Hej!

Skal sætte ca. 215 kvm gipsplader på letbeton (siporex).

Kan man skrue direkte på letbeton med fx en gipsskrue uden at det revner?

Hvilken fast masse er nemmest, billigst og gør jobbet sammen med skrue?

Har lige nu fået råd fra Hornbach om at bruge Casco Husfix Rapid, men synes den er ret dyr (575 kr for en 10 kg sæk). Samt at jeg skal skrue med plug. Synes det lyder lidt overkill, men har som sagt aldrig gjort det før!

Med venlig hilsen,

Aleks

A
Z Zekovski sagde:
Hej!

Jeg skal sætte ca. 215kvm gipsplader op på letbeton (siporex).

Kan man skrue direkte i letbeton med fx en gipsskrue uden at det revner?

Hvilken fastmasse er mest praktisk, billigst og gør arbejdet sammen med skruen?

Lige nu har jeg fået et tip fra Hornbach om at bruge Casco Husfix Rapid, men jeg synes, det er ret dyrt (575 kr for en 10 kg sæk). Samtidig skal jeg skrue med plug. Jeg synes, det lyder lidt overdrevet, men har som sagt aldrig gjort det før!

Med venlig hilsen,

Aleks
Man plejer at lime med gipsmørtel, det findes hos alle byggevarehuse..

https://www.bauhaus.se/gipsbruk-norgips-25-kg

• Synes
Zekovski
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Man plejer at lime med gipsbrug, det findes hos alle byggemarkeder..

[link]
Ja men præcis, synes det er mærkeligt af Hornbach ikke at sælge Norgips gipsbrug, når de sælger deres gipsplader 😅

A
Z Zekovski sagde:
Ja men præcis, synes det er mærkeligt af Hornbach at ikke sælge Norgips gipsmørtel når de sælger deres gipsplader 😅
Har de ikke Finjas sortiment så det burde funke med deres gipsmørtel med..

• Synes
Zekovski
  • Laddar…
Bliver ikke klog på deres søgemaskine. Får ikke noget konkret frem, når jeg søger efter "rigtigt" ord..

Dobbelt lim med almindelig fix eller gipsmørtel

• Synes
Zekovski
  • Laddar…
A
Z Zekovski sagde:
Bliver ikke klog på deres søgemaskine. Får ikke noget konkret frem, når jeg søger efter ”rette” ord..
Gipsputs kalder de det..

Ved ikke om den dog er lige så god eller om den opfører sig som puds?

• En sæk med FINJA gipsputs på 25 kg ses på en online butiksside til en pris på 269 kr.
  • Synes
Zekovski
  • Laddar…
Z Zekovski sagde:
Bliver ikke klog på deres søgemaskine. Får ikke noget konkret frem, når jeg søger efter “rigtigt” ord..
søg efter gypsum

• Synes
Zekovski
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Gipsputs kalder de det..

Ved ikke om den dog er lige så god eller om den opfører sig som puds?
Jeg så den og er lige så spørgende som dig 🤔

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F Fjonken sagde:
søg efter gypsum
Vil du forsøge at beskrive det, du mener, en gang til? 😅

A
Gipsbruk og gypsum er meget klistrede og hænger fast på det meste, men spørgsmålet er, hvordan Finjas gipsmørtel er..

Z Zekovski sagde:
Vil du forsøge at beskrive det du mener en gang til? 😅
F Fjonken sagde:
søg efter gypsum
Det er mig som er træg, så lige!

Peter2400 Peter2400 sagde:
Det burde gå præcis lige så godt med fastmasse, noget billigere
[link]
Kommer nok til at vælge denne. Har du noget godt tip om skrue til dette, og om det går fint med gipsskrue direkte i siporex?

Det gjorde jeg for 20 år siden. Jeg tror jeg talte med Weber dengang. Supporten sagde dengang, men man ville ikke sige det officielt og garantere resultatet, at bedst og billigst (dengang) var at bruge en pudsemørtel. Det står et sted på dette forum, hvad jeg brugte, men jeg kan ikke selv huske det. Jeg trak det ud med en stor fixkam (10mm måske?) og derefter blev pladen trykket på plads. Sidder stadig fast på væggen.

Edit. Det officielle svar var Serpo 616, det produkt findes stadig. Men, som sagt, jeg brugte en eller anden pudsemørtel som i praksis blev det samme, men meget billigere.

Senest redigeret:
  • Synes
Zekovski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.