Jeg har en pergola, hvor jeg vil hænge en siddehængekøje i træbjælken i den ene kortende. Træbjælken er en 45x145 (c24 klasse) som er fastgjort i 95 mm stolper (en i hver ende). Åben spændvidde/inderste mål mellem stolperne er 3,2 meter. Ingen anden belastning (end egenvægt) er til stede. Typiske fastgørelser for siddehængekøjer består af en øje i et metalstykke, der skrues op i bjælken nedefra med en eller to skruer. Bør kunne forenkles som en punktlast? Selve siddehængekøjens vægt er nærmest ubetydelig, men belastningen fra en voksen person skal kunne klare det. Kan bjælken holde til det?

Bedste svar

S
Antager man en punktlast i midten på bjælken svarende til 150 kg, som derefter forstørres med faktoren 1.35 for at få en dimensionerende last, så er det holdbarhedsmæssigt ingen problemer for bjælken eller søjlerne (momentkapacitet, tværkraft, understøtningspres samt trykstyrke i forhold til knækning). Du får en nedbøjning på 11 mm i forhold til L/300 = 11 mm.

Så kan det jo være, at fastgørelsen brister, måske står der nogen maks belastning på for fastgørelse i træ?

Senest redigeret:
Toppen, tak! Vi har lidt margin op til den vægt, så da burde man jo være på den sikre side. Infästningarna er specielle for sådanne ophæng, så de burde klare jobbet tænker jeg.

• Synes
scorp1on
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.