Byggahus.se
Borde kanske ha lagt mitt inlägg i denna domän istället för under Bastu?
Hur är reglerna för fast installerad kabel i rör ut till lampa i bastu på höjd över 1 m? Rör dras naturligtvis på kalla sidan i väggen men det hela mynnar ju ut i bastu vid lampan.

http://www.byggahus.se/forum/bastu/134965-kabel-till-bastulampa.html

RHH är den som man brukar använda

Vilken slang använder man om det ska komma ut rakt ovanför bastuaggregatet (överhettningsskydd)? Helst inte en rulle OMG för 3.000:- då det bara handlar om en meter..

Robotslang/PMA-slang borde funka fint i bastu (den står emot miljön i en virkestork.)

Robotslangen jag hittade på Skandia var godkänd för 130C eller nåt liknande, jag tror inte att det når kraven riktigt?

Kommer slangen sticka ut utanför bastupanel och klammras vidare? Går den rakt in i givaren så kan det inte vara några problem med vanlig slang

Hur kommer det sig att det kan vara okej? Det är ju ungefär lika varmt där ändå.. Och man har ju förresten sett svartbrända VP-rör och hopsmälta skarvmuffar som gått i bastutak..

DeuXe skrev:
Jag har ju iofs aldrig satt ett överhettningsskydd direkt ovanför laven men ska man göra det så kanske man kan använda denna produkt ur väggen?
[länk]

Och rören lägger man på den kalla sidan av isoleringen
Är nog inte en god idé. Produkten är ränkt att användas i rumstemperatur och fungera som en säkerhet vid brand. Eftersom innehållet i röret sväller vid värme.
Dessa skall användas genom brandväggar i brandceller.

Hade själv dragit plica-slang och dragit i RHH. Plica-slangen är av metall och klarar -45 till +250 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.