9 390 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
"Elstickningar" när man känner med fingret på vattenblandaren till duschen
Jag har en sak som jag måste undersöka. När jag duschar och känner på vattenblandaren så får man stickningar/krypström i fingret som att det vore strömförande. För att bekräfta detta tänkte jag mäta om fallet är så.
1) Någon som vet hur ska jag mäta för att kunna verifiera? En mätsticka på blandaren och var ska den andra vara? Tips tack.
2) Är det någon som har en idé om varför jag känner elstickningar eller vad som kan vara fel?
1) Någon som vet hur ska jag mäta för att kunna verifiera? En mätsticka på blandaren och var ska den andra vara? Tips tack.
2) Är det någon som har en idé om varför jag känner elstickningar eller vad som kan vara fel?
Endera är det fel på ink nolla eller så har du fel i någon apparat som är ansluten till ditt vattensystem. Det kan vara rätt allvarligt och bör omgående felsökas av någon som verkligen vet vad h*n sysslar med.
För det första, stäng och lås dörren till duschen! Det finns folk som dött pga elfel i duschar.
Om du vill mäta hade jag testat mäta spänning mellan duschblandaren och jord, t. ex. vattenburet element, golvbrunnen (inte säkert det är jord där) eller dra ut en tråd till jorden på ett jordat uttag i köket.
Fast det här är så allvarligt att du absolut ska ringa efter en elektriker som kollar upp det.
Om du vill mäta hade jag testat mäta spänning mellan duschblandaren och jord, t. ex. vattenburet element, golvbrunnen (inte säkert det är jord där) eller dra ut en tråd till jorden på ett jordat uttag i köket.
Fast det här är så allvarligt att du absolut ska ringa efter en elektriker som kollar upp det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du kan i så fall mäta spänningen mellan blandaren och golvbrunnen. Blandaren har troligen kontakt med elsystemets skyddsjord via rören till varmvattenberedaren, medan golvbrunnen har kontakt med jord. Felet kan vara att VVBn inte är skyddsjordad, men det kan också vara normalt spänningsfall i elnätets nolla.
Elmont: Tack för svar. Jag förstår att det kan vara allvarligt, men bra påminnelsen. Är det en elektriker som man bör ringa in eller är det en VVS-fackman? Tror ni att man på något sätt att man själv kan mäta sig fram? De enda apparater som jag ser har koppling till vatten är: tvättmaskin, diskmaskin, värmepannan.
Larsbj: Nej, jag bor inte i närheten av ett lantbruk.
Larsbj: Nej, jag bor inte i närheten av ett lantbruk.
elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det är en elektriker du ska kontakta.
Du kan göra lite egna observationer och kontroller först:
- när upplevs detta, alltid? Alltid lika starkt?
- blir det skillnad om strömmen bryts? Om ja kan du fortsätta att isolera felet till tex VVB.
- kan du mäta en spänning även mellan blandare och skyddsjord i ett uttag?
Lösningen kan tex vara att laga ett fel, eller att utföra en (kompletterande) skyddsutjämning.
Du kan göra lite egna observationer och kontroller först:
- när upplevs detta, alltid? Alltid lika starkt?
- blir det skillnad om strömmen bryts? Om ja kan du fortsätta att isolera felet till tex VVB.
- kan du mäta en spänning även mellan blandare och skyddsjord i ett uttag?
Lösningen kan tex vara att laga ett fel, eller att utföra en (kompletterande) skyddsutjämning.
Nu har jag mätt mellan vattenblandaren och golvbrunnen och mäter 4.6 V (med multimetern inställd på V~).
Jag funderar lite om detta kan ha något att göra med att jag även känner krypström mellan ugn och micron, som jag lagt in i separat inlägg på forumet: https://www.byggahus.se/forum/el/256106-krypstrom-i-ugn-micro-vad-gora.html#post2232144
Kan ni utläsa något av mitt mätresultat?
Bo.Siltberg Är det skillnad mellan att jag mäter mellan blandare och skyddsjord eller blandare och golvbrunnen (som jag gjort)? Ska jag bryta all ström (proppskåpet) och mäta igen eller tänkte du att jag skulle stänga av bara varmvattenberedaren på on/on-knappen?
Jag funderar lite om detta kan ha något att göra med att jag även känner krypström mellan ugn och micron, som jag lagt in i separat inlägg på forumet: https://www.byggahus.se/forum/el/256106-krypstrom-i-ugn-micro-vad-gora.html#post2232144
Kan ni utläsa något av mitt mätresultat?
Bo.Siltberg Är det skillnad mellan att jag mäter mellan blandare och skyddsjord eller blandare och golvbrunnen (som jag gjort)? Ska jag bryta all ström (proppskåpet) och mäta igen eller tänkte du att jag skulle stänga av bara varmvattenberedaren på on/on-knappen?
Müssli skrev:För det första, stäng och lås dörren till duschen! Det finns folk som dött pga elfel i duschar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Golvbrunnen behöver inte ha kontakt med jord, så vi vet inte ens vad du mäter emot, det bästa vore om du kunde mäta mot plåtkapslingen på elcentralen, MEN tänk på att om det är så att du har 230 i blandaren, och bara känner av lite pirr i dagsläget så kan det bero på att du inte har någon bra jordpotential i badrummet i dagsläget, just nu så är det isåfall en BRA sak, då du skulle kunnat vara död annars.
Men drar du en tråd till en jordad punkt, såsom chassit på elcentralen och håller i båda punkterna samtidigt så har du 230 genom kroppen = dödligt. Kontakta elektriker, men om du inte gör det så tänk på att anledningen till att du inte råkat ut för något värre än kan vara för att du inte hittat någon riktig jordpotential.
Men drar du en tråd till en jordad punkt, såsom chassit på elcentralen och håller i båda punkterna samtidigt så har du 230 genom kroppen = dödligt. Kontakta elektriker, men om du inte gör det så tänk på att anledningen till att du inte råkat ut för något värre än kan vara för att du inte hittat någon riktig jordpotential.
Redigerat:
Tack - klart och tydligt. Inte värt att leka/mäta utan det blir att ringa en elektriker. Jag har ändå lite planer på att byta ut hela elsystemet så det blir jordat överallt och nytt kablage.SueCia skrev:Golvbrunnen behöver inte ha kontakt med jord, så vi vet inte ens vad du mäter emot, det bästa vore om du kunde mäta mot plåtkapslingen på elcentralen, MEN tänk på att om det är så att du har 230 i blandaren, och bara känner av lite pirr i dagsläget så kan det bero på att du inte har någon bra jordpotential i badrummet i dagsläget, just nu så är det isåfall en BRA sak, då du skulle kunnat vara död annars.
Vad menar du med anläggningen? Jordfelsbrytaren är monterad under elcentralen, är det du menar?
Liknande trådar
-
Pelletsbrännare PX21 (KMP3) stänger av sig, död display
Ved, Pellets, Flis -
Vad menar Ellevio!
El -
Vår CTC i250 varnar för högt tryck i pressostaten?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
ASKO diskmaskin öppnar inte luckan till diskmedlet - Varför ?
Vitvaror -
Denna markis saknar märkning vad gäller fabrikat. Någon som känner igen vilķet fabrikat och ev model
Altan & Uteplats