Hej,

Er der nogen, der har tips til, hvordan man kan fikse en sprække i overkanten på yderdøren? Det trækker nemlig lidt gennem i overkanten på døren, hvor jeg har en sprække på ca. 7mm til den del af karmen, man lukker døren mod. I underkanten har jeg en sprække på ca. 3mm.

Det er lidt som om, døren hælder udad i overkanten.

Jeg har forsøgt at kigge rundt på forummet og google, men jeg ser ikke ud til at finde så meget om netop denne type problem.

Vedhæfter nogle billeder.

overkant
Dør med synlig revne i øverste del, hvor døren møder karmen, hvilket indikerer et problem med pasformen.

Underkant
Glippe i den øverste del af en dørkarm, der viser en åbning på ca. 7 mm mellem døren og karmen, potentielt grund til træk.

Låsen
Låseskilt og karmen på en hvid dør, viser metaldelens pasform mod rammen.

Hængslerne
Dørhængsel på ydersiden med skruer og noget slid på karmen, mulig årsag til døren ikke flugter korrekt.

Taknemmelig for tips.

Med venlig hilsen,
Jesper

A
Kan man udskifte tætningslister, enten er karmen forkert monteret fra starten eller også har dørbladet slået sig lidt, for at få en jævn sprække skal man i så fald justere karmen.

Mistænker, at det er dørbladet, der har "vindet" sig lidt. Ja, jeg gik med tanke om måske at skifte liste eller sætte en ekstra fast på dørkarmen øverst. Egentlig er dette en nødløsning, hvis intet andet virker.

Justeringen, der er i karmen, gør vel kun, at karmen ryger længere ind eller fra væggen, ikke? Den justering skubber ikke karmen udad?

Overvejede et stykke tid, om det var muligt at justere hængslerne, men jeg tror ikke det. Måske bøje dem?

A
W webtomten sagde:
Mistænker at det er dørrbladet, der har "vindet" sig lidt. Ja, jeg overvejede at måske bytte listen eller sætte en ekstra fast på dørkarmen i øverste del. Egentlig er dette en nødløsning, hvis intet andet virker.

Justeringen, der er i karmen, gør vel kun, at karmen bevæger sig længere ind eller fra væggen, ikke? Den justering skubber ikke karmen udad?

Jeg overvejede et stykke tid, om det kunne lade sig gøre at justere hængslerne, men jeg tror ikke det. Måske bøje dem?
Justere på karmskruerne eller bøje hængslerne hjælper nok ikke, man kan måske justere slutblikket, så døren bliver tættere, dog bliver det "tungere" at lukke.

Visse hængsler har justeringsskruer under det runde låg på hængslet. Der kan man hæve eller sænke døren.

Hvor gammel er døren? Det ser ud til, at dørbladet har slået sig, det er svært at rette op på dette. En måde er at løsne karmskruerne på anslagssiden og fastgøre karmen efter dørbladet og skide på om larmsignal er i lod.

Huset er bygget i 2012, så døren er 7 år gammel. Efter en masse research i dag begynder jeg også at mistænke, at det er sådan, at dørbladet har slået sig.

Så det bliver nok at prøve at tætte med en ekstra liste og håbe, at det hjælper.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.