772 læst ·
19 svar
772 læst
19 svar
Vindueskarm Eternit Vedligeholdelse
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Olie plejer at gøre overfladen blank og reflekterende, hvilket ofte får den til at se mere ensartet ud i farven.
Hvis det er kalkaflejringer efter vand, der er fordampet, kan du prøve med noget surt, f.eks. citron eller eddike. Hvis det er mere almindeligt snavs, bør opvaskemiddel eller universalrengøring fjerne det.
Hvis det er kalkaflejringer efter vand, der er fordampet, kan du prøve med noget surt, f.eks. citron eller eddike. Hvis det er mere almindeligt snavs, bør opvaskemiddel eller universalrengøring fjerne det.
Jeg vådsliber mine med 800->2000 papir. Så polermaskinen med grov slibepasta og lammeuldspad og til sidst voks.
Bliver ikke helt så blanke som nye, da jeg ikke gider at blive ved i mere end en time, men meget bedre end før.
Bliver ikke helt så blanke som nye, da jeg ikke gider at blive ved i mere end en time, men meget bedre end før.
Citron eller eddike kan gøre pletterne værre, hvis underlaget er syrefølsomt, har selv fjernet lignende pletter ved polering med Autosol men da på kalksten.BirgitS sagde:
Olie plejer at gøre overfladen blank og reflekterende, hvilket ofte får den til at se mere ensartet ud i farven.
Hvis det er kalkaflejringer efter vand, der er fordampet, kan du prøve med noget surt, f.eks. citron eller eddike. Hvis det er mere almindeligt snavs, bør opvaskemiddel eller allrengøringsmiddel fjerne det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,172 indlæg
Lyder jo ikke rigtig sundt at gøre det med asbestholdigt materiale.D Dsl sagde:
D Dsl sagde:
Jeg følte spontant det samme, selvom jeg går ind for en mere afslappet indstilling mod asbestfrygten. Men vådslibning er jo på ingen måde farligere. Så jeg tænker, at man ikke skal gøre en for stor sag ud af det.BirgitS sagde:
Administrator
· Skåne
· 8 351 indlæg
Vi har samme vindueskarme og samme pletter. På undersiden er karmen grå/beige. Jeg mistænker kraftigt, at den sorte overflade helt forsvinder, hvis man begynder at slibe på den?
Senest redigeret:
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 036 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,036 indlæg
Tænk ikke engang på at slibe den på plads indendørs. I så fald skal den demonteres og arbejdet udføres ude, men ret meningsløst, da det ikke er tilladt at genmontere asbestholdigt materiale. (Så når den først er væk, er der ingen anden mulighed end at pakke den ind i dobbelte lag bygningsplast og køre til genbrugspladsen, medmindre du bor så tæt på, at du kan gå med den til genbrugspladsen.)
Hvad man gør som villaejer er vel ens egen sag, om man ønsker at montere den igen eller ej kan staten næppe kontrollere. Det mest fornuftige, hvis man nu vil have den tilbage, er vel at polere pletten væk med hvilket som helst polermiddel, Autosol eller lignende.Magnus E K sagde:
Tænk ikke engang på tanken at slibe den på plads indendørs. I så fald skal den demonteres og arbejdet udføres udenfor, men ret meningsløst, da det ikke er tilladt at genmontere asbestholdigt materiale. (Så er den vel væk, er der ikke andet alternativ end at pakke den ind i dobbelt lag byggeplast og køre til ÅVC, med mindre du bor så tæt på, at du kan gå med den til ÅVC.)