Hej! Vi har et gammelt bryggehus på vores gård som det klør i fingrene efter at renovere. Det er meget charmerende men også meget nedslidt. Det mest bekymrende er, at der er flere, store, diagonale hjørnesprækker. Vi har haft håndværkere her som lidt sjusket siger, at "det er så gammelt, så det bevæger sig nok ikke længere". Vi vil sandsynligvis nemt skulle bruge en million for at få det til at blive et rigtigt beboelseshus. Så det føles ikke så betryggende... Hvor vender man sig for at få fat i nogen som virkelig ved noget? Og også kan give besked på hvad man i så fald skulle gøre for at det skal fungere?
Hilsen
Mikaela
Hilsen
Mikaela
Den bedste måde at finde ud af det på er at blande lidt mørtel og smøre det over revnerne nogle steder og hvis den oversmurte mørtel ikke revner, så ved man, at revnen ikke bevæger sig længere.
Der er sikkert kyndige folk dernede, bare du får fat i dem.
Der er sikkert kyndige folk dernede, bare du får fat i dem.
Det kan tilføjes, at vi skiftede nogle af vinduerne for godt fem år siden, og de kan stadig åbnes/lukkes, og der er ingen sprængte ruder, men de upudsede hjørnesprækker er sprunget igen, om end ikke lige så kraftigt. Indvendigt har vi ikke pudset nogen gang.
Tak! Ja, det kribler virkelig i fingrene, det kunne blive SÅ fint! Men er bange for, at det koster mere at renovere end at bygge et nyt. Jeg ved ikke, om det kan være sådan? Vi styrkede taget for nogle år siden, så det ville holde sammen. Så på den ene side har spær været sådan, men på den anden er de friske.
Jeg ville absolut renovere det der, hvis det var mit. Selvom det ville koste omtrent det samme som et nybyggeri af den billigste slags, bliver slutresultatet af en renovering jo meget bedre og mere holdbart end et sparebyggeri.
Jeg kan ikke se nogen fortsættelse af sprækken under vinduet, så jeg tror også, at det er tagstolene, der presser huset fra hinanden. Tilsyneladende er fugen mellem underbom og overbom rådnet væk, og jeres nødreparation ser ikke ud til at være lavet på en sådan måde, at den skulle overføre trækkræfter til underbommen.
Jeg kan ikke se nogen fortsættelse af sprækken under vinduet, så jeg tror også, at det er tagstolene, der presser huset fra hinanden. Tilsyneladende er fugen mellem underbom og overbom rådnet væk, og jeres nødreparation ser ikke ud til at være lavet på en sådan måde, at den skulle overføre trækkræfter til underbommen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 indlæg
En million er jo en ret beskeden sum for at få et nyrenoveret boligbyggeri for. Men jeg gætter på, at det kan løbe betydeligt højere end det. For skal I renovere rigtigt med tagudskiftning, køkken og badeværelse, el, isolering osv., så koster hver ting sin skilling. Overvej hvilke forskellige elementer der kræves, og prøv at prissætte dem separat.
Og tænk over, hvorfor I vil renovere det. Vil I have et ekstra hus som gæstehus? Vil I leje det ud? Vil I bare bevare et flot gårdhus uden egentlig at have gavn af det?
Jeg er enig med dem, der siger, at renovering er sjovere/bedre end at bygge nyt, men er det virkelig alternativet? En million eller to er mange penge – har jeg hørt.
Og tænk over, hvorfor I vil renovere det. Vil I have et ekstra hus som gæstehus? Vil I leje det ud? Vil I bare bevare et flot gårdhus uden egentlig at have gavn af det?
Jeg er enig med dem, der siger, at renovering er sjovere/bedre end at bygge nyt, men er det virkelig alternativet? En million eller to er mange penge – har jeg hørt.
Klik her for at svare