Byggahus.se
Har ett 50-t hus med plankväggar. Väggarna har plank på var sin sida om reglarna. Alltså med luftspalt mellan planken. På plankväggen är det sedan tretex som jag skall ersätta med gips. Jag tänker dra om all el och även rören. Hur lägger jag bäst VP-rören i denna vägg? Finns tre alternativ:
1. Fräs ut spår i gipsskivorna (blir mycket spackelarbete).
2. Fräs ur spår i plankväggen (Spik överallt och använder jag cirkelsågen så lär klingan snabbt slitas ut)
3. Lägg rören i luftspalten. För att komma åt så blir det en del sågning med tigersågen, men det kanske är bästa alternativet?

En del av rören planerar jag att dra i bjälklaget eftersom ändå golven skall bytas. Det kanske är allra enklast och sedan bara dra ned rör i väggarna där det behövs?

Kommentarer/ Ideer?

Planerar att dra rören själv och sedan försöka hitta en elektriker som tar på sig att dra kabel och koppla in allt. Elektrikern får naturligtvis själv bestämma var rören skall gå etc.

Hade samma dilemma som dig när vi gjorde om köket. Dosborr och ett snöre att fiska med, drog sedan flexslang mellan senildosorna. Enda som kan vara riktigt jobbigt är eventuella tvärreglar, lyckades dock planera på ett sådant sätt att det gick att undvika dessa. (Kanske ska tillägga att vi hade ner även taket vilket gjorde det bra mycket lättare att komma åt)

Rent lagligt sett så tror jag inte ens att det behövs en flexslang om du använder rätt sorts kabel, men det känns rätt korkat att låta bli rör/slang

// J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.