3 411 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Bör det inte va jordad belysning i badrum?
Jag sitter o kikar på takspottar, både för v-rum o våtrum. Ingen av de spottar jag kollat på är jordade, och när jag tänker efter så är nog inte mena andra taklampor heller jordade, kanske med något undantag. Takspottarna jag kikat på är IP-klassade, och dem för badrummet har såklart högre IP-klass. Men varför tillverkar man inte takspottar med jord? ...ifall nu det mest osannolika skulle ske. Det är väl just jordfelsbrytaren som räddar hjärtat. Eller anser man att det är omöjligt att kortsluta takspott även om man står o sprutar vatten på den?
Jordfelsbrytaren fungerar även för icke-jordade apparater. Namnet är något missvisande.Dracula skrev:Jag sitter o kikar på takspottar, både för v-rum o våtrum. Ingen av de spottar jag kollat på är jordade, och när jag tänker efter så är nog inte mena andra taklampor heller jordade, kanske med något undantag. Takspottarna jag kikat på är IP-klassade, och dem för badrummet har såklart högre IP-klass. Men varför tillverkar man inte takspottar med jord? ...ifall nu det mest osannolika skulle ske. Det är väl just jordfelsbrytaren som räddar hjärtat. Eller anser man att det är omöjligt att kortsluta takspott även om man står o sprutar vatten på den?
JFB mäter skillnaden mellan inkommande ström i fas-ledarna och utgående ström i "nollan" (returledaren). Om ström går från en fas, genom dig, och ut till lokal jord (marken, elementet, etc) så blir det en skillnad mellan in och ut strömmen. Om skillnaden är större än 30mA i mer än 30ms (finns andra modeller) frånskiljer JFB fas-ledarna och du skadas inte (avsevärt lägre risk).
Om apparaten (lampan) är korrekt dubbelisolerad behövs inte jord för den apparaten. Symbolen för dubbelisolerade apparater är två fyrkanter, den ena (mindre) inuti den andra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det finns egentligen ingenting bra med skyddsjord. Det ställer bara till problem, kräver betydligt mer av installationen och hur den är utförd och kontrollerad, dimensioneringsberäkningar etc. Därför ser man mindre och mindre av den och används bara i apparater som av någon anledning inte kan använda en annan skyddsmetod.
Dubbel isolering är en bättre skyddsmetod då den är oberoende av en skyddsledare i installationen. Det är dock få downlights som använder 230 V utan de flesta använder en ännu bättre skyddsmetod i form av SELV, extra låg spänning på under 50 V. Här handlar det om en lokal krets isolerad från nätet så det förekommer givetvis ingen skyddsjord. En liten nackdel med SELV är att det det måste hållas isär från 230 V-kretsarna eftersom det är två olika system vilket ibland kan krångla till installationen lite.
Dubbel isolering är en bättre skyddsmetod då den är oberoende av en skyddsledare i installationen. Det är dock få downlights som använder 230 V utan de flesta använder en ännu bättre skyddsmetod i form av SELV, extra låg spänning på under 50 V. Här handlar det om en lokal krets isolerad från nätet så det förekommer givetvis ingen skyddsjord. En liten nackdel med SELV är att det det måste hållas isär från 230 V-kretsarna eftersom det är två olika system vilket ibland kan krångla till installationen lite.
Liknande trådar
-
Börjar det inte bli lite kallt?
Ved, Pellets, Flis -
PRK - den borde vara i botten men min mätning säger inte det...
Vatten & Avlopp -
Kopplat bort uttag. Men efterföljande uttag får inte ström längre. Vad är det jag missat?
El -
Detta vill inte gå bort - vad är det??
Fasad -
Ruttet trä i kolonner och balkong - Vad kan/bör vi göra åt det redan i vinter?
Fasad