2 811 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Koppla bort ugn
Har en gammal Elux-häll och ugn från 88 som nu ska bytas ut. Det är dock så att hällen kan styras från ugnens timer. Hällen är ansluten med två faser, ugnen med två faser (en gemensam med hällen) och en tråd går även mellan dessa.
Nu vill jag plocka bort ugnen ett par dagar men jag vill att hällen ska fortsätta fungera (river och bygger om vartannat...) Går det att göra eller är det så att hällen inte kan fungera utan ugnen (styrspänning e motsv).
Givetvis är det ju bara att testa, men om någon har erfarenhet av detta kan man ju gardera sig i förväg!
Nu vill jag plocka bort ugnen ett par dagar men jag vill att hällen ska fortsätta fungera (river och bygger om vartannat...) Går det att göra eller är det så att hällen inte kan fungera utan ugnen (styrspänning e motsv).
Givetvis är det ju bara att testa, men om någon har erfarenhet av detta kan man ju gardera sig i förväg!
Tänkte att det kanske var någon standardlösning...
Som jag skrev ovan och nu lite tydligare: hällen är ansluten med L1, L2, nolla, jord samt styrkabel. Ugnen med L2, L3, nolla, jord samt styrkabel. Styrkabeln förbinder hällen och ugnen.
Funktionen är att man kan ha timer på hällen från ugnen, aktiveras denna så kopplas hällen ifrån tills timern startar. Typ: starta hällen kl 14.30 och stäng av den 14.35. Har aldrig använt det, men testat. Man vrider på den platta som ska användas.
Nu vet ni ju inte heller hur det ser ut inuti ugnen. Personligen skulle jag ju gissa på att styrkabeln endast har spänning när timern bryter hällen och då drar någon typ av kontaktor i hällen. Men jag tänkte att kanske någon hade persolig erfarenhet av detta.
PS: detta är ännu en av dessa mysko anslutna perilexuttag; ett stift används för styrssignalen och är inte en vanlig fas.
Som jag skrev ovan och nu lite tydligare: hällen är ansluten med L1, L2, nolla, jord samt styrkabel. Ugnen med L2, L3, nolla, jord samt styrkabel. Styrkabeln förbinder hällen och ugnen.
Funktionen är att man kan ha timer på hällen från ugnen, aktiveras denna så kopplas hällen ifrån tills timern startar. Typ: starta hällen kl 14.30 och stäng av den 14.35. Har aldrig använt det, men testat. Man vrider på den platta som ska användas.
Nu vet ni ju inte heller hur det ser ut inuti ugnen. Personligen skulle jag ju gissa på att styrkabeln endast har spänning när timern bryter hällen och då drar någon typ av kontaktor i hällen. Men jag tänkte att kanske någon hade persolig erfarenhet av detta.
PS: detta är ännu en av dessa mysko anslutna perilexuttag; ett stift används för styrssignalen och är inte en vanlig fas.
Jag skulle gissa att styrkabeln har spänning när timern inte bryter hällen. Oftast i elstyrningar vill man se till att vid ev. fel skall en funktion inte starta utan stoppa. Alltså att "startvilkor" även är "spänning till" villkor. Prova att koppla ihop faserna till och från ugnen (inte alla utan parvis, för er somm annars kommer att citera mig) och prova. Fungerar hällen är allt fix. Fungerar det inte får du väl koppla in bara ugnen och mäta vad du har för spänning på styrkabeln, om du har någon alls. Prova att slå p åresp av timern så kommer du i ett av lägena få 230v på denna styrkabel. Då först vet du ju vad som krävs för att hällen fortfarande ska fungera. När du vet detta är det ju bara att se till att du levererar dessa värden även utan ugnen. Är det 230v som krävs för att hällen ska fungera kopplar du bara ihop denna styrtråd med en av faserna.
Se till att du vet vad du gör bara, Jag brukar annars alltid rekomendera alla här på forumet att be om hjälp av en ELEKTRIKER!!! om man är osäker, men alla tycker bara jag är larvig då.
Friskt kopplat, hälften brunnet! Kom ihåg SPÄNNINGSPROVAREN!! bara.
Se till att du vet vad du gör bara, Jag brukar annars alltid rekomendera alla här på forumet att be om hjälp av en ELEKTRIKER!!! om man är osäker, men alla tycker bara jag är larvig då.
Friskt kopplat, hälften brunnet! Kom ihåg SPÄNNINGSPROVAREN!! bara.
Det fick bli mätinstrumentet och det visade sig (som jag trodde) att styrspänningen endast var aktiv då timern var aktiv och i off-läge (spänning på -> häll av alltså). När jag sen bröt spänningen och öppnade ugnen fanns det ett litet "kopplingsschema" som bekräftade detta.
Nu är ugnen i garaget och hällen fungerar forfarande!
Sen hittade man ju nya problem...
Nu är ugnen i garaget och hällen fungerar forfarande!
Sen hittade man ju nya problem...