Hej,
Hurtig spørgsmål, ifølge denne fine beskrivelse af forskalling til liggende panel saver han kun 2 små snit i den liggende forskalling nederst?
https://www.youtube.com/watch?v=HjzpYgzYvzo
Er det virkelig nok :eek:
Set nogle som køber musebånd mellem de stående forskallingslægt = koster penge.
Læste at mus ikke kan trænge igennem mindre end 6mm.
Kan jeg ikke bare bore en hel masse 6mm huller i den liggende forskallingsbræt?
Træls måske, men billigt?
Hvordan har I gjort med ventilation bag det liggende panel?
Hurtig spørgsmål, ifølge denne fine beskrivelse af forskalling til liggende panel saver han kun 2 små snit i den liggende forskalling nederst?
https://www.youtube.com/watch?v=HjzpYgzYvzo
Er det virkelig nok :eek:
Set nogle som køber musebånd mellem de stående forskallingslægt = koster penge.
Læste at mus ikke kan trænge igennem mindre end 6mm.
Kan jeg ikke bare bore en hel masse 6mm huller i den liggende forskallingsbræt?
Træls måske, men billigt?
Hvordan har I gjort med ventilation bag det liggende panel?
Eftersom ingen gad at give deres forklaring, svarer jeg igen, hvordan jeg gjorde efter at have grublet lidt.
Hvis nogen søger på denne tråd og undrer sig
Den nederste liggende spiklægte kløvede jeg væk 6-7mm på, så kløvede/savede jeg 6-7mm strimler, som jeg derefter kappede i ca. 10cm stykker.
Så bag hver regel (ca. c/c 60) lagde jeg en afstand, da jeg spikrede liggende spiklægte, så ender ydersiden i niveau, men jeg får en åbning indad på 7mm for ventilation.
Ingen omkostning for musebånd/plade/net, og det gik på 15 min at kløve afstandsstykker.
Blev super!
Hvis nogen søger på denne tråd og undrer sig
Den nederste liggende spiklægte kløvede jeg væk 6-7mm på, så kløvede/savede jeg 6-7mm strimler, som jeg derefter kappede i ca. 10cm stykker.
Så bag hver regel (ca. c/c 60) lagde jeg en afstand, da jeg spikrede liggende spiklægte, så ender ydersiden i niveau, men jeg får en åbning indad på 7mm for ventilation.
Ingen omkostning for musebånd/plade/net, og det gik på 15 min at kløve afstandsstykker.
Blev super!
Blev ikke kanon, da dugen begyndte at strække sig lidt på grund af vinden, så blev spalten blokeret af dugen.
Nu har jeg sat den nedsavede liste direkte mod dugen, så luftspalten kommer udad.
DET blev kanon!
Nu har jeg sat den nedsavede liste direkte mod dugen, så luftspalten kommer udad.
DET blev kanon!
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Trodde liggende panel var guds gave til menneskeheden map ventileret panel, bare at montere sømmelister (lodrette), musebånd nederst og en sprække øverst så luft kan cirkulere. Tømreren Magnus' metode er selvfølgelig billigere og simplere men meget dårligere ventilation.
Han lægger sømmelister tæt på vinduet, hvilket føles lidt mærkeligt så man behøver også at isolere udefra. Om ikke andet end når man i fremtiden skifter vinduet. Men jeg har set meget på disse film og han er sej så jeg antager at han har styr på det.
Din løsning med en hel sprække nede lyder godt synes jeg i øvrigt. (har du sprække oppe ved taget også??
Han lægger sømmelister tæt på vinduet, hvilket føles lidt mærkeligt så man behøver også at isolere udefra. Om ikke andet end når man i fremtiden skifter vinduet. Men jeg har set meget på disse film og han er sej så jeg antager at han har styr på det.
Din løsning med en hel sprække nede lyder godt synes jeg i øvrigt. (har du sprække oppe ved taget også??
Magnus er kanon at kigge ind, han har mange gode tips & tricks 
njo nogle gange bliver man fartblind når man grunder for meget, så slap jeg stående lægterne ned og sømmede nedspaltede imellem.
Jo har luft ovenpå, men ikke færdig med den lukkede tagskæg, så grubler lidt over hvordan jeg får ventilation til panel & tag godt med tagskægskassen, men det viser sig nok
njo nogle gange bliver man fartblind når man grunder for meget, så slap jeg stående lægterne ned og sømmede nedspaltede imellem.
Jo har luft ovenpå, men ikke færdig med den lukkede tagskæg, så grubler lidt over hvordan jeg får ventilation til panel & tag godt med tagskægskassen, men det viser sig nok
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Fasad -
ventilerad nock eller inte ?
Tak & Vind -
Källarrenovering, Ventilerat golv eller inte
Golv -
Oventilerade parallelltak, bra eller dåligt?
Isolering -
Platonmatta på gammalt källargolv - Mekaniskt ventilerat eller inte?
Värme allmänt