Byggahus.se
Det är okej om den dragavlastas så.....

R_Strandberg skrev:
Det är okej om den dragavlastas så.....
Den sitter i sockerbiten som var i lysrörsarmaturen och öppningsbara wago i takdosan.

man får klamra den kabeln. men man får däremot inte använda den som installationskabel ! ;)

Får man klamra "lampsladd" (SKX) då? Det finns ju både klammer och fästkuddar i handeln speciella för just denna ovala kabel...
Enligt reglerna får faktiskt "flexibla" kablar användas för fast förläggning om kabeltypen tillåter det, men RKK/SKX etc är en anslutningskabel som inte är avsedd för det. Jag antar att man får "fästa" en kort längd mellan dosa och apparat.
Bilden visar också att det hade varit betydligt snyggare med EKRK - kabeln är ju krokig trots denna korta längd !! :O Ser inte speciellt proffsigt ut:p

Bo.Siltberg skrev:
Bilden visar också att det hade varit betydligt snyggare med EKRK - kabeln är ju krokig trots denna korta längd !! :O Ser inte speciellt proffsigt ut:p
Jag kan fixa till det, orkade inte häromdagen då det var sent. :)

Bo.Siltberg skrev:
Får man klamra "lampsladd" (SKX) då? Det finns ju både klammer och fästkuddar i handeln speciella för just denna ovala kabel...
Enligt reglerna får faktiskt "flexibla" kablar användas för fast förläggning om kabeltypen tillåter det, men RKK/SKX etc är en anslutningskabel som inte är avsedd för det. Jag antar att man får "fästa" en kort längd mellan dosa och apparat.

Ang "lampsladden" så vet jag inte hur det är. vet oxå att det finns klamme för det. finns ju även snygga lister som du sätter i sladden i så blir det riktigt snyggt :p

Bo.Siltberg skrev:
Man får klamra/strippa anslutningssladdar kortare sträckor. Men den får ju bara användas som just anslutningskabel. Man får inte (som är förvånansvärt vanligt): Ta en sladd med stickpropp (ofta SKX 2x0,75), stoppa in den i ett uttag, klamra sladden efter väggen för att avsluta med ett fast monterat riktigt 2vägs utanpåliggande uttag :rolleyes:

Ovanstående är nog de vanligaste hemmapulet jag stöter på.

Rrrrr skrev:
Man får klamra/strippa anslutningssladdar kortare sträckor. Men den får ju bara användas som just anslutningskabel. Man får inte (som är förvånansvärt vanligt): Ta en sladd med stickpropp (ofta SKX 2x0,75), stoppa in den i ett uttag, klamra sladden efter väggen för att avsluta med ett fast monterat riktigt 2vägs utanpåliggande uttag :rolleyes:

Ovanstående är nog de vanligaste hemmapulet jag stöter på.
Klamrad gummikabel ser man väl lite ibland också. Senast igår. :cool:

//Patrik

Sant, en lysrörsarmatur får nog anses som fast monterad, till skillnad från lampa som hänger i en krok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.