Hej

Jeg har et spørgsmål døren, som du ser på billedet, er det godkendt at have som yderdør til lejebolig?

Jeg har selv aldrig set en lignende yderdør tidligere.

• En hvid dør med metalhåndtag i en lys gang, muligvis en indvendig dør, med skrå vægge og et lille vindue ved siden af.
Senest redigeret:
Godkendt i hvilken henseende? Brandsikkerhed? I så fald burde det fremgå på døren, hvis den er brandklassificeret.

S Stefan1972 sagde:
Godkänd i hvilken henseende? Brandsikring? I så fald burde det fremgå på døren, hvis den er brandklassificeret.
At bruge som yderdør til lejlighed, for jeg synes det ser ud som en indendørsdør, der findes til fælles vaskerier. Brandsikring, sådan en luksus findes der ikke, i flere dage lugtede lejligheden af suppe fra trappeopgangen.

Selvom den er glat, tror jeg nok, at den er kraftigere end normale indvendige døre, der er lavet i presset pap-type...

S Stefan1972 sagde:
Selv om den er glat, så tror jeg nok, at den er kraftigere end normale indendørs døre, som er lavet i presset pap, typ...
Det tror jeg også, men er der ingen regler, man skal følge? Jeg har anmeldt min yderdør til kommunen, for vi har støttebolig i ejendommen, og derfor vil jeg have en bedre dør, så jeg slipper for indbrud i fremtiden. Vedhæfter billede af min yderdør.

• Hvid, delvist åben yderdør med messinghåndtag og slidt låseplade i indgang til hjem, set fra entré med jakker og trægulv i baggrunden.
  • Hvid yderdør med gult glasvindue i øverste del, larmklistermærke til højre for håndtaget.
4774
Y Young Murdoch sagde:
Hej

Jeg har et spørgsmål døren som I ser på billedet er det godkendt at have som hoveddør til lejebolig?

Jeg selv har aldrig set en lignende hoveddør tidligere.
Ser ud som døren til loftsrum eller lignende men hvis det er døren til bostøtten så findes der flere grunde til at den er helt glat.

• Synes
Young Murdoch
  • Laddar…
4774 4774 sagde:
Ser ud som døren til loftsrum eller lignende, men hvis det er døren til bofællesskabet, så er der flere grunde til, at den er helt glat.
Hvilke grunde? Det er bofællesskab for narkomaner og kriminelle, og det er derfor jeg er bekymret for min yderdør. I sommer var der en sprøjte i trappeopgangen, og sådan noget vil man ikke have som forældre.

• Synes
Jo-han
  • Laddar…
4774
Y Young Murdoch sagde:
Hvad for nogen grunde? Det er støtteboliger for narkomaner og kriminelle, derfor er jeg bekymret for min hoveddør. I sommer var der en sprøjte i trappeopgangen, og sådan noget vil man ikke have som forældre.
For at gøre det sværere at bryde ind, for at det ikke skal være muligt at se ind, samt for at det bliver anonymt, netop for at undgå at få folk, der ikke har plads der, til at komme der og forstyrre. Selvfølgelig er det trist at finde en sprøjte i trappeopgangen, men det kan lige så godt komme fra en anden beboer i opgangen, der har brug for at injicere medicin regelmæssigt. Der er adskillige, der må gøre det, narkomaner derimod plejer at beholde deres sprøjter og nåle, da de har brug for dem betydeligt oftere og har svært ved at få fat i nye.

4774 4774 sagde:
For at det skal være sværere at bryde ind, for at det ikke skal være muligt at kigge ind samt for at det bliver anonymt netop for at undgå at folk, der ikke hører til der, kommer der og forstyrrer. Selvfølgelig er det trist at finde en sprøjte i opgangen, men det kan lige så godt komme fra en anden beboer i opgangen, som har brug for at injicere medicin regelmæssigt. Der findes adskillige, der er nødt til at gøre sådan, narkomaner derimod plejer at beholde deres sprøjter og kanyler, da de har brug for dem betydeligt oftere og har svært ved at få fat i nye.
Et støttekollektiv skal have bedre sikkerhed, end vi andre har, som bor i ejendommen? Vi har meget tynde døre uden dørkikkerter, det er ikke svært at vide, hvilken der er deres lejlighed. Vi har allerede haft en misbruger med taske, som står udenfor vores lejlighed, når man kommer hjem med familien. Ukendte personer, som sidder på ens havemøbler og har tisset på vores nabos planter på hendes terrasse.

Jeg synes ikke, man skal have støttekollekter i samme ejendom, hvor børnefamilier bor, når ukendte personer står udenfor min søns vindue og ryger. Det er 2024, hvad sker der, hvis de skylder nogle penge og tager den forkerte dør. Skal sådan noget påvirke os andre?

• Knust mælkekarton ved siden af en brugt sprøjte på et gulv nær nogle rør i en opgang.
Senest redigeret:
  • Trist
Sthlm_
  • Laddar…
S
Y Young Murdoch sagde:
Et støttetilbud skal have bedre sikkerhed end hvad vi andre har, som bor i ejendommen? Vi har meget tynde døre uden dørkikkert, det er ikke svært at vide, hvilken der er deres lejlighed. Vi har allerede haft en misbruger med taske, som står uden for vores lejlighed, når man kommer hjem med familien. Ukendte personer sidder på ens havemøbler og har pisset på vores nabos planter på hendes terrasse.

Jeg synes ikke, man skal have støttetilbud i samme ejendom, hvor børnefamilier bor, når ukendte personer står uden for min søns vindue og ryger. Det er 2024, hvad sker der, hvis de skylder nogen penge og tager den forkerte dør. Skal sådan noget påvirke os andre?
Jeg ville have været lige så opgivende som dig. Jeg ville have begyndt at se mig om efter en anden bolig for at have en tryg miljø hjemme.

Måske en mindre, privat udlejer, som man kan forhøre sig om, hvilke lejere hen har.

Angående din hoveddør, den er hvad den er. Hvis udlejeren ikke vil skifte den, så er det sandsynligvis ikke nødvendigt. Jeg boede i en andelslejlighed med en lignende dør. Det mest irriterende er, at den slipper meget lyd igennem (og selvfølgelig mangelfuld indbruds- og brandsikring).

S Sthlm_ sagde:
Jeg ville have været lige så opgivende som dig. Jeg ville være begyndt at kigge efter en anden bolig for at have et trygt miljø derhjemme.

Måske en mindre, privat udlejer som man kan forhøre sig lidt om, hvilke lejere hen har.

Angående din yderdør så er den, hvad det er. Hvis udlejeren ikke vil skifte den, er det sandsynligvis ikke nødvendigt. Jeg boede i en ejerlejlighed med en lignende dør. Det mest irriterende er, at den lader meget lyd passere igennem (samt selvfølgelig manglende indbruds- og brandsikring).
Min udlejer er privat og har anmeldt dem til miljøforvaltningen og kommunen for misligholdt bygning. Vi får se, hvad der sker, når de kommer på besøg og ser vores yderdør.

• Synes
Sthlm_
  • Laddar…
4774
Y Young Murdoch sagde:
Min udlejer er privat og har anmeldt dem til miljøforvaltningen og kommunen for misligholdt bygning. Vi må se, hvad der sker, når de kommer på besøg og ser vores hoveddør.
At du ikke vil bo i samme hus, som der findes en sådan bolig, har jeg fuld forståelse for, men narkomaner er ikke det samme som bandekriminalitet. Der er en oase mellem disse to grupper.
En narkoman vil helst ikke blive set overhovedet, endnu mindre støde ind i "almindelige" mennesker.

Bandekriminaliteten synes at fungere omvendt, da det er på "almindelige" mennesker, de tjener penge blandt andet.

Men disse grupper har helst intet med hinanden at gøre.

Så døm ikke så hårdt de mennesker, som virkelig forsøger at ændre deres liv.

Y Young Murdoch sagde:
I sommers var det en sprøjte i opgangen og sådan noget vil man ikke have som forældre.
Og ingen andre heller😃

Det er jo forskellige døre på billederne.
Det ser ud som et ældre hus, og så er det tilstrækkeligt, at datidens krav følges. I tilfælde af at der findes/fandtes nogle krav overhovedet.
Førhen, da jeg var ung og solgte aviser, havde etageboligerne ingen portlåse overhovedet. Det var bare at gå ind, og lejlighedsdørene var tilpasset efter det. Frygten for kriminelle er en relativt ny fænomen, som alle hoveddøre ikke er tilpasset endnu.

• Synes
Young Murdoch
  • Laddar…
4774 4774 sagde:
At du ikke vil bo i samme hus, hvor der er sådan en bolig, har jeg fuld forståelse for, men narkomaner er ikke det samme som bande kriminalitet. Der er en oase mellem disse to grupper.
En narkoman vil helst ikke blive set overhovedet, endnu mindre støde ind i "almindelige" mennesker.

Bande kriminaliteten virker modsat, fordi det er på "almindelige" mennesker, de blandt andet tjener penge.

Men disse grupper vil helst ikke have noget med hinanden at gøre.

Så døm ikke så hårdt de mennesker, som virkelig prøver at ændre deres liv.
Narkomaner køber stoffer af personer, der har forbindelser til bande kriminalitet.
Når disse personer begynder at kritte stoffer, er det der problemerne opstår.
Jeg behøver ingen lektion om, hvordan det fungerer eller overlevering om, at de er mennesker med bla bla.
Men nu handler det om min families og mine naboers sikkerhed, og hvis man har en støttebolig, hvor forskellige personer flytter ind og ud oftere end en normal lejer gør, så bliver man bekymret for, hvad der sker næste gang. Specielt når ens hoveddør ikke engang kan holde lugten fra affaldet ude, som nogen fra støtteboligen har efterladt i trappeopgangen.

Intet Intet sagde:
Og ingen andre heller😃

Det er jo forskellige døre på billederne.
Det ser ud som et ældre hus, og så er det tilstrækkeligt, at datidens krav følges. I tilfælde af at der fandtes/ findes nogle krav overhovedet.
Før i tiden, da jeg var ung og solgte aviser, havde lejlighedshusene ingen låse i porten overhovedet. Det var bare at gå ind, og lejlighedsdørene var tilpasset efter det. Frygten for kriminelle er et relativt nyt fænomen, som alle hoveddøre ikke er tilpasset endnu.
Åh, det var længe siden 😀 Støtteboligen har en dør, der ser ud som en inderdør, og hvad jeg har hørt, så har det været et vaskeri tidligere.

Hvis det skulle brænde i ejendommen, så er det slut for os, og derfor har jeg taget det videre med kommunen.

Senest redigeret:
Byggeregler, brandregler og lignende er ikke retroaktive men baseres på hvornår det er bygget. Var det godkendt i henhold til reglerne der gjaldt da det blev bygget, er det som regel ok.
Det gælder også ved ændret brug. Bygger man for eksempel en vaskekælder om til lejlighed skal kravene opfyldes som gælder da.
Så afhænger det af hvilken type virksomhed der drives, er det bare en almindelig lejlighed som kommunen lejer ud til nogen med sociale problemer? Eller er det en bolig med personale til stede som yder pleje eller lignende? En lejlighed har lavere krav end en plejebolig.

Men det påvirker ikke din lejlighed eller dør, der er jo ingen brug ændret, så længe kravene blev opfyldt ved byggeriet er det ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.