2 687 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Trefas Ellära
Har ett litet problem jag stött på, snarare en uppgift jag behöver hjälp med.
Iaf here we go.
I en spole är Z = 50 ohm och R = 50 ohm. Beräkna reaktansen.
Jag kan inte riktigt förstå hur jag kan få ut reaktansen ur detta.
I motståndstriangeln hittar jag "Z = rotenur(R^2 + XL^2) "
Eftersom det var ett tag sen jag höll på med matematik så har jag glömt bort hur jag byter plats mellan Z och XL^2. För jag antar om jag gör det kan jag sedan bara räkna ut och voila så har jag räknat ut reaktansen.
Om inte ni har något bättre förslag hur jag ska bära mig åt.
Iaf here we go.
I en spole är Z = 50 ohm och R = 50 ohm. Beräkna reaktansen.
Jag kan inte riktigt förstå hur jag kan få ut reaktansen ur detta.
I motståndstriangeln hittar jag "Z = rotenur(R^2 + XL^2) "
Eftersom det var ett tag sen jag höll på med matematik så har jag glömt bort hur jag byter plats mellan Z och XL^2. För jag antar om jag gör det kan jag sedan bara räkna ut och voila så har jag räknat ut reaktansen.
Om inte ni har något bättre förslag hur jag ska bära mig åt.
Du vet väl att man tydligen enligt forumreglerna inte får ställa "skoluppgiftsfrågor" här?
Men om du tänker efter lite (och begrundar din formel, triangel) ser du att om Z=R måste X alltså vara noll, eller i verkligheten försumbar i relation till dina angivna tal 50.
Men om du tänker efter lite (och begrundar din formel, triangel) ser du att om Z=R måste X alltså vara noll, eller i verkligheten försumbar i relation till dina angivna tal 50.
Jaha ajdå, det visste jag inte. Ber om ursäkt.
Ska göra hela trefas kursen på 2 dagar så har rätt mkt att göra.
Om jag inte är helt dum så finner jag inte någonstans att Z = R
ifall det hade varit " Z=R+XL " så hade jag förstått hur du menar men nu är det ju både ^2 + rotenur
Ska göra hela trefas kursen på 2 dagar så har rätt mkt att göra.
Om jag inte är helt dum så finner jag inte någonstans att Z = R
ifall det hade varit " Z=R+XL " så hade jag förstått hur du menar men nu är det ju både ^2 + rotenur
Sedan skulle man kunna säga att det är fel på uppgiften, eftersom en "spole" med 50ohm resistans och noll induktans inte är någon spole, utan ett motstånd.
Fast uppgiftens syfte är ju att testa förståelse för ellära, och då har den en viss poäng.
Fast uppgiftens syfte är ju att testa förståelse för ellära, och då har den en viss poäng.
Sen kan vi ju lägga till att reaktansen varierar med frekvensen om man vill göra det mer intressant, men kanske är 50Hz underförstått.ampz skrev: