Hej
Jeg er i gang med at renovere et rum derhjemme.
Mit spørgsmål er, om jeg skal bruge aldersbestandig plast eller ej.
Huset kommer til at se ud som følger udefra og ind:
Tegl, asfaltplade, isolering/reglar, spånplade, gips.
Efter hvad jeg har forstået efter at have læst tråde her, skal plasten ind mellem isoleringen og spånpladen. Passer det?
Da jeg rev den eksisterende gips ned, var bagsiden klædt med en sort gummilignende overflade. Desuden var der i fugen mod loft og gipsvæg en sort plast, som meget vel kunne være aldersbestandig plast. Bag gipsen var der dog ingen spånplade.
Villaen er i 1,5 plan med betonplade på jorden. Fra midten af halvfjerdserne.
Dette rum ligger på nederste plan.
Så skal der plast bag pladen eller ej?
Meget taknemmelig for hurtige svar, da der skal monteres plader i morgen!
Jeg er i gang med at renovere et rum derhjemme.
Mit spørgsmål er, om jeg skal bruge aldersbestandig plast eller ej.
Huset kommer til at se ud som følger udefra og ind:
Tegl, asfaltplade, isolering/reglar, spånplade, gips.
Efter hvad jeg har forstået efter at have læst tråde her, skal plasten ind mellem isoleringen og spånpladen. Passer det?
Da jeg rev den eksisterende gips ned, var bagsiden klædt med en sort gummilignende overflade. Desuden var der i fugen mod loft og gipsvæg en sort plast, som meget vel kunne være aldersbestandig plast. Bag gipsen var der dog ingen spånplade.
Villaen er i 1,5 plan med betonplade på jorden. Fra midten af halvfjerdserne.
Dette rum ligger på nederste plan.
Så skal der plast bag pladen eller ej?
Meget taknemmelig for hurtige svar, da der skal monteres plader i morgen!
Du bør nok bruge plast, da der kommer til at være mineraluld bagved, ellers risikerer du, at varm luft, især om vinteren, kondenserer i de koldere dele af væggen, og det kan blive til skimmel og andet ubehageligt af dette. Plasten skal altid sidde mod den varme side, men vil du gøre det lidt ekstra godt, så sætter du plast først, så et liggende regelværk som du sætter pladerne på. På denne måde reducerer du betydeligt risikoen for at punktere plasten i fremtiden med diverse skruehuller og andet, når du monterer el og lignende. Plasten skal man helst ikke punktere, medmindre det er nødvendigt. Dette forudsætter dog, at plasten kommer højst 1/3 del ind af den totale isoleringstykkelse.
Meget godtOla78 sagde:Du bør nok plastre, da der vil være mineraluld bagved, ellers risikerer du, at varm luft, specielt om vinteren, kondenserer i de koldere dele af væggen, og det kan blive til skimmel og andre ubehageligheder af dette. Plastikken skal altid sidde på den varme side, men hvis du vil gøre det lidt ekstra godt, så sætter du plastikken først, derefter et liggende rammeværk, som du sætter pladerne på. På denne måde mindsker du betydeligt risikoen for, at du punkterer plastikken i fremtiden med diverse skruehuller og andre ting, når du sætter el og lignende. Plastikken bør helst ikke punkteres, medmindre det er nødvendigt. Dette forudsætter dog, at plastikken kommer højst 1/3 del ind af den totale isolerings-tykkelse.
Men kan du forklare den sidste sætning i indlægget?
Ok.
Men hvis jeg forstår det rigtigt, så kan jeg have al isolering på den "kolde" side af plasten. Men hvis jeg vil sætte isolering mellem noget lag af isolering, så højst 1/3 ind fra indersiden regnet.
Måske dumme spørgsmål. Men lidt surt at lave fejl og skulle lave det om...
Men hvis jeg forstår det rigtigt, så kan jeg have al isolering på den "kolde" side af plasten. Men hvis jeg vil sætte isolering mellem noget lag af isolering, så højst 1/3 ind fra indersiden regnet.
Måske dumme spørgsmål. Men lidt surt at lave fejl og skulle lave det om...
Ja nogle gange har man held, når man tænker. Dog bliver det yderst pga. hvordan det ud i det eksisterende...Ola78 sagde:
Tak for al hjælp!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Hjälp, hörnslip
Verktyg & Maskiner -
Hjälp med väggkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Hjælp med vægkonstruktion med krydsafstivning udenfor pladen
Byggematerialer & Byggeteknologi -
hjælp med forskellige vægkonstruktioner og lidt råd
Byggematerialer & Byggeteknologi