Hej!

Jeg overvejer at bruge rygbjælken med spær til mit skur. Skuret er 270x506cm og skal have et pladetag, jeg bor i Västmanland, så der kommer ikke store mængder sne. Kan jeg klare mig med en limtræbjælke af dimensionen 66x315mm? Eller behøver jeg at gå op til 90x315mm? Er der nogen, der har input her?

Den ofrivillige klåparen sagde:
Svenskt træ har en snurra for dette!

[link]
Tak!

• Synes
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
J JF. sagde:
Tak!
Takke Svenskt træ, Guds gave til os gør-det-selv-folk. :)

Hvilken bjælke kom snurren frem til?

• Synes
JF.
  • Laddar…
Takke Svenskt træ, Guds gave til os hjemmefixere. :)

Hvilken bjælke kom snurren frem til?
66x315 får man en nyttelsesgrad på 67% og en deformation på 19mm, 90x315 er helt klart bedre, da bliver nyttelsesgraden 46%.

• Synes
Anonymiserad 618974 og 1 anden
  • Laddar…
A
J JF. sagde:
66x315 får man en nyttjandegrad på 67% och en deformation på 19mm, 90x315 er helt klart bedre, da bliver nyttjandegraden 46%.
Ok, så godt! Noter at det bygger på Europæisk byggestandard med svenske tilpasninger, så er det OK ifølge den kan du være tryg ved at det er godt nok. :) Ikke mindst for en enkel bygning som.en friggebod oftest er.

Måske stiller taktækningen højere krav (til nedbøjning), men bør fremgå i deres monteringsvejledning hvad der er nødvendigt.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Ok, så godt! Bemærk at det bygger på Europæisk byggestand med svenske tilpasninger, så hvis det er OK ifølge den, kan du være tryg ved, at det er godt nok. :) Ikke mindst for en enkel bygning som en friggebod ofte er.

Måske stiller tagdækningen højere krav (til nedbøjning), men det bør fremgå af deres monteringsvejledning, hvad der er nødvendigt.
Ja 66x315 bliver nok godt 👍🏻

Det føles som om plade ikke burde være så følsom overfor nedbøjning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.