Hej,
jeg skal opføre en letbetonvæg (Aeroc) mellem en ydervæg af blåbeton og en skorsten i mursten. I blåbetonen tænkte jeg at fastgøre den nye væg ved at skrue letbetonskruer skråt ind. Det bliver nok ikke noget problem. Men jeg er bekymret over den anden ende, den der støder op til skorstenen, som selvfølgelig bliver varm nogle gange. Jeg havde først tænkt at bruge plugs, men det er måske ikke så godt med tanke på varmen... Murstenen er jo hård, så det går ikke at skrue uden at forborre. Nogen der har forslag? Skal jeg forborre og fylde med noget pasta og derefter sætte en skrue i? Hvilket produkt er i så fald bedst at fylde hullerne med? :S

Du kan ikke bruge armeringsjern som du støber fast?

Jo, måske det. Men den nye væg er kun 100 mm tyk, så det bliver et ret omfattende indgreb i stenen at bore hul til armeringsjern, men fuldt muligt selvfølgelig. Men skrue/søm burde vel række i tykkelse? Har set at der findes såkaldt ankermasse som jeg måske kan bruge til at "støbe" med i borehullerne, f.eks. Essve CM 300.

Overvejer også at bruge kun lim i stedet. Der findes jo en del solide konstruktionslim...

Tak forresten, det blev som du foreslog. I murstocken behøvedes det ikke støbes. Efter boring var det bare at banke armeringsjern ind i hullerne, så sad de fast. I letbetonstenen borede jeg derefter huller og fyldte med ankermasse fra Sika, inden jeg murede stenene på plads. Et armeringsjern i hvert lag sten.

består ikke din ankermasse af plast?
behøver jo ikke betyde, at det ikke virker godt alligevel, hvor varm bliver skorstensmuren?

Ja, det har du helt ret i. Anchorfix skal holdes under 80 grader kortvarigt, 50 grader langvarigt. Hvor varmt det bliver i den del af murstocken ved jeg ikke, men jeg tror ikke, at vi kommer i nærheden, da det er et stykke fra ildstedet. Det er også en indsatskamin, der står i pejsen (som vi næsten aldrig bruger, men det hører måske ikke til her). Hvis man alligevel forestiller sig det ekstreme tilfælde, at plasten smelter, ville jernene i det mindste forhindre væggen i at vælte omkuld, da de kommer ind på kortsiden af den nye væg s a s. Jeg må måske overveje at lave en fastgørelse fra ydersiden også (uden plastpløk....)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.