Har et hus fra -69 med murstensfacade ovenpå letbeton. I den senere del af 80'erne udvidede man huset med blandt andet en terrasse med en carport under. Denne er konstrueret med 4 stk H-bjælker, som ligger som bærebjælke under regelrygningen, som træplankerne og rækværket hviler på. På den ene side hviler disse bjælker solidt på piller, og på den anden side hviler de på 95 x 95 vinkeljern, der er fastgjort med bolt i facaden.
Ifølge oplysninger satte denne konstruktion sig under en fest for 15 år siden, hvorefter man støttede den op med en stok. Listerne i vindueskarmen har givet sig, og jeg gætter på, at det er omfanget af sætningen. Så kan man jo mene noget om at lave fastgørelsen ovenover et vindue....men....
Nu har vi i hvert fald købt huset og vil lave om på dette, da det ikke føles sikkert, selvom der ikke er sket noget de seneste år. De alternativer, som jeg tænker en løsning på, er:
Købe I-bjælke, save op asfalten, støbe fundament og skabe støtter for at veksle af bjælkerne. Det bliver ikke en æstetisk løsning, da en bjælke kommer udenfor et vindue f.eks.
Skaffe 200x100 vinkler, som er bredere og skabe samme løsning som nu - bare dobbelt så stærkt dimensioneret med flere fastgørelser. Grundløsningen har jo holdt i mindst 25 år før...
Lægge en trykimprægneret træbjælke langs hele længden og fastgøre med solide betonankre eller lignende.
...men nu er jeg her i forummet og vil tjekke, om nogen har en overvejelse om løsningerne eller en anden tanke?
Jeg forstår selvfølgelig, at der er mange kræfter nedad med terrassen, rækværket, snemængde eller en bedre fest på terrassen. Det er jo materiale + et par tons, der skal bæres op på fire fastgørelser...