14,648 læst ·
21 svar
15k læst
21 svar
Vinkælder - materialvalg og inspiration?
Side 1 af 2
Hej,
Tænkte at friske vores lille jordkælder op (ligger indsprængt i torpargrunden). Tanken er at bygge et hyldesystem primært til vin. Kælderen er cirka 2x2 meter, så det er ikke et stort rum at indrette.
Første spørgsmål er egentlig, hvilket materiale hyldesystemet skal være lavet af. Fungerer almindeligt planhøvlet træ, eller bør man bruge andet materiale?
Andet spørgsmål er mere abstrakt. Vil mest have tips og idéer fra andre. Nogen der har nogle flotte billeder af deres hyldesystemer / vinkældre...?
mvh/
Kristoffer
Tænkte at friske vores lille jordkælder op (ligger indsprængt i torpargrunden). Tanken er at bygge et hyldesystem primært til vin. Kælderen er cirka 2x2 meter, så det er ikke et stort rum at indrette.
Første spørgsmål er egentlig, hvilket materiale hyldesystemet skal være lavet af. Fungerer almindeligt planhøvlet træ, eller bør man bruge andet materiale?
Andet spørgsmål er mere abstrakt. Vil mest have tips og idéer fra andre. Nogen der har nogle flotte billeder af deres hyldesystemer / vinkældre...?
mvh/
Kristoffer
Er i gang med det samme projekt, når det kommer til areal. Jeg købte quercia's stativer, da de er fleksible, rummer mange flasker og har god pris (de sorte på siderne i billedet). Ikke trykimprægneret træ skal det naturligvis være, hvis man bygger træhylder. Jo hårdere, desto bedre. På 2x2 m får man ikke plads til så meget, så beregn først. Afhænger af, hvor meget du har tænkt at opbevare.
Hej igen,
Tak for de hurtige svar (imponerende hvor godt byggahus er som forum).
Jeg kan godt lide hvælvet på billedet. Desværre er min kælder ikke i nærheden af så stor. Jeg ville gerne bygge noget lignende hvælvet, men betydeligt mere slankt i dimension. Samt med flere "lommer" til vinen. Så dette system også (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Alt for stort, men jeg synes funktionen med individuelle "lommer" samt større lagerplads til 6, 12, 18 flasker er virkelig praktisk.
Ang. temperatur og luftfugtighed. Jeg købte huset for mindre end et halvt år siden, så jeg ved endnu ikke, hvilke temperatur- og fugtskifte jeg har i kælderen. Så snart det er gjort i stand, skal jeg også installere frostsikring samt temperatur- og fugtmåler. Jeg tænkte derefter at forsøge at logge alle skift i mindst et halvt år for at få et overblik over, hvor godt kælderen er til at lagre vin (og andet i). Med alle investeringerne som det nye hus indebærer, vil jeg nok alligevel ikke have råd til at købe alt for meget vin i starten. Så skulle kælderen have brug for ekstra varme eller affugtning, er det alligevel ikke tusindvis af flasker, der har været forsøgsdyr.
Jeg vil også overveje Quercias vinreol. Hvis jeg har regnet rigtigt, skulle jeg kunne få vinkelagring på cirka 600 flasker på den ene side af kælderen. Det er nok for mig et godt stykke tid fremover
Flere billeder og idéer modtages med tak!
//K.
Tak for de hurtige svar (imponerende hvor godt byggahus er som forum).
Jeg kan godt lide hvælvet på billedet. Desværre er min kælder ikke i nærheden af så stor. Jeg ville gerne bygge noget lignende hvælvet, men betydeligt mere slankt i dimension. Samt med flere "lommer" til vinen. Så dette system også (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Alt for stort, men jeg synes funktionen med individuelle "lommer" samt større lagerplads til 6, 12, 18 flasker er virkelig praktisk.
Ang. temperatur og luftfugtighed. Jeg købte huset for mindre end et halvt år siden, så jeg ved endnu ikke, hvilke temperatur- og fugtskifte jeg har i kælderen. Så snart det er gjort i stand, skal jeg også installere frostsikring samt temperatur- og fugtmåler. Jeg tænkte derefter at forsøge at logge alle skift i mindst et halvt år for at få et overblik over, hvor godt kælderen er til at lagre vin (og andet i). Med alle investeringerne som det nye hus indebærer, vil jeg nok alligevel ikke have råd til at købe alt for meget vin i starten. Så skulle kælderen have brug for ekstra varme eller affugtning, er det alligevel ikke tusindvis af flasker, der har været forsøgsdyr.
Jeg vil også overveje Quercias vinreol. Hvis jeg har regnet rigtigt, skulle jeg kunne få vinkelagring på cirka 600 flasker på den ene side af kælderen. Det er nok for mig et godt stykke tid fremover
Flere billeder og idéer modtages med tak!
//K.
Hmm, det her er interessant. Har du noget tip til gode fugtmålere (som ikke er for dyre)? Kunne smide en ind allerede nu bare for at få en idé om, hvordan kælderen kommer til at fungere. Og hvilke foranstaltninger jeg eventuelt skal tage i forbindelse med, at jeg renoverer den.
Kan være svært at finde en loggande, der ikke koster skjorten, men en, der gemmer max og min værdier, kan nok findes billigt.
Vi drak vinen i stedet, da vi også blev udsat for et kuldeknæk oveni alt. Så projektet ligger på is, så at sige.
Vi drak vinen i stedet, da vi også blev udsat for et kuldeknæk oveni alt. Så projektet ligger på is, så at sige.
Er også i gang med at planlægge en fremtidig vinkælder til 300-400 flasker. Det er en blanding af sprængsten og bærelag inden for mit godt drænerede kælderrum. Jeg tænkte at mure flotte vægge og gulv op med gammel rød mursten. Et lille rum på 1,5x3m lofthøjde ca. 1,5m.
Trodde det ville være et optimalt vinlager, men blev lidt bekymret nu med hensyn til fugt. Hvilke temperaturer og fugtniveauer er optimale henholdsvis acceptable?
Trodde det ville være et optimalt vinlager, men blev lidt bekymret nu med hensyn til fugt. Hvilke temperaturer og fugtniveauer er optimale henholdsvis acceptable?
Clas Ohlson har temp/hygrometer for under 200kr. Fugt omkring 70-80 ingen problem for vin. Temp helst omkring 13 +-1 grads ændring per uge. Men omkring 20 ingen problemer mere end at vinen modnes hurtigere. Men lagrer man under 3-4 år så ingen større betydning så længe temperaturen er stabil og det er mørkt. Variationer på 6-8 grader på et år klarer vinen, men igen modnes hurtigere. Afhænger af hvor hardcore man vil være 
Den nemmeste løsning er en PAX-ventilator, som man kan indstille fugtighedssensoren nemt på, men så skal man kunne tage ind-luft fra et tørt sted og ikke direkte udefra, hvilket kan være varmt og fugtigt, og det er jo ikke så nemt heller alle gange. Vi har fået en indendørs AC med affugter, som jeg tænkte teste med hensyn til energikostnader og hvor store omslag det bliver i det begrænsede rum.
Bricco, det der var rigtig flot. Minder også om størrelsen på den kælder, jeg sidder og planlægger.
Lover at sende nogle billeder, når jeg først er begyndt med mit projekt. Desværre er der lidt andet på huset, som må prioriteres før vinkælder...
//K.
Lover at sende nogle billeder, når jeg først er begyndt med mit projekt. Desværre er der lidt andet på huset, som må prioriteres før vinkælder...
//K.
Det behøver ikke at blive så dyrtknyhlen sagde:
Farve 400kr
Havefliser+søsten 900kr
Vinstativ 1200kr
Belysning 400kr
Så lidt vin da, men jeg tænker at køre lidt begrænset første år for at se, hvordan temperatur+luftfugtighed er gennem årets måneder. De fine vine må blive i vinkøleskabet lidt endnu
Har fyldt noget af det man har i hvert fald