Byggahus.se
kodrod skrev:
Är det bara jag som tycker det är ett härligt ljud?
Man får lite känslan kärnkraftverk.
Tycker det ger känslan av lite extra power i hällen :)
Visst är ljudet underbart! (Har dock hållt mig till vattenkraften)
http://www.youtube.com/watch?v=fzcnUSXXLkw

Håller med Jocke 919 om kartullerna.
Vi köpte en EDH60130P den låter otroligt mycket på allt utom gjutjärn.
Vi fick låna hem en EDH150X och skillnaden är enorm men det är fortfarande problem med små kastruller.
Electrolux vet om problemet. Nu ska vi se om de är tillräckligt medvetna för att backa köpet.

Har oxå en EHD60020X och har Tefals Jamie Olivers Serie, och de låter de med vid 8+

Vi har en nyinstallerad Husqvarna (vet ej modellen just nu men det är en med riktiga vred istället för touch, därför valet) och ljudet ut denna häll är helt fruktansvärt. Som många andra skrivit är det sjukt högt redan från läge 5 och blir mycket värre. Vi har provat med 4 olika kastrullmärken; IKEA +365, Tefal, Hackman och ICA:s gjutjärnsgryta. Just nu kör vi med IKEA:s eftersom alla låter och då har vi de billigaste tills vi vet vad vi ska göra. Hur som helst: IKEA:s låter mest men ALLA låter väldigt mycket. Electrolux är nonchalanta i frågan, de kan skicka ut tekniker för att avgöra om det är fel på spisen men om den är OK enligt teknikern, ska man svälja bekymret och pröjsa 800:- för det oacceptabla svaret - trots att vi har garanti. Det kan jag inte gå med på. Hur många grytor och märken ska man behöva prova innan Electrolux fattar att de har ett stort problem med sina hällar?!?! Jag vill ha min utbytt rakt av mot vad som helst. Jag hade hört om missljud men kunde inte föreställa mig ett sånt jävla oväsen. Man får ju huvudvärk! Allt annat med induktion är toppen, men detta oljud kan man inte leva med. Jag är 33 år med sämre hörsel än normalt men tydligen inte när det gäller detta ljudet. Hur ska man göra för att komma ifrån problemet kostnadsfritt (vilket jag tycker att jag har rätt till)?

Är det nån som provat att fasvända sin häll?
Kan knappast vara det, men man vet ju aldrig....

Felixson skrev:
Vi har en nyinstallerad Husqvarna (vet ej modellen just nu men det är en med riktiga vred istället för touch, därför valet) och ljudet ut denna häll är helt fruktansvärt. Som många andra skrivit är det sjukt högt redan från läge 5 och blir mycket värre. Vi har provat med 4 olika kastrullmärken; IKEA +365, Tefal, Hackman och ICA:s gjutjärnsgryta. Just nu kör vi med IKEA:s eftersom alla låter och då har vi de billigaste tills vi vet vad vi ska göra. Hur som helst: IKEA:s låter mest men ALLA låter väldigt mycket. Electrolux är nonchalanta i frågan, de kan skicka ut tekniker för att avgöra om det är fel på spisen men om den är OK enligt teknikern, ska man svälja bekymret och pröjsa 800:- för det oacceptabla svaret - trots att vi har garanti. Det kan jag inte gå med på. Hur många grytor och märken ska man behöva prova innan Electrolux fattar att de har ett stort problem med sina hällar?!?! Jag vill ha min utbytt rakt av mot vad som helst. Jag hade hört om missljud men kunde inte föreställa mig ett sånt jävla oväsen. Man får ju huvudvärk! Allt annat med induktion är toppen, men detta oljud kan man inte leva med. Jag är 33 år med sämre hörsel än normalt men tydligen inte när det gäller detta ljudet. Hur ska man göra för att komma ifrån problemet kostnadsfritt (vilket jag tycker att jag har rätt till)?
Jag fick samma svar från electrolux, som i princip sa att jag var korkad och att det var mina kastruller det var fel på. Det var då jag tog med mig mina kastruller och testade på en boschhäll samt köpte en fissler för att testa. När boschen inte lät på samma sätt och min häll med fisslerna fortfarande lät så ringde jag tillbaka och sa att jag skulle vägra att betala de 800 kr som krävdes om teknikern inte kunde hitta något fel för hittade han inget skulle jag ju bli tvungen att köpa en ny häll. Så jag bokade en tekniker och när han ringde för att få mer information så sa han att detta var ganska vanligt då electrolux använde en "lite annorlunda teknik" och han trodde inte att han skulle kunna göra någon nytta. Efter detta ringde jag upp butiken där jag köpt hällen och förklarade läget och bad om att få byta och det fick jag.

Kalle_71 skrev:
Är det nån som provat att fasvända sin häll?
Kan knappast vara det, men man vet ju aldrig....
Då kommer ju magnetfältet att rotera baklänges och maten blir djupfryst!

Då hade jag redan varit miljonär på det pantentet.:D:D:D

Då ansluter jag mig också till skaran som inte klarar av det högfrekventa ljud som uppstår på vår nyinköpta Elektro Helios spis av modellen SI6505S.

Har testat med nyinköpta Hackmankastruller och nya Tefalpannor som låter så mycket att det inte går att laga mat. Vi har haft Elektrolux tekniker hemma som även konstaterade att det var "normalt ljud".
Har haft säljaren från Elon hemma och han tyckte att det också lät olidligt men hade med sig en egen kastrull som mer eller mindre var ljudlös. Han rekomenderade oss att köpa Tefal pannor hos honom vilket vi gjorde och dessa lät högt också!

Helt hopplöst det här! Är det så att Bosch/Siemens induktionsspisar låter mindre? Enligt Elon så gör de inte det utan alla låter så här, med sk "felaktiga kärl".

[Ändrat] Nu har jag även provat mina kärl och pannor på en grannes AEG spis och den har ett svagt surrande (fläkten?) ljud.

Redigerat:
Hemma har vi:
Ny induktionshäll, Electrolux, IKEA s 365 pannor.
Besvärande surr, speciellt från de mindra pannorna. Jag har varit irriterad på oljudet och svurit över spisen, nu ser jag, det är IKEA-skräpet som orakar ljudet.
Det får bli nya pannor då och de andra nästan nya får vi väl skänka till någon utan induktionsspis....

Hemmakatten
Gudskelov att vi inte gått på det där induktionseländet. Glada vi slipper magnetfält, nya kastrullinköp och oljud. Skulle bli tokig på oljudet vid långkok. Extra glada är vi för vår gasolhäll när strömmen går.

christiancarlsson skrev:
Samma sak här.
Har denna induktionshäll från ikea

[länk]

Använder mig av Ikeas induktionsgrytor...

Enda gången man hör ett litet surrande/pulserande ljud är då man trycker på snabb koknings knappen. men knappt störbart.
Ovan låter ju tryggt då man köpt en likadan häll...

Ingen annan som har erfarenhet av Ikeas induktionshäll?

Hemmakatten skrev:
Gudskelov att vi inte gått på det där induktionseländet. Glada vi slipper magnetfält, nya kastrullinköp och oljud. Skulle bli tokig på oljudet vid långkok. Extra glada är vi för vår gasolhäll när strömmen går.
Helt fel, det surrar ENBART när man kör på högsta effekten, och det gör man ju aldrig när det väl kokat upp. Vår breda induktionshäll är det bästa vi har i hela köket.

fresve skrev:
Helt fel, det surrar ENBART när man kör på högsta effekten, och det gör man ju aldrig när det väl kokat upp. Vår breda induktionshäll är det bästa vi har i hela köket.
Jag hade önskat det samma, men vår låter från 3-4 och upp till 9 och boostern låter om möjligt ännu mer. Det är ju detta som är själva grejen. Vissa låter olidligt och vissa surrar på sin höjd (och ja, jag har testat med kvalitetsgrejor, även på andras induktionsspisar).

Nu kan jag faktiskt få lämna tillbaka spisen MEN MOT ETT AVDRAG PÅ 20%, dvs 2200 kr! Nu är det konsumentombudsmannen som gäller, SVT Plus med Sverker i spetsen, är också informerade.

Jag vill faktiskt ha en induktionsspis, det är fantastiskt bra och mycket snabbt. Men jag vill gärna kunna stå i köket och laga mat, utan hörselskydd.

Så frågan är, vilka är tysta, eller surrar, som är ok? Min är ABSOLUT INTE TYST PÅ LÅNGA VÄGAR!!!

Det måste vara något fundamentalt fel när induktionshällen låter även på låga effekter. Kan man tänka sig att den sitter konstigt monterad, t.ex? Att bänken den sitter i ger något resonansfenomen? Att elanslutningen är felaktig? Om det här verkligen är ett problem som många har måste tillverkarna vara intresserade av att det löses.

Jag kan bara säga att vi har absolut inga problem med vår Witt-häll nedfälld i en valnötsskiva. Bara i boosterläge kan man ana ett surr i kastrullerna, men det låter ju när det sjuder i en vanlig kastrull också och induktionssurret är lägre än sjudbruset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.