Byggahus.se
Har en gammal anläggning (från 1945) där alla delar är snyggt sammansatta med gjutjärnslådor dikt an mot varandra.

Jag vill behålla detta.

Bygger om i köket och behöver dela upp på flera säkringar. Idag är det överlast på en säkring.

I ena änden är där en asealåda med tre säkringar som matar till en tvättmaskin med en gammal 3-fas handske. Men bara 1 fas används idag. Antagligen har där längre tillbaka i tiden stått en 3-fas tvättmaskin.

Där är alltså 2 tomma platser. Passar perfekt för att avlasta köket! Men det är bara två förskruvningar ut ur lådan. Den ena används till tvättmaskinen. Alltså bara 1 kvar till 2 kablar.

Elektrikern kommer antagligen försöka övertala mig att riva hela anläggningen (har hört den förut), men det vill inte jag. Den är i prima skick. Huset byggdes av en elektriker och all el är påkostad och välgjord. Kablar hela och fina och smular inte.

Jag behöver alltså moteld om det är möjligt, så han inte pratar omkull mig.

Hur löser man detta?

Kan man ha en grövre fyrdelad kabel (2,5 eller rentav 4 kvmm). Alltså man går ut med 2 faser från varsin säkring (vardera 10 A) och jord och nolla till en kopplingsdosa. Därifrån plockar man upp fas-jord-nolla på två ledningar (3G 1,5) upp till köket.

Funkar detta eller finns något annat sätt?

Troligen går det att byta flänsar på lådan så att man sätter en fläns med mera hål.

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Skicka bild på hur det ser ut?

Okej, såg att den som du kallar fläns var avskruvbar, men förutsatte att det inte fanns sådana saker idag. Menar du att sådant finns att få tag på idag?

Annars kan du kanske borra upp ett hål i den befintliga och sätta dit en förskruvning

IMG_20170416_230413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser ut så här

Det där är fläns storlek 13 och finns med minst 6 st 18,6 mm hål, finns många andra konfigurationer också.

Protte

• Gilla
sven_snickare och 1 till
  • Laddar…
Kopplingsdosa skulle nog funka, matas köket från skåpet ovanför ? Jag hoppas att furutafläkten fått en jordkabel så nollan får leva fritt ?

Jag är en smula chockad över att de där flänsarna lever i samma storlekar idag! Tack för det!

Ja, den där noteringen om jordningen har oroat mig tills jag rev ner alla stommar (och fläkten) för en dryg vecka sedan. Matningen till köket kom inte ens från det skåpet utan från andra sidan och det var en 3G 1,5 hela vägen utan "mellanlandning". Måste vara en gammal lapp.

Kolla så att det är rätt storlek.
Inte alls säker på att FL 13 passar
Annars kanske du kan hitta något på en loppis

Jag har mängder med sådana flänsar på jobbet, inte omöjligt att det finns någon i gjutjärn med tre eller fler hål liggandes.
Enda problemet med lådan är att det troligtvis inte finns mer än en anslutning för nollan, men det kan gå att lösa med en ryttare eller en modern wago 221.

Har du någon fundering på om du vill ha torktumlare i tvättstugan, då kan det vara dumt att ta bägge lediga faserna till köket.

Hur ser matningen till köket ut idag?
Vad ligger på dom olika säkringarna i köket idag?
Vad har du för stora belastningar totalt sätt i hela huset? Vilka faser ligger dom olika belastningarna på?

Jag anser att dessa skåp har passerat bäst före datum i detta fall.
Orsaken är kravet på jordfelsbrytare. Det kravet medför ombyggnad till femledarsystem i boxarna om man inte placerar jfb i utgående gruppledning.

Risken är stor att anläggningen blir rörig och ful med en blandning av gammalt och sida vid sida.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.