för detta ? borde ju kunna fixas själv tycker man.
har många kvaliter inom bygg men el är jag inte haj på !!! Tacksam för snabbt svar !!

Oftast är de kapslade, dvs att man inte kan beröra de ev metalliska föremålen.
Därav att det inte skall kopplas in skyddsjord.
Antingen drar du ut skyddsjorden eller sätter en torixklämma runt kabeln för att undvika kontakt med fas el dyl.

Mvh
Peter

Jag hade absolut INTE tagit bort skyddsjorden (man vet inte vad som ska anslutas om 10 år!), men självklart avslutar man ju den med en dansk eller liknande om den inte ansluts

Tack för ett snabbt svar. jag låter jordkabeln sitta kvar och sätter en klämma på den.

Tur att det finns forum där man kan utbyta kunskaper och ta vara på hjälp som finns.

Mvh rimic

Och skall man köra enligt lagen skall väl en elektriker egentligen sköta inkopplingen i badrummet.. ;)
Jag hjälpte våran elektriker när han monterade in våran. Tydligen är det krav på att det skall finnas en skyddsbrytare monterad före fläkten.

GoForIt skrev:
Tydligen är det krav på att det skall finnas en skyddsbrytare monterad före fläkten.
japp så är det.......allpoligbrytare ska de va

El_-micke skrev:
japp så är det.......allpoligbrytare ska de va
Har för mig att regelboken även definierar säkring som brytare, om än opraktiskt. Är inte helt säker, är ute på vag is ???

Det var ett tag sedan man lusläste dessa regler ;D

Dvärgbrytare är väl inte godkänt.... man får ju inte jobba på en grupp om bara dvärgbrytaren är ifrånslagen. Eller ???

E
MrMagic skrev:
Dvärgbrytare är väl inte godkänt.... man får ju inte jobba på en grupp om bara dvärgbrytaren är ifrånslagen. Eller ???
inte godkänd som allpolig brytare men man får jobba på en grupp om säkringen är godkänd som frånskiljare vilket syns på en liten symbol på den.

+ att den är låst!

Detta med krav på allpolig brytare till badrumsfläktar har gjort mig f-bannad många gånger, det blir liksom inte snyggt med femtielva brytare på väggen.

Man har väl en kabel med permanent spänning och en som kommer från lyset.
Måste båda brytas?

Jag har skaffat en brytare med vred för jag tror att det finns krav på brytavstånd eller liknande eller?

Hur kopplas nollan?

Pax säljer en liten dubbelpolig brytare som laglydiga Pax-kunder kan sätta in i kåpan till sina fläktar. Jag tillhör de olydiga, eftersom det verkar vara väl byråkratiskt med en sådan brytare i en fläkt som lossas från sin elektriska anslutning i samma ögonblick man vill öppna den (fläkten lossas från sitt chassi och på det sitter en modulkontakt för elen). Men det kanske är vad Pax har förstått, och det är därför man säljer brytaren lös. Någon som vet hur det ligger till?

Janw: Huvet på spiken igen!
Vi verkar ha en väldigt liktydig inställning till saker och ting ;)

Brytaren till pax har ja installerat många ggr, problemet uppkommer när kunderna köper nån egen "snygg variant" av fläkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.