Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 040 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,040 indlæg
Er det ikke rammetagstole, der kræver støtte af en hjertevæg under sig? Hvis den væg fjernes, skulle tagstolene bygges om helt til fagværk. Du må efterlade et antal stolper med en bjælke over sig.
Du har både ret og fejl. Men mere generelt kan man sige, at rammetagspær i normale trædimensioner kræver støtte. I hvert fald hvis spændvidden overstiger 6 meter. Men det skyldes, at selve pointen med rammetagspær egentligt er at kunne bruge loftet og dermed belaste gulvet ordentligt. Men da der ikke er noget gulv, eller mellemlægter, bliver det jo næsten umuligt at bruge loftet. Uden belastning på loftet er der ikke brug for støtte nedenunder.Magnus E K sagde:
Ja, sådan tænkte jeg også først, at lægge en stål-/limtræsbjælke gør ikke så meget i en garage, men det ville have været rart at slippe.Magnus E K sagde:
Jeg ser nu, at spær er skarvede på remmen. Hvad kan man forestille sig for dimension på limtræ, hvis man skal sætte det under som bæring. Væggen er 11 meter, men skal fjerne 5,5-6 meter af den.A AG A sagde:Du har både ret og fejl. Men mere generelt kan man sige, at gitterspær i normale trædimensioner kræver støtte. I hvert fald hvis spændvidden overstiger 6 meter. Men det skyldes, at selve pointen med gitterspær egentlig er at kunne bruge loftsrummet og dermed belaste gulvet ordentligt. Men da der ikke er noget gulv eller mellemreglar, bliver det næsten umuligt at bruge loftsrummet. Uden belastning på loftsrummet er der ikke behov for støtte nedenunder.
Tag det roligt, støttebenene overfører laster fra taget ned på underarmen, som har støtte af væggen. Skal støtten fjernes, skal enten væggen erstattes med en bjælke eller også skal tagstolene bygges om med fagverk.A AG A sagde:Du har både ret og uret. Men mere generelt kan man sige, at ramverkstakstolar, i normale trædimensioner kræver støtte. I hvert fald hvis spændvidden overstiger 6 meter. Men det skyldes, at selve pointen med ramverkstakstol, egentlig er at kunne bruge tagetagen, og dermed belaste gulvet ordentligt. Men da der ikke er noget gulv, eller mellemreglar, så bliver det jo næsten umuligt at bruge tagetagen. Uden belastning på tagetagen behøves der ingen støtte nedenunder.
Bedste svar
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
Du lægger bjælken ovenpå spærene og hænger dem i afvekslingen. Så kan du fælde ordentlige stolper ind i gavlvæggene og behøver ikke tænke på lofthøjden, når du dimensionerer limtræsbjælken.niclas47 sagde:
Du taler med en bygningskonstruktør, og jeg er rolig. Som jeg har sagt, så er det både rigtigt og forkert. Kortere spændvidder går det fint uden støtte. Især når loftet ikke skal belastes.Lulaua sagde:
Det så jeg fra starten af. MEN, de er sammensatte efter "kunstens regler", og holder da lige så godt som usammensat.niclas47 sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjälp med råd att avväxla takstolar i dubbelgarage
Tak & Vind -
växla av takstolar ovan garageport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garagebyggeri, skifte af spær
Bygningsfysik -
Bygga om takstolar i garage för att växla av befintlig konstruktion
Tak & Vind -
Nya garageportar. Växla av takstolar?