Er begyndt at renovere et 30-tals funkishus med en 70-tals tilbygning. Eftersom de gamle vægge er meget tykke betonvægge med udvendigt tegl har de, som byggede tilbygningen, besluttet sig for at bevare tykkelsen på væggen med en meget stor luftspalte mellem reglar og udvendigt tegl.

Nu da der venter en totalrenovering inklusive vinduesudskiftning, hvordan ville I have grebet det an? Idéer jeg selv har (som gerne må kritiseres) er:
1. Sætte nye vinduer i samme position, bygge en isoleret ramme i karmen for at lukke kuldebroen, der opstår der (med udvendig vindskede og indvendig plast).
2. Forsøge at flytte vinduet længere ind i væggen. Formentlig gennem nye reglar i luftspalten lokalt omkring vinduet, så jeg har noget at montere vinduet i.

Nogen der har en anden løsning?

Generelle kommentarer er også velkomne. Er der nogen problemer med så stor luftspalte, f.eks.?

Mange tak på forhånd

• Vinduesramme af et gammelt hus med synlige mursten og træ. En luftspalt er mellem reglar og ydermur. En stikdåse ligger på vindueskarmen.
Senest redigeret:
Vinduerne skal sidde i niveau med isoleringen, altså skal vinduerne flyttes ind.

Luftspalten bag teglen plejer at være udeluftventileret.

Demmpa Demmpa sagde:
Vinduerne skal sidde i niveau med isoleringen, altså skal vinduerne flyttes ind.

Luftspalten bagved teglet plejer at være udeluftventileret.
Tak for svaret! Det værdsættes virkelig! Jeg forstår, at det er normen. Men der er 200mm luftspalte. Det vil ikke se fornuftigt ud, hvis jeg flytter vinduerne 200mm ind. Leder efter et kompromis mellem æstetik og funktion.

Hej,
Hvordan blev dette løst? 😊

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.