Om otte dage (den 30/9) kommer 24 letbetonelementer, som skal lægges som tag på mit kommende værksted. De, der er 600 mm brede og 6 meter lange, vejer nær 700 kg...
Jeg har støvsuget internettet for anvisninger og værktøj. Jeg føler mig nogenlunde klar til, hvordan det skal gøres, men mangler spændebøjler (behøves mindst to), som man trækker elementerne sammen med.
Jeg kan ikke finde, hvor disse kan købes, eller fornuftige billeder, så man kan lave dem selv.
Meget taknemmelig for hjælp med dette!

• Bygge af værksted med vægge af letbeton, byggeplads omgivet af skov, stillads og motorcykler synlige i forgrunden.
Hej og velkommen. :)
Hvad løfter de betonstykkerne i? Er det løfteøjer, som man skruer ned, eller lægger de stropper rundt om stykket og løfter?
Jeg tænkte, om man kunne fremstille noget ved hjælp af en gevindstang og kroge, som man kunne fastgøre i løfteøjer og trække sammen med.

Det er ikke løftet som er problemet men når de ligger på plads og skal justeres sammen. Har fundet en video på youtube hvor spændebøjlen er tydelig. Skal forsøge at svejse to sådanne sammen. Ser ikke så besværligt ud.

Ok jeg omformulerer mig så..;)
Hvis der er huller på oversiden af betonelementerne, hvor løfteøjer har siddet / sidder, kan disse måske anvendes til at spænde 2 elementer sammen ved at bruge 4 kroge og 2 gevindstænger og trække dem sammen, deraf spørgsmålet.;)
Der findes også et værktøj (spil?) med wire mellem 2 kroge, men jeg kender ikke dets rigtige navn.

Okay, nu er jeg med dig! Nej, der skal ikke være nogle huller eller løfteøjer på elementerne. Jeg er lidt tændt på ideen med gevindstænger! Jeg har et par solide (M12 tror jeg) som kunne gøre et godt job i en slags tvinge/spænd-mojäng. Jeg har en trykluftdrevet møtrikspænder som kunne drive dem! :thumbup:

Du måske nødt til at gå op til M16 eller endnu grovere, men du kan måske prøve dig frem.:)

• Synes
Lasse_Sand
  • Laddar…
Ja, det skal helt klart være kraftige ting! Skal kigge i ugen.

Jeg løste det ved at løfte én side ad gangen med en garagedonkraft og en regel. To mænd bruger en garagedomkraft og en træregel til at løfte et loft i et byggeprojekt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.