Du har ju rätt till en specificerad faktura. De måste redovisa hur mycket som gått åt och kostnad.
Vid arbete på löpande räkning är det vanligt och rimligt med materialpåslag på 10 - 15% (för byggnadsarbete, för VVS och el är det inte ovanligt med 500 - 1000% påslag) ovanpå den faktiska kostnaden.
Vi har 15% påslag rakt igenom på vårat material och firmorna vi konkurerar med ligger inte nämnvärt högre i pris heller.
Nej, jag har aldrig nånsin träffat en elektriker som fakturerar baserat på listpriset...
Nej, jag har aldrig nånsin träffat en elektriker som fakturerar baserat på listpriset...
Men det har jag, och jag vet flera andra som har liknande erfarenhet. Min elektriker erbjöd 20% rabatt, och låg ändå drygt 300% över elbutik.se. Observera att detta var inte oväntat för mig, och det material det gällde var för lite för att motivera ett nätinköp. Så det var absolut ingen traumatisk upplevelse för min del. jag har handlat på vår lokala VVS firma EN gång, över disk. Klämringskopplingen (16mm - R15) kostade ca 300 kr, motsvarande kostade då drygt 60 kr på Bauhaus, och ännu mindre på Rinkabyrör. Gäller det som i mitt fall småsaker, så blir jag inte ens sur.
Du har ju rätt till en specificerad faktura. De måste redovisa hur mycket som gått åt och kostnad.
Vid arbete på löpande räkning är det vanligt och rimligt med materialpåslag på 10 - 15% (för byggnadsarbete, för VVS och el är det inte ovanligt med 500 - 1000% påslag) ovanpå den faktiska kostnaden.
Som projektledare för ett av nordens största installations företag så måste jag få fråga vart du har fått det befängda påslaget 500 - 1000% ifrån?
Som projektledare för ett av nordens största installations företag så måste jag få fråga vart du har fått det befängda påslaget 500 - 1000% ifrån?
mot privat kund så ligger påslaget på 15-20%
allt annat är ren och skär lögn.
Vi är långt off topic nu, men TS verkar inte vara jätteaktiv.
Menar du 15-20% på listpris, eller på faktiskt inköpspris? För VVS har jag fått betala dryga 300% av vad jag själv hade fått betala på nätet. Du vill kanske kalla det lögn, jag kallar det ocker. Men det inträffar.
mot privat kund så ligger påslaget på 15-20%
allt annat är ren och skär lögn.
Men Lars, du är säkert fullt medveten om att t.ex. Ahlsell ofta har sådana påslag på många av sina artiklar, sett till ordinariepriset, och att du som företagskund på många av de varorna har rabatter uppemot 80-90%. Det har jag ju själv erfarenhet av från just Ahlsell. Att det sedan finns hantverkare som tar tillfället i akt och fakturerar Ahlsells ordinarieprislista mot kund är inte särskilt långsökt.
Att däremot en av sveriges största installationsföretag inte skulle ha ett påslag på mer än 15-20% låter inte heller helt troligt, det täcker ju säkerligen inte ens era fasta kostnader. Men sedan beror det ju lite på hur man ser på saken och hanterar kostnaden, om kunden utöver påslaget debiteras för alla omkostnader också, då kan 15-20% till och med vara lite högt.
Men det har jag, och jag vet flera andra som har liknande erfarenhet. Min elektriker erbjöd 20% rabatt, och låg ändå drygt 300% över elbutik.se. Observera att detta var inte oväntat för mig, och det material det gällde var för lite för att motivera ett nätinköp. Så det var absolut ingen traumatisk upplevelse för min del. jag har handlat på vår lokala VVS firma EN gång, över disk. Klämringskopplingen (16mm - R15) kostade ca 300 kr, motsvarande kostade då drygt 60 kr på Bauhaus, och ännu mindre på Rinkabyrör. Gäller det som i mitt fall småsaker, så blir jag inte ens sur.
Förstår inte hur elektriker som kör med såna påslag kan fortsätta existera. 300% påslag på ett vägguttag blir ju 390 kronor istället för 130 t.ex. Ingen kund kan ju gå med på såna påslag. Jag säger inte att det inte finns bluffarfirmor. Men jag har under mina 10 år aldrig stött på någon som bluffar på det viset. Att dom bluffar med arbetstid verkar däremot vara vedertaget.
Ahlsells priser för ett renova vägguttag, observera att priserna är EXKLUSIVE moms
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldirekts pris, observera att priset är INKLUSIVE moms
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahlsells ordinariepris är alltså 603:- + moms = 754:- att jämföra med Eldirekts 126:-, det är alltså 500% "påslag" på Ahlsells ordinariepris jämfört med Eldirekt.
Tittar man på priset efter den "rabatt" som Ahlsell erbjuder i detta fallet, ligger påslaget på nästan 100% jämfört med Eldirekt.
Så alla ni som tror att det är ett argument att ni inte har sett någon som lägger på så mycket, kanske ska fundera en gång till.
Edit: Rätt ska vara rätt - Eldirekts pris på den JORDADE varianten av uttaget är 168:-!
Ahlsells priser för ett renova vägguttag, observera att priserna är EXKLUSIVE moms
[bild]
[bild]
Ahlsells ordinariepris är alltså 603:- + moms = 754:- att jämföra med Eldirekts 126:-, det är alltså 500% "påslag" på Ahlsells ordinariepris jämfört med Eldirekt.
Tittar man på priset efter den "rabatt" som Ahlsell erbjuder i detta fallet, ligger påslaget på nästan 100% jämfört med Eldirekt.
Så alla ni som tror att det är ett argument att ni inte har sett någon som lägger på så mycket, kanske ska fundera en gång till.
Edit: Rätt ska vara rätt - Eldirekts pris på den JORDADE varianten av uttaget är 168:-!
Uttaget du jämför med från Ahlsell har separat brunntändning. Samma uttag på eldirekt kostar 228kr inlusive moms så skillnaden är endast ungefär 10 procent.
[länk]
Nej, debitering sker ju enligt bruttoprislista, dvs 603 kr+moms.
Du har precis bevisat att listpriset hos grossisterna är skyhöga, tror ingen är förvånad.
Jag har fortfarande aldrig träffat en elektriker som fakturerar med listpriset som bas.
Dessutom kan du ju som ovan skriver använda samma uttag när du jämför priser. Det är tur det finns elektriker som kan hjälpa hempulare att välja material
Du har precis bevisat att listpriset hos grossisterna är skyhöga, tror ingen är förvånad.
Jag har fortfarande aldrig träffat en elektriker som fakturerar med listpriset som bas.
Och därmed anser du dig ha överbevisat de som som har?
Det är ofta vi hör här på forumet om hantverkare som fakturerar efter bruttoprislistor, och det är inget konstigt med det, det är ju så det är tänkt, och du kan vara helt säker på att en domstol skulle ge hantverkaren rätt om han visade att han fakturerat enligt prislistan.
Att argumentera för att något inte hänt, händer eller kan hända för att man själv inte sett det, det är som att, ja, tänk judar och förintelse, t.ex.
[bild]
[bild]
Jag säger absolut inte emot dig i sak, men den där jämförelsen känns inte helt korrekt faktiskt
Det finns i runda slängar 10000 elektriker med allmän behörighet i Sverige. Om man ska ha på fötterna när man påstår att det inte är "vanligt" bör man väl ha statistik från åtminstone runt 10% av dessa, dvs runt 1000 elektriker.
Åt andra hållet är det givetvis lika svårt att få fram statistik som stöder att det ÄR vanligt med överpriser. Men det tycks vara rätt många här på forumet som har personlig erfarenhet av fenomenet. Jag har anlitat kanske fem olika elfirmor under årens lopp och i ett fall tog de ut överpriser, kabel som kostade ca 5 ggr mer än i konsumenthandeln. Jag vägrade betala och förhandlade ner fakturan så att påslaget åtminstone inte var mer än runt 50%. Mitt intryck i det fallet var att de hade satt i system att förutsätta att kunderna hade noll koll och bara snällt betalade. Detta var dock innan alla priser fanns enkelt att se på internet.